Senaste nytt

Poänggivande/komfortabel resa Stockholm - Colombo

helgonet

Medlem
Jag kommer att behöva resa till Sri Lanka om ungefär två månader och jag kommer vara borta två veckor. Då resa och semestrande ska vara klart inom två veckor så vill jag gärna spendera så mycket tid jag kan i Sri Lanka. Men eftersom jag också för 2014 har målet inställt på EBG så är jag villig att rucka lite på restiden om resan genererar fina poäng till Eurobonus, till exempel är jag öppen för en övernattning någonstans på dit eller hemresan om det skulle ge mig bättre poäng. Komfort är såklart också en faktor som jag gärna blandar in, men jag har dock haft svårt att hitta goda poänggivande och komfortabla resor inom Star Alliance med bra kreditering till Eurobonus för min budget.

Jag har hittat billiga biljetter i economy med Turkish, men dessa ger inga eller väldigt få poäng till EB. Finns det någon här som kan hjälpa mig med en rolig resa t/r som uppfyller mina krav?

Varifrån vill du börja din resa? Helst Stockholm, men är villig att ta mig till annan europeisk ort för en bra deal.
Var är din destination? Colombo
När vill/behöver du resa ut? 23-24 mars 2014
När vill/behöver du komma hem? 6-8 april 2014
Hur länge vill du vara borta? Se ovan
Hur många personer som skall resa? 1
I vilken kabinklass? Så komfortabelt som möjligt.
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, kreditera till Eurobonus
Vad är din budget? Max 15.000kr
Vad är det viktigaste för dig? Restid/komfort, men vill nå EGB under 2014
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka mig en natt någonstans på dit eller hemvägen om det genererar god intjäning eller gynnar komforten.
 

fcx

Medlem
Turkish verkar vara det enda *A-bolaget som flyger till CMB. Mycket riktigt får du en P-biljett (economy) för 5797 SEK, men den ger absolut inga poäng till EB. Economy på Turkish är lite som (rysk) roulette vad gäller komfort och service. Det kan vara riktigt bra, men också riktigt uselt. Det bästa med Turkish är loungen, men har man inte EBG så har man ju inte den möjligheten...

Ett (roligare) alternativ är att ta, exempelvis, Swiss ner till Dubai och byta till Emirates 3325 + 2436 = 5761 SEK. Visserligen low-economy på Swiss, (och inga poäng på Emirates) men ändå fler poäng än på Turkish-alternativet (och lite billigare). Räknar jag rätt blir det 3900 poäng till EB (LX S-fare):


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tar man Economy Saver med Swiss så får man normalt bara 25% av flygna miles. Om man dock bokar ARN-ZRH som utförs av SAS så får man istället 50% på hela sträckan (från T-klass till S-klass) för bara någon hundralapp extra.

Är du ute efter att samla poäng så bör du tänka i en lite annan bana denna gång. För 2500 SEK kan du åka en weekend ARN-ATH-ARN och inkassera 9200 poäng (om du redan har EBS). Klart bättre utväxling i poäng per kronor. Hint: http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/15373-vi-aker-till-aten-med-julkalendern.html
 

helgonet

Medlem
Jag har tillgång till A3*G så jag skulle komma in i CIP loungen i Istanbul, så det är ett alternativ. Klart, det går säkert att öka insatsen hos Turkish och betala en full ekonomibiljett för ungefär 10.000kr, men det tar emot lite pga det du skriver om rouletten.

En tanke jag haft är att boka SAS ner till Bangkok och sedan ta Thai eller Sri Lankan över till Colombo, men jag tappar mycket tid på grund av dåliga avgångar från Bangkok. SAS har faktiskt bra priser på Business Saver på ditvägen, så det är en fin chans till att inkassera över 20.000p, men resan kortas ner avsevärt, så jag tror jag måste hoppa den chansen denna gång.

Swiss ner till Dubai låter absolut som ett roligt alternativ som jag ska kolla upp närmare, tack!

Denna resa är mer en måste-resa för min del, men efter att ha hängt här ett tag så vill jag ju utnyttja alla chanser jag har till att maximera intjäning. Jag har en ARN-MAD-ARN helg bokad senare i vår just för en liten boost på 9200 poäng.
 
Ska du flyga *A är som du redan fått veta Turkish enda direktalternativet. Österifrån kan du ansluta med Thai eller Singapore Airlines, men de har båda rätt kassa avgångstider plus att du då måste resa bra mycket längre för att nå Bangkok eller Singapore.

Vill du istället åka snabbt och smidigt väljer du Qatar eller Emirates, men då är du ju utanför *A.
 

fcx

Medlem
Vän av ordning ser givetvis att jag räknat fel på intjäningen ARN-ZRH-DXB.

Rätt är (1500 + 0,5 * 3000 ) * 2 = 6000 baspoäng till EB (6450 som EBS, 6750 som EBG). Detta förutsatt att man bokar S-klass med Swiss där ARN-ZRH-ARN flygs av SAS.
 
Toppen