Senaste nytt

Forskel mellem SAS Plus og SAS Plus Full Flex

Frequie

Medlem
Jeg har et sprøgsmål til alle SAS eksperterne herinde :)

Jeg skal booke nogle SAS Plus rejser hvor fleksibiliteten er vigtig. Men jeg simpelthen ikke se hvad forskellen er på SAS Plus og SAS Plus Full Flex.

SAS Plus Full Flex koster 2-3 gange SAS Plus, og så vidt jeg kan se kan begge billetter ændres og refunderes. Så, hvorfor skal man betale 2-3 gange ekstra for en SAS Plus Full Flex billet? :)
 

NotRyan

Medlem
Jeg har et sprøgsmål til alle SAS eksperterne herinde :)

Jeg skal booke nogle SAS Plus rejser hvor fleksibiliteten er vigtig. Men jeg simpelthen ikke se hvad forskellen er på SAS Plus og SAS Plus Full Flex.

SAS Plus Full Flex koster 2-3 gange SAS Plus, og så vidt jeg kan se kan begge billetter ændres og refunderes. Så, hvorfor skal man betale 2-3 gange ekstra for en SAS Plus Full Flex billet? :)

Well, en full flex kan bokas om fritt bara det finns platser kvar på planet. En ren plus kan bara bokas om fritt till samma eller lägre bokningsklass, exempelvis en A-klass kan bara bokas om till A-klass till samma pris (eller Go förstås) medan en full flex kan bokas om bara det finns plats kvar i planet, men du har ju rätt... Det enda man åker på är ju prisskillnaden upp till den högre klassen om man bokar om till högre klass (som man redan har betalat om man köper den klassen från början).

Mvh
/NotRyan
 

FF#1

Medlem
...och då kommer givetvis nästa fråga:
När skulle man vilja boka en fullflex?

När man vill ha full flexibilitet och någon "annan" betalar, ofta med avtalspris som är bra mycket lägre.

Då går det ju att boka om i appen eller online utan begränsningar och att sitta och rabbla kreditkortsnummer på engelska på en skum tunnelbana… :)

Ska tilläga att jag inte har bokat såna så många gånger.
 

Agö

Medlem
...och då kommer givetvis nästa fråga:
När skulle man vilja boka en fullflex?

Vilja och vilja. Ibland är man tyvärr tvungen - kort varsel kostar. Jag tycker också att det funnits ett visst mått av förhandlingsmöjlighet här; vid många tillfällen sedan introduktionen har jag haft "vanlig SAS Plus" och velat boka om. Det har då inte funkat (utan kostnad) eftersom bokningsklassen ifråga var slutsåld. Däremot har t.ex. loungen ordnat detta när jag snällt bett om det. "Du har ju betalat så mycket för din biljett så det här bjuder vi på idag".
 

NotRyan

Medlem
Vilja och vilja. Ibland är man tyvärr tvungen - kort varsel kostar. Jag tycker också att det funnits ett visst mått av förhandlingsmöjlighet här; vid många tillfällen sedan introduktionen har jag haft "vanlig SAS Plus" och velat boka om. Det har då inte funkat (utan kostnad) eftersom bokningsklassen ifråga var slutsåld. Däremot har t.ex. loungen ordnat detta när jag snällt bett om det. "Du har ju betalat så mycket för din biljett så det här bjuder vi på idag".

Om man gullar med loungedamerna så kan mycket göras.... :)
 
A

Aurora

Guest
Man er jo booket i "C-class" (business class) uansett om det er Plus eller Plus Full Flex, er man ikke? :) Det er den lille bokstaven ved siden av C'en på billetten som er bookingklassen (C, A, O, Z, M, N, R etc...). Iallefall slik jeg har forstått det. Man kan jo få en "billig businessclass billett" (booking class D og Z tror jeg hos SAS?) mens en normal dyr businessclass billett er en C eller A. Altså står det f.eks Cc eller Ca på billetten om du har en dyr business class billett, mens det står Cz eller Cd om du har en "billig" businessclass-billett :)

Hvis du da har en SAS Plus billett (aka business class C, men booking class z, den billigere) så har du da ikke muligheten til å fritt bytte billett til Cc (aka business class C med booking class c, den dyrere).

Det er ju bara så mange billetter til salgs i hver booking class, og de billigste selges naturlig ut først. Derfor bør man velge full flex hvis man MÅ kunne ombookes. Slik jeg har forstått det iallafall! :)
 
Last edited by a moderator:
Toppen