Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

gdaily

Medlem
Så som jag ser det så är det inte "nio månader" som blivvit drabbade av SAS beslut, utan "tre månader" som blivit extra gynnade.
Om SAS inte hade gett dessa tre månader (Jan-Mars) denna extra favör, utan alla fick kvala på eget bevåg detta år, hade det varit muntrare då?
 
Jag förstår inte vad jantelagen med detta att göra. :confused:
Om man är missnöjd med SAS beslut kan man väl skicka klagomål/önskemål dit. Vad hjälper med att skriva missnöjd inlägg här?

Se förändring som något positivt. Som Nemo skrev, som EBG förlorar ingenting. :)

Min ingång var mer en generell diskussion om ett kundvårdsprogram, då kan man tycka att saker är mer eller mindre bra, antar jag ? :)

Hur mycket var och en har ut av programmet är ju individuellt och svårt att komma fram till en allmängiltig och absolut sanning.
 
Jag har förståelse för djacobssons reaktion, ett par av inläggen mot honom fick en lite otrevlig ton och som jag ser det opåkallat. I en så djup och detaljerad diskussion om Diamond-införandet som den här tråden handlar om så är det ett helt naturligt inslag att det ingår kritiska synpunkter om hur införandet görs, och bland så här flygengagerade människor är det inte så konstigt att uttrycka besvikelse över hur man själv blir hanterad i övergången. Det är ingenting som andra forumdeltagare har någon anledning att bli irriterade över.

Jag tycker också att djacobsson m fl har rätt i sak, att gränsdragningen som har gjorts blir godtycklig (och det säger jag trots att jag själv hamnar i den "gynnade" gruppen…). En enkel och naturlig avgränsning tycker jag kunde vara att alla som har uppnått kvalificeringskraven (100.000/100) under det senaste avslutade kvalificeringsåret när Diamond införs får Diamond-status från starten.
 

famhanssons

Medlem
Nu tycker jag ni får ge er. Alla som har en status idag har nått den under då gällande regler som alla vetat om. Att då plötsligt kräva att regler ska ändras retroaktiv är löjeveckande. De som får det på meriter innan 1/4 har dragit en vinstlott, övriga hr tyvärr inte vunnit men har chansen nu när reglerna är kända. Sluta böla över spilld mjölk. Jag lovar att livet går vidare......
 
Det handlar inte om att kräva någonting, utan om att ha en åsikt om vad som skulle vara det bästa sättet att hantera övergången. Har du en annan åsikt är du välkommen att förklara det på ett sakligt och sansat sätt. Och som jag försökte förklara redan tidigare - jag "bölar" inte över någonting spillt eftersom jag själv blir Diamond direkt vid starten.
 

Isoladan

Medlem
Nu spekulerar jag bara här, men en kund som flyger mycket, har inga problem med att fixa 100k under Jan-April och därmed är det ett icke-problem. Däremot är det ett stort problem för en massa folk som tror de flyger mycket men egentligen bara kommer upp i strax över 100k/år. Jag tror att det är den sistnämnda gruppen som gnäller mest. De som faktiskt flyger mycket kommer att ha EBD från dag 1, oavsett hur deras period löper.

Med inlägg som detta inser jag att jag är på fel forum. "en massa folk som tror de flyger mycket men egentligen bara kommer upp i strax över 100k/år". Är inte detta samma folk som SAS anser (enligt mig korrekt) vara värda EBD? Trots att de "egentligen endast" kommer upp i strax över 100k/år?

"De som faktiskt flyger mycket kommer att ha EBD från dag 1, oavsett hur deras period löper."
100 enkelresor på 3 månader (Jan-Mar).... Om det är så enkelt varför satte de inte kravet på 400 enkelresor per år för EBD?
Är så pass lyckligt lottad att jag fixar EBD på 4-5 månader, poängmässigt, men är sjukt trött på ditt raljerande. Har förvisso inte varit speciellt aktivt med inlägg, men läst desto mera. Tack och hej BC.
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Med inlägg som detta inser jag att jag är på fel forum. "en massa folk som tror de flyger mycket men egentligen bara kommer upp i strax över 100k/år". Är inte detta samma folk som SAS anser (enligt mig korrekt) vara värda EBD?

Om man jämför Eurobonus med andra bonusprogram som exempelvis BA Executive Club eller Lufthansa Miles & More så ser man att man väldigt snabbt kommer upp i högsta officiella nivå i Eurobonus-stegen.

Det är bakgrunden till Agehalls inlägg.
 

