Senaste nytt

Sju timmar på Newark. Hinner jag in till Manhattan?

Jonas C

Medlem
Har ett sju timmars layover på Newark i slutet av den här månaden och jag undrar vad man kan spendera tiden åt. Min tanke först var att hänga runt flygplatsen och kolla in den nya Senator Loungen, men 7 timmar känns som lite overkill.

Min fråga nu är om jag hinner in till Manhattan på mitt layover. Ankommer som domestic pax så jag bör kunna vara ute inom ett par minuter. Hur tar jag mig enklast/billigast in till Manhattan? Och var föreslår ni att man kan hitta på under ett par timmar i staden? Har inte varit i New York tidigare, så det hade varit trevligt med ett smakprov inför mitt ordentliga besök i Juni.

Flyger tillbaka med SK904 som avgår 17.55. Vilken tid bör jag lämna Manhattan för att hinna med flyget + e.v loungehäng.
 

agehall

Medlem
Billigast och snabbast är nog tåg in. Ta airtrain till tågstationen och sedan tåget in till NY Penn Station. Bekvämast är dock taxi/limo.

Jag vet dock inte hur mycket tid du får inne i NYC. Räkna med 30 minuter tåg, enkel resa. Då är det 6h kvar. Sedan vill du nog vara på flygplatsen 3h före avgång iaf för att hinna med SEN-loungen etc... Jag vet inte om jag skulle orka för 3h.
 

Crater

Medlem
Du reser ensam och har endast handbagage?

Isf är det inga problem att hinna in till stan. Jag skulle ta tåget, ta det förarlösa tåget till Newark Airport stationen (heter den så?) och där byter man till New Jersey transit.
Jag brukar köpa biljetter i automat men tror att det går att köpa även vid tågstationen. Fråga om du är tveksam. Går att köpa tur och retur samtidigt, kostade 30 dollar om jag minns rätt.
När jag var där i december kunde man i väntdelen av stationen, som är inglasad, se när nästa tåg kommer på en tavla.
Tåget går till Penn Station, 23 gatan.
Därifrån tunnelbana till Rockefeller Center skulle jag åka. Du kan åka upp och få en fantastisk utsikt :). Ganska dyrt men värt det, tycker jag. När du kommer upp ska du leta upp högre våningar, finns en rulltrappa MEN finns ytterligare en trappa upp där man har helt fri utsikt.
Finns restauranger också i "katakomberna" där nere.
Mina 2 cent.

Lär komma många fler förslag gissar jag. Tillbaka skulle jag åka innan 15.00 till flygplatsen, alltså lämna Rockefeller senast då.
Hoppas du får en AHA upplevelse av New York!, fantastisk stad och puls och att du får lust att åka tillbaka.
 

Emms

Ny medlem
Jag skulle definitivt åka in till Manhattan en sväng, istället för att hänga på Newark. Däremot skulle jag skippa någon ambitiösare sightseeing och istället äta en trevlig lunch och strosa runt lite.

Både snabbast och billigast, som tidigare nämnts, är NJ Transit till NY Penn Station, West 32th Street - West 34th Street between 7th & 8th Avenues, som tar ca 30 minuter och kostar $12,50 enkel resa. Runt kl. 15.00 är en vettig tid att åka tillbaka till Newark.

Ganska nära NY Penn Station ligger Keens Steakhouse, West 36th Street and 6th Avenue, som är en institution i New York med traditionell steakhouse-miljö och riktigt bra kött. Dock ganska dyrt.

Är det bra väder kanske jag skulle ta och promenera en kvart bort till Mario Batali´s underbara italienska saluhall Eataly, W 23rd Street & 5th Avenue. Där finns flera olika restauranger, de flesta med servering vid bardisken, där det är trevligt att sitta själv och ta en bit mat.

Eller så skulle jag helt enkelt gå runt hörnet från NY Penn Station till Mooncake Foods, West 30th Street & 8th Avenue, för lite asiatisk comfort food.

Nära NY Penn Station finns också en fantastisk fotobutik, BH Photo Video, 9th Avenue between 33rd and 34th Street, som definitivt är värt ett besök om man är intresserad av det.

Hoppas du får en trevlig dag – hur du än väljer att spendera den!
 

palmen

Moderator
Kostar som sagt 12,5 enkel med tåget och tar ca 30 minuter. Tågen går lite oregelbundet, 2-6 ggr i timmen typ. Håll dig runt Penn station, finns mycket att äta och dricka och bara njuta av atmosfären.
 

agehall

Medlem
Det finns ju alltid Jersey Gardens shopping mall brevid EWR

Dit går det även en shuttle. Vill minnas att jag såg ett pris på $9 T/R. Vill man ta den åker man till Px (kommer inte ihåg numret på den) där hotel shuttles hämtar. Står på listan över vart AirTrain går. Sedan är det bara att vänta på att bussen dyker upp och hoppa på.
 
Toppen