Senaste nytt

Sen flight från Åbo - Dumpa väskor och vänta i stan?

fcx

Medlem
Hej!

Ska resa över dagen till Åbo med SAS imorgon. Lämnar kunden vid 17-tiden, men flyget hem går först vid 21:15. Normalt skulle det vara en no-brainer att stanna i stan så länge som möjligt, men jag har 50 kilo bagage att släpa på...

Kan man åka ut till flygplatsen, checka in väskor (eller lämna på bagageförvaring) och sedan tillbaka till stan igen för en god middag? Någon som vet när incheckningen öppnar? Flygplatsen är typ 10 minuter bort med taxi så avstånden är inga problem.

Förslag?
 
Hej,
det ska gå bra. Har några gånger lämnat väskan till HEL avgång som går 22:20 redan kl 6 på mårgon när jag ska själv först till Köpenhman och tillbax. Ska göra faktiskt imorgon på samma sätt igen.
Det ska inte vara någon problem.
 

fcx

Medlem
Då satsar jag på det (annars brukar SAS outstations öppna rätt nära inpå avgång).
Om du springer på en muttrande typ med en BC-tagg på flygplatsen vid kvällsavgången så vet du vem det är :)
 

StarFlyer

Medlem
Jag har dåliga erfarenheter av just Åbo. Incheckningen vill jag minnas öppnar 1,5h före avgång. SAS har alltså ingen generell disk som är öppen under hela dagen. Jag försökte en gång lämna in min väska som skulle till ARN under incheckningstiden för en CPH flight, det godtog dom inte då. Jag råder dig därför att ringa och fråga alt. kolla med personalen i Åbo när du anländer.

Vid järnvägsstationen i Åbo finns det förvaringsskåp (ligger dessutom rätt nära centrum och du slipper åka fram och tillbaka till flygplatsen).
 

fcx

Medlem
Så, det blev förvaringsskåp i busstationen (öppet till 1900) i Åbo istället för lång väntan på flygstationen. Bra val visade det sig. Kom till flygplatsen två timmar före avgång och incheckningen är inte öppen...
 

fcx

Medlem
Stämmer bra att SAS inte har någon egen incheckningsdisk. Man delar med Spanair:
20140128_192949.jpg
 

MarcusC

Medlem
Åbo flygplats är ingen metropol direkt...måste vara en av de mindre jag fått pröva...inte mycket fördriva tiden i väntan på boarding...
 
Last edited:

SFC

Medlem
Om jag inte blandat ihop de finska metropolerna helt och hållet fanns i Åbo för två år sen förutom kiosken iaf en liten tax-free där man kunde köpa tjärpastiller och Minttu, denna var dock spårlöst försvunnen senast jag flaxade förbi (november/december om inte minnet sviker mig helt)...
 
Toppen