Knucket

Medlem
Jag förstår inte hur ett diamantkort som har väldigt få fördelar är så mycket att ha. Dessutom har man personligen ingen nytta av guldkortet man får ge bort. Men som så ofta vill man gärna vara i den gruppen som gynnas mest vid gränsdragningar. Tycker SAS gjort en ok dragning bakåt, kanske skulle den varit fyra eller sex månader? Fast då hade det varit synd om den som hade ett kort med ny period med sju månader tillbaka.

Tyvärr är livet ofta orättvist. Min period går ut sista februari och jag skulle kunna göra ett par MR's för ett diamantkort, fast jag flyger för lite för att det ska vara värt det.
 
Med inlägg som detta inser jag att jag är på fel forum. "en massa folk som tror de flyger mycket men egentligen bara kommer upp i strax över 100k/år". Är inte detta samma folk som SAS anser (enligt mig korrekt) vara värda EBD? Trots att de "egentligen endast" kommer upp i strax över 100k/år?

"De som faktiskt flyger mycket kommer att ha EBD från dag 1, oavsett hur deras period löper."
100 enkelresor på 3 månader (Jan-Mar).... Om det är så enkelt varför satte de inte kravet på 400 enkelresor per år för EBD?
Är så pass lyckligt lottad att jag fixar EBD på 4-5 månader, poängmässigt, men är sjukt trött på ditt raljerande. Har förvisso inte varit speciellt aktivt med inlägg, men läst desto mera. Tack och hej BC.

Du skrev det jag tänkte, men du formulerade dig bättre än vad jag hade gjort.
Mycket bra skrivet.

Just inlägg i stil med "man ska inte tro att man flyger mycket om man inte flyger lika mycket som MIG " trodde jag att jag skulle slippa läsa här.

Vi vet att det finns många här som flyger extremt mycket. Vi är både imponerade och fascinerade och vissa är säkert avundsjuka också...
Men kom igen... Att +100k/år inte skulle vara mycket? Ja var går då gränsen?

Personligen tycker jag att det hade varit snyggare av SAS att ge alla som nådde 100k senaste kvalificeringsperioden diamond direkt. Under resten av sitt kvalificeringsår iaf.
Är det någon som hade sin brytpunkt redan i juni, ja... då hade vederbörande fått 3 månader "gratis" men får förmodligen behålla sin status även därefter, om denna nu fortfarande har samma resemönster förstås.

I annat fall hade man kunnat se vilka som ligger på minst 8334 poäng / månad i genomsnitt sen senaste brytpunkten och på så sätt gynnat alla sina lojala kunder som ligger inom gränsen.
För egentligen... är en kund mer lojal för att denna har sin brytpunkt i mars, jämfört med en som flyger lika mycket och som har sin brytpunkt i t.ex. oktober?

Nä, antingen borde SAS ha satt gränsen vid första april och inget annat. Ingen dispans till dom som hade sin brytpunkt i feb-mars om ingen dispans till dom senare under året. Eller så skulle dom gjort som jag skrev ovan.
Jag kan verkligen förstå att dom som har rest mycket men ligger "fel" i kalendern blir upprörda.
Vissa säger att "ja men ingen med guld får det ju sämre" eller "så pass mycket bättre är inte diamond att man inte kan vänta".
Men vem avgör det? Någon kanske skulle vilja ge ett guld-kort till någon NU? Någon kanske skulle vilja kunna boka en bonusresa NU, utan att behöva boka 11 månader innan resan?

Sen att man slänger sig med kommentarer som att folk lipar eller är barnsliga... Eller att folk är statuskåta. Vad ger det?
Vem här inne på forumet kan med handen på hjärtat säga att han/hon INTE är statuskåt?
Hur många trådar finns det inte där folk frågar om statusmatchning, milageruns (för att komma upp en nivå) osv.?
Vi är väl alla ute efter att komma upp en eller flera nivåer i status-stegarna i dom olika programmen. Att påstå annat är ju bara larvigt. Att sen gå så pass långt att man ska försöka göra sig lustig på någon annans bekostnad, just när det gäller status är ju bara för mycket. Se er omkring liksom!

Sen om man vill ligga högt uppe för att nyttja alla förmåner, eller för att ha ett kort att flasha med är ju upp till var och en att avgöra.
Läs igen: Upp till var och en.

Hälsningar Onelifetolive - som inte har någon status alls (än)

Fridens!
 
Last edited:

Homer

Medlem
Om man jämför Eurobonus med andra bonusprogram som exempelvis BA Executive Club eller Lufthansa Miles & More så ser man att man väldigt snabbt kommer upp i högsta officiella nivå i Eurobonus-stegen.

Det är bakgrunden till Agehalls inlägg.

Isåfall har Agehall lyckats förtränga Flying Blue Platinum, 60 segment med valfritt Sky Team bolag,
några få förmånder utöver guld där den bästa är garanterat "Platinum For Life" efter 10 år.
 
Toppen