Senaste nytt

Emirates introducerar/ökar bränsleskatt/YQ-skatt fr.om februari

ACervin

Medlem
Japp detta är vad som händer (från Australian Business traveller)

Qantas to increase fuel surcharge on Emirates partner flights


The biggest increases are on business class and first class tickets to Europe, the UK, North Africa and the Middle East, with travellers up for an extra $50 each way.
 

Dr. Miles

Expert
Drar det mer bränsle i första klass, eller varför är bränsletillägget högre?
First class stol brukar att ta mer plats än Economy class stol och stolen är förmodligen tyngre än en Economy class stol. Sedan är det en annan sak om det motiverar så stor prisskillnaden på bränsletillägget.
 

AABack2ARN

Medlem
Men det som bränsleavgiften borde täcka upp är merkostnaden för att flyga en passagerare jämfört med en tom stol? Så vitt jag vet är stolarna kvar i F och C även om de inte nyttjas under en viss flygning..?

Vi kanske kan argumentera att medelpassagareraren i F/C väger lite mer än medel Y-pax. Och har lite mer baggage än Y-pax. Och konsumerar lite mer rörliga varor (dvs mat och dryck) än Y-pax på porslin snarare än plast.

Att vikten för dessa tre faktorer är mer än 3 gånger vikten för en Y-pax finner jag dock otroligt och visar snarare på att det är revenue.

Eller är det finare (läs dyrare) bränsle i F/C?
 
Når brændselstillægget er så meget højere i F/C end i Y, hænger det vel sammen med at der kan være 1½-2-3-4?? Y stole på den plads én F/C stol optager?
 
Tittar man på pris i C-klass ARN-DXB idag ligger det ett Q-surcharge, som EK kallar sitt bränsletillägg, på USD255/fare component. Dvs EK har redan ett bränsletillägg på vissa sträckor. Förstår jag tabellen rätt så stiger alltså bränsletillägget i C-klass från 255USD -> 295USD på just den sträckan.

Tar man istället ARN-SYD t/r lägger de på ett bränsletillägg idag (innan höjning) på 222EUR / väg, totalt 444EUR eller ca 3900:-.

Myten om att EK inte har bränsletillägg är alltså fel. Den anges bara som något helt annat i deras fare calculation.
 

Dr. Miles

Expert
Numera debiterar Emirates 160 EUR per segment (medium och long haul flygningar) när man reser i Business class / First class*.
Om man reser till Asien eller Afrika med Emirates i premiumkabiner, blir bränsletillägget 640 EUR för en returbiljett.
Inte undra på att deras kampanjpriser inte är attraktiva längre...

*Undantag för resor som börjar ifrån Filippinerna, Brasilien, Hong Kong och Japan.
 

pep

Medlem
Numera debiterar Emirates 160 EUR per segment (medium och long haul flygningar) när man reser i Business class / First class*.
Om man reser till Asien eller Afrika med Emirates i premiumkabiner, blir bränsletillägget 640 EUR för en returbiljett.
Inte undra på att deras kampanjpriser inte är attraktiva längre...

*Undantag för resor som börjar ifrån Filippinerna, Brasilien, Hong Kong och Japan.
Du godeste! Det bliver til mange penge. Gad vide om andre følger efter. Vi går en mørk vinter i møde. Gælder det også lignende på economy?
 
Toppen