Senaste nytt

Surfa gratis på Tradera på alla SJ-tåg

Jacob

Medlem
SJ och Tradera har utökat sitt samarbete och nu kan alla SJ resenärer gratis surfa på Tradera på tåget. Detta gäller även för resenärer som inte har internetuppkoppling på tåget inkluderat i biljettpriset. Sedan drygt tre år tillbaka säljer SJ tågresor på Tradera där resor till de åtta mest populära sträckorna i Sverige auktioneras ut…
 

Jacob

Medlem
SJ och Tradera har utökat sitt samarbete och nu kan alla SJ resenärer gratis surfa på Tradera på tåget. Detta gäller även för resenärer som inte har internetuppkoppling på tåget inkluderat i biljettpriset.

Sedan drygt tre år tillbaka säljer SJ tågresor på Tradera där resor till de åtta mest populära sträckorna i Sverige auktioneras ut med utropspriset 1 krona. Vinnaren betalar resan, får ett bokningsnummer och kan sedan hämta ut biljetten i SJs biljettautomater, resebutiker eller ATG-ombud och Pressbyråer.
 

Roger J

Medlem
Ärligt talat så trodde jag att Tradera-upplägget skulle dö ut på en gång när SJ först gick ut med det. Men eftersom det fortsätter år efter år så finns det tydligen folk som köper biljetter på det sättet...
 

Morgan

Medlem
Köper själv ibland biljetter så, särskilt när man är sent ute och ska resa utanför rusningstid så är det klockrent. Systemet med att man inte nu vet exakt avgångstid går att komma runt genom att se exakt hur lång restiden är och vart det stannar.

Det enda som irriterar mig är att de inte kör "dutch auction", d.v.s. buntar ihop alla 10 biljetter med avgångstid t.ex. 10-14 6/12 Stockholm-Göteborg till en auktion och sen får tio med högst bud biljetterna. Nu måste man bjuda på flera auktioner och göra någon sorts bedömning på hur högt man ska gå på varje givet olika sluttid.
 

vicce

Medlem
Har köpt biljett så. Hade inte planerat att åka till Göteborg, men så kom jag på att det kunde vara kul att överraska. Kom på att SJ hade auktioner på Tradera, så jag gick in och titta. Åkte Stockholm-Göteborg (X2000) för 2:- och Göteborg-Stockholm (X2000) för 49:-. Totalt 51:-. För det priset kan jag faktiskt tänka mig att åka tåg istället för att flyga. Men när biljettpriset för tåg ligger från 250:- och uppåt, så är tåg inget alternativ, då är det flyg som gäller.
 

Jacob

Medlem
Kanske skulle testa detta någon gång.

Om jag förstod det rätt får man alltså datum men inte tidpunkt/tåg?

Tjänar man förresten SJ prio poäng på Tradera biljetterna?
 

vicce

Medlem
Taget från Tradera.

"Så här går det till:
Utropspriset för alla tågbiljetter är 1 krona. Auktionen startar fyra dagar innan avresedagen. Det innebär att om du till exempel vill bjuda på en resa för fredag startar auktionen redan på måndag.

Du bjuder inte på en specifik avgång. Istället är dagen uppdelad i tre block och du väljer det block som passar dig bäst. De tre blocken är:

1. Avgångar mellan 05:00-09:59
2. Avgångar mellan 10:00-14:59
3. Avgångar mellan 15:00-04:59
"

Dock när jag åkte senast så budade man på en specifik avgång, detta är ändrat sedan något år.

Jag har för mig att jag inte fick några poäng för mina biljetter, men 52:- kändes inte så mycket att bråka om.
 

Roger J

Medlem
Prio-poängen är ju direkt kopplade till biljettpriset. Man får poäng om man registrerar biljetten innan avgång, men 2:- blir ju ingen saldovältare direkt :)
 
Toppen