Senaste nytt

Är Lufthansa business class verkligen så dåligt?

drW

Medlem
Har under våren bokat in mig på en resa med familjen från Atlanta till Arlanda via Frankfurt och kommer således att med största sannolikhet åka med en A340 med gamla business. Läst lite recensioner på nätet, men inte så många här. De flesta är väldigt kritiska. Är det så att det är en dålig produkt? Ska jag ha låga förväntningar för att om möjligt bli positivt överraskad? :)
Eller kan det vara så att businessresenärer är lite gnälliga kanske? Jag får när jag läser ibland intrycket av att gradskillnader i de olika produkterna beskrivs som enorma skillnader. Har jag uppfattat fel?
 

jumbooze

Medlem
Detta är nog mycket beroende på vilken produkt du är van vid är du van vid SAS så är det "lika bra" troligtvis.

Jag har åkt mera Swiss än Lufthansa när det gäller Business.
Kommer du åka bara dagflyg så är det inga problem skulle jag säga.
Skulle hellre valt swiss/Brussels eller liknande då det är lie-flat på riktigt.

Har du sen fått firsclass syndrome... då är det kanske inte skoj med LH old C
 

Senator

Moderator
LH Business är en funktionell produkt, med en lite äldre stol. För dagsresor är stolen helt ok, men kanske inte den bästa för sömnen på vägen hem.

Jag skulle säga att mat & dryck är i klass med BA och AF. I min erfarenhet är alltid bolag utan Förstaklass aningen bättre med mat och dryck då man inte behöver tänka på skillnad mellan affärsklass och Förstaklass.

För mig är Lufthansa inte bäst eller inte sämst. Man får en ok, funktionell produkt och sällan överraskningar. Verken positiva eller negative överraskningar.
 

MarcusC

Medlem
Allt är relativt, Det är ju mycket bättre än economy ;). Sen beror det vad man jämför, har flera gånger åkt LH Business long haul och innan jag haft möjligheten testa bättre produkter tyckte jag LH var riktigt bra. Det är väl två faktorer som jag ser som mest negativa. 1) Den gamla stolen är inte optimal, sluttande och inte så privat. 2) Stora business kabiner ger en utdragen och lite seg/opersonlig service. Här är väl A330/340 att föredra jämfört med 747 & A380..
Tror mest businessresenärer (i synnerhet på detta forum) är medvetna om marknaden och då kan man tycka LH borde ha ett snäpp högre businessprodukt. Eftersom LH group gärna "gnäller" på konkurrenter(läs Emirates) så kan jag tycka de borde satsa mer på vässa sin egna produkt.
Har du inte allt för höga förväntningar, men sedan får en bra crew kan det säkert bli en utmärkt resa.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det beror på vilken referensramar du har och hur lång du är.
Om du är lång (typ 2 m) så når du sätet framför dig vid sängläge så att du kan hålla emot från att glida neråt.
Om du har inte flugit i Business class long haul så är det hundra gånger bättre än att sitta i Economy class.
 

Jonas C

Medlem
Har inte åkt på långdistans men på short haul var de riktigt dåliga. Oätlig mat och dåligt utbud av dryck.

Det var dock ett tag sedan och jag misstänker att de har förbättrat måltidskonceptet på short haul, samt börjat erbjuda Champagne.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Har inte åkt på långdistans men på short haul var de riktigt dåliga. Oätlig mat och dåligt utbud av dryck.

Det var dock ett tag sedan och jag misstänker att de har förbättrat måltidskonceptet på short haul, samt börjat erbjuda Champagne.

Här skiljer det också beroende på vilken referensramar (krav) man har. För mig var det helt okej.

Måltid på Lufthansa Business long haul
Lufthansa Business class FRA-PVG_14.jpg

Måltid på Lufthansa Business short haul
Lufthansa Business class ARN-FRA_17.jpg

http://www.businessclass.se/forum/l...-class-pa-lufthansa-long-haul-flygningar.html
 

Alf

Medlem
Jag har åkt ganska mycket med LH både på kortdistans och långdistans. Mat och komfort i stil med SAS, dvs ganska hyfsat. Däremot är servisen ganska dålig överlag. Snorkig, nonchalant och tråkig kabinpersonal i stort sett genomgående på deras flygningar. Undviker sedan länge LH, skulle möjligtvis kunna tänka meja att prova deras F klass.
 
Toppen