Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

SvartMjolk

Medlem
Uppgraderad och fått en plats på SK945 till Chicago. Dock har jag inte fått någon bekräftelse genom OT. På deras sida står det fortfarande Upgrade decission pending.

Brukar det vara så?
 

Snörök

Medlem
Hej! Jag tänkte höja varningens finger så ni blir medvetna om vad som kan hända med Optiontown.

Jag köpte en uppgradering till Plus på en resa mellan ORD-ARN I November. Dagen innan avfärd kom ett mejl som sa "Accepted subject to availability. Ask airport staff". Jag pratade med Gatepersonalen 4h innan avgång som bad mig vänta. En och en halv h innan avgång försökte jag uppgradera mig igen och blev då uppgraderad med poäng på gatepersonalens förslag vilket jag givetvis tacksamt tog emot. Bättre att bli av med 30K poäng än massa dollar. När jag kom hem upptäckte jag att OT dragit hela summan från mitt konto samt att SAS dragit 30K poäng.

Givetvis mejlade jag OT och försökte få tillbaka mina pengar. Efter en massa mejl fram och tillbaka vägrar de betala tillbaka med hänvisningen att jag blivit uppgraderad av de och inte av SAS. Jag kontaktar SAS som klart och tydligt säger att de uppgraderat mig med poäng och att OT gjort fel. De ringer tom upp OT och medger att de uppgraderat mig. OT vägrar fortfarande ge tillbaka mina pengar och jag får kontakta SAS igen.

Idag ringer SAS upp mig och plötsligt så påstår de att de inte uppgraderat mig utan att det är OT's uppgradering som gäller, detta trots att de dragit 30K poäng för två personer. Nu ska de alltså sätta tillbaka 30K poäng och OT ska få behålla sina pengar. Mycket märkligt agerande enligt mig. Framför allt av OT som bara skickar ut standard mejl utan att ens läsa innehåll men framför allt av SAS som plötsligt kovänder efter att ha stöttat mig. Dessutom är det ju SAS personalen på ORD som uppgraderade mig.

Nu är jag intresserad av era synpunkter på detta agerande. Kan man komma vidare på något sätt?
 

fcx

Medlem
Nu är jag intresserad av era synpunkter på detta agerande. Kan man komma vidare på något sätt?

Vad vill du komma vidare med?

Du har blivit uppgraderad av OT och betalat för det. SAS har satt tillbaka poängen som de (felaktigt) drog. Om du skriver att välformulerat och artigt mail till SAS kundtjänst om att du har behövt hålla på och mail och ringa fram och tillbaka för att få tillbaka dina poäng så kanske de delar ut en 50€-voucher. Skulle inte tro att du kan få ut så mycket mer än så för detta.
 

Snörök

Medlem
Hej!

Helst vill jag givetvis slippa betala eftersom SAS uppgraderade mig med poäng. Hade Optiontown godkänt min uppgradering på en gang vilket de inte gjorde så hade allt varit frid och fröjd och jag hade givetvis nöjt mig med detta. Min kritik är att SAS stödjer mig helhjärtat och T.o.m. ringer OT och sager åt de att betala tillbaka pengarna eftersom det är SAS som uppgraderat mig. Sedan kovänder de och tar tillbaka allt, efter att jag lagt ner massa tid på SAS inrådan att "bråka" med OT?

Det verkar som de inte är helt synkade I sitt agerande.
 
Last edited:

jth

Medlem
Hej!

Givetvis vill jag slippa betala när SAS uppgraderade mig med poäng. Hade Optiontown godkänt min uppgradering på en gang vilket de inte gjorde så hade allt varit frid och fröjd och jag hade givetvis nöjt mig med detta. Min kritik är att SAS stödjer mig helhjärtat och T.o.m. ringer OT och sager åt de att betala tillbaka pengarna eftersom det är SAS som uppgraderat mig. Sedan kovänder de och tar tillbaka allt, efter att jag lagt ner massa tid på SAS inrådan att "bråka" med OT?

Det verkar som de inte är helt synkade I sitt agerande.

Hmm, skickade du in allt underlag till Optiontown, som boadingpass, e-ticket, bekräftelsemailet mm?

Det är känt att det kan uppstå problem när poäng och OT-uppgraderingar "krockar".
Samma sak hände mig före jul, fick en "subject to availability" upgrade varpå min poänguppgradering kickade in före. Nu läste jag att du gjort en gateuppgradering, vilket ju är ett annat case.

Jag skickade in en begäran om återbetalning till OT och för cirka två veckor sedan fick jag pengarna tillbaka utan problem eller diskussion.
Men om du nu får tillbaka poängen av SAS istället så är ju det bättre, då får du ju poängen för den uppgraderade klassen eftersom det är OT-uppgraderingens regler som gäller.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Du har kommit i kläm och blivit dåligt behandlad men allt verkar ha löst sig till slut. Möjligen kan du få en voucher enligt fcx kloka rader ovan.

Ur poängperspektiv är det dock bättre med uppgradering med OT än med poäng, förstås. Du har nu fått 8600 poäng för resan ORD-ARN (plus eventuell bonus för EBS/EBG). Med uppgradering med poäng hade du gått (4300-15000) minus 10700 poäng i saldot för samma resa. Nettoskillnad 19300 poäng. Med lite kreativ bokföring och den gängse värderingen med 10 öre per poäng så har du alltså fått poäng värda 1930 kr för resan.
 

Snörök

Medlem
Hmm, skickade du in allt underlag till Optiontown, som boadingpass, e-ticket, bekträftelsemailet mm?

Det är känt att det kan uppstå problem när poäng och OT-uppgraderingar "krockar".
Samma sak hände mig före jul, fick en "subject to availability" upgrade varpå min poänguppgradering kickade in före. Det står tydligt på den e-biljett du får i mailen från SAS hur du blev uppgraderad (OT eller EB UPGRADE). Den som inte uppgraderade dig ska du ju få tillbaka pengar eller poäng av.

Jag skickade in en begäran om återbetalning till OT och för cirka två veckor sedan fick jag pengarna tillbaka utan problem eller diskussion.
Men om du nu får tillbaka poängen av SAS istället så är ju det bättre, då får du ju poängen för den uppgraderade klassen eftersom det är OT-uppgraderingens regler som gäller.

Hej! Tack för dina synpunkter. Jag skickade in allt till OT som de efterfrågade.

Eftersom jag uppgraderades i gaten fick jag aldrig någon e-biljett. Däremot drogs ju poäng omedelbart från mitt konto och där står det tydligt Upgraded at Gate USA -30000p.

Mest irriterad nu är jag över SAS agerande att först stötta mig för att sedan kovända så jag slösat massa tid på att försöka få tillbaka mina pengar.

Tack igen för ditt svar!
 

jth

Medlem
Hej! Tack för dina synpunkter. Jag skickade in allt till OT som de efterfrågade.

Eftersom jag uppgraderades i gaten fick jag aldrig någon e-biljett. Däremot drogs ju poäng omedelbart från mitt konto och där står det tydligt Upgraded at Gate USA -30000p.

Hej, ja du hann svara innan jag ändrade mitt svar. Jag såg att du gjort en gateuppgradering, vilket antagligen kan leda till andra problem än i mitt fall, då jag gjorde en förbokad poänguppgradering. Jag håller med om att du inte blivit helt rätt behandlad och behövt krångla med saker som SAS och OT ska kunna reda ut själva sinsemellan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen