Senaste nytt

Är det OK att köpa biljett för en längre sträcka än man tänkt flyga?

mry

Medlem
Hej!

Satt och kollade lite på resor med sas på deras hemsida och upptäckte att det är billigare att boka biljetter LLA - CPH vissa dagar än att boka LLA - ARN. Tycker ni att det är att boka en LLA - CPH och bara flyga LLA - ARN?

Kan man meddela SAS att man bara flyger ena delen av resan så de kan sälja den till någon annan?
 

Dr. Miles

Expert
Om du inte köper som returbiljett så är det nog OK.
Det är väl schysst om du meddelar SAS att du inte behöver att flyga mellan Stockholm och Köpenhamn.
 

jth

Medlem
Tekniskt sett är detta inte tillåtet, det kallas "hidden city ticketing", och gillas inte av flygbolagen eftersom det undergräver deras intjäningsmodeller på olika sträckor.
Om du hoppar över ett segment så kommer resten av din biljett att bokas av. Om ARN-CPH är ditt sista ben så spelar det ju ingen roll, och de kan ju inte gärna tvinga dig att ta flyget med våld.
Det lär dock finnas exempel från USA där folk satt detta i system att flygbolagen kräver dem på mellanskillnaden mellan en biljett på den sträcka de verkligen tagit och den de bokat, men det är nog extremfall.
Jag kan också berätta en personlig historia från helgen som var. Jag skulle flyga ARN-MUC-NUE med lufthansaoch sedan hem igen från NUE.
Jag klev dock av i MUC och skippade sista sträckan, dagen efter var min returbiljett avbokad.
Min bekant som jag besökte har dock SEN-status och ringde derss hotline. Efter lite övertalning gick de med på att re-issua min reutrbiljett "but it is an exception". Så det är inte skrivet i sten :)
 

Jacob

Medlem
Som sagt, formellt är det inte tillåtet att göra på detta sätt.

Kan man meddela SAS att man bara flyger ena delen av resan så de kan sälja den till någon annan?
Det bör du absolut göra. Se till att du inte blir incheckad på flyget till Köpenhamn. Om du med automatik blir det (för att det är en genomgående biljett) be SAS på Arlanda avregistrera dig från incheckningen så inte gatepersonalen i terminal 5 behöver jaga dig och göra en massa utrop i onödan.

Och som tidigare nämnts, flyget Stockholm-Köpenhamn och alla eventuella efterliggande bokningar kommer automatiskt avbokas när du inte dyker upp på Köpenhamnsflyget.

Det skulle inte heller fungera att boka en enkelbiljett Köpenhamn-Luleå och hoppa på i Stockholm då alla segment måste flygas i följd, vilket du inte gör om du inte flyger Köpenhamn-Stockholm.
 

mry

Medlem
Det finns ju faktiskt en chans att det är som så att jag pga familjeangelägenhet behöver avbryta resan och det kan väl inte vara otillåtet eller?

Jag har lite svårt att motivera mig att det är 500 kr billigare att flyga till CPH än till ARN faktiskt så jag tror jag köper en biljett till CPH men bara bestämmer mig för att åka till ARN...
 

agehall

Medlem
Ingen kommer att hindra dig från att "hoppa av" på ARN. Dock så har SAS all rätt att kräva dig på mellanskillnaden ifall de misstänker att du gör det avsiktligt och utan godtagbar anledning.

Det är nog få som håller med flygbolagen om att det är rimligt att det ska vara så här, men det är så reglerna är.
 

Roger J

Medlem
Klart man kan göra så, part of the game. Det flygbolagen gör är att förbehålla sig rätten att boka av efterföljande segment (ej aktuellt i detta fall). Finns inget olagligt i att köpa en biljett och sedan välja att inte utnyttja den.
 

agehall

Medlem
Klart man kan göra så, part of the game. Det flygbolagen gör är att förbehålla sig rätten att boka av efterföljande segment (ej aktuellt i detta fall). Finns inget olagligt i att köpa en biljett och sedan välja att inte utnyttja den.

Olagligt? - absolut inte. Kan bolagen kräva dig på mer pengar för att du utnyttjar en annan produkt än du köpt? - Jajjemen. Kommer de att göra det? -Tveksamt.

Det som är viktigt att förstå, är att om du köper produkten flyg A-C, så är det en helt annan produkt än A-B, även om man faktiskt flyger A-B-C i det första fallet.
 

Roger J

Medlem
Exakt hur formuleras detta i reglerna för biljetten? Det finns ju faktiskt inte ett case. Att man går av tåget en station innan man betalt för? Detta är ju bara ett sätt för flygbolagen att försöka få ut så mycket pengar som möjligt. Lyckas de "lura" någon så lyckas de - annars inte. Samma sak med "point of sale" att man säljer samma biljett till olika pris på olika marknader geografiskt. Detta föll ju big-time i och med internetförsäljningens intåg.
Samma tidigare med de "saxade" biljetterna. Klart flygbolagen inte gillade det - det förstörde ju deras lördag till söndag-regel. Men vad kan de göra om någon håller på och hittar alternativa biljetter och betalar för sig?
 
Last edited:
Toppen