Senaste nytt

Avbokningregler för bokningsklass V till USA?

tourist

Medlem
Det verkar som om jag behöver avboka en resa med SAS till USA bokad i V. "Avbokningsbar mot en avgift" står det i min bokningsbekräftelse, men finns det någonstans jag kan hitta information om vad det innebär?

(Jag vet att för alla biljetter, oavsett bokningsklass kan jag i alla fall få tillbaka skatter minus någon administrativ avgift och för biljetter bokade före 14/9 även bränsletillägg.)
 

Jacob

Medlem
Nu nämnde du visserligen inte vart i USA du skulle.

Men tittar man exempelvis på en biljett Stockholm-Chicago med SAS bokad i bokningsklass V står följande:

[Penalties]
CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
PER ROUND TRIP CHARGE EUR 214.00.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NO CHILD DISCOUNT.INFANT FREE OF CHARGE.
------------------------------------------------
WHEN FARES ARE COMBINED ON A HALF ROUNDTRIP BASIS
THE CANCELLATION FEE OF EACH FARE COMPONENT WILL
APPLY.

CHANGES/CANCELLATIONS

AFTER DEPARTURE
TICKET IS NON-REFUNDABLE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
FOR RESERVATIONS MADE ON/AFTER 14SEP11
FUEL SURCHARGE/YQ IS NON-REFUNDABLE

CHANGES

ANY TIME
PER DIRECTION CHARGE EUR 114.00 FOR REISSUE/
REVALIDATION.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NO CHILD DISCOUNT. INFANT FREE OF CHARGE.
-----
FARES MAY BE UPGRADED TO ANY HIGHER SK FARE.
-----
REBOOKING IN SAME BOOKING CLASS AS TICKETED CHARGE
EUR 114 PER DIRECTION AND TRANSACTION - MUST BE
COLLECTED ON AN MCO OR AS A DU TAX WHICH
MUCH REMAIN NON-REFUNDABLE.
-----
IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER FARE CHARGE
EUR 114 AND CHARGE THE DIFFERECE BETWEEN THE FARE
PAID AND THE HIGHER UPGRADE SECTOR.
REBOOKING/REISSUE/PAYMENT MUST BE MADE IN ONE
TRANSACTION BEFORE DEPARTURE OF EITHER THE FLIGHT
BEING CHANGED OR THE NEW FLIGHT WHICHEVER IS
EARLIER.
------
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
-----
IN CASE OF TICKET UPGRADE THE ORIGINAL
NON-REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON-REFUNDABLE.
 

tourist

Medlem
Stort tack! Jag kunde inte hitta en sådan fullständig biljettregel någonstans bland mina boknings- eller betalningsbekräftelser. Jag ska visserligen vidare inrikes, men nu har jag en aning om vad som kan tänkas gälla när jag ringer SAS.

Uppdatering: Nu har jag ringt och avbokat. Det var mycket riktigt 214€ per person, resten betalas tillbaka till kreditkortet som användes vid bokningen. (Och eftersom avbokningen beror på sjukdom så räknar jag med att det finns en chans att få tillbaka även detta belopp via kortförsäkringen.)
 
Last edited:

tourist

Medlem
Se bara till att ordna ett läkarintyg eller liknande.

Japp.

OT: Fast det är inte det lättaste när en typisk svensk vårdcentral verkar ha telefontid 8-8.15 torsdagar udda veckor vid fullmåne... Jag är glad att jag är hyfsat ung, påläst, icke-hypokondriker och nästan alltid frisk, för det verkar ganska besvärligt att få tillgång till den säkert finfina skattefinansierade vården i landstingssverige.
 

twiggs

Medlem
Japp.

OT: Fast det är inte det lättaste när en typisk svensk vårdcentral verkar ha telefontid 8-8.15 torsdagar udda veckor vid fullmåne... Jag är glad att jag är hyfsat ung, påläst, icke-hypokondriker och nästan alltid frisk, för det verkar ganska besvärligt att få tillgång till den säkert finfina skattefinansierade vården i landstingssverige.

Med det fria vårdvalet så står det dig fritt att välja en bättre vårdcentral.

Min vårdcentral har telefontider 07:00–12:15/12:45–19:55 varje vardag (och mellan 09:00–11:45 ojämna lördagar samt 13:15–16:00 jämna söndagar). De har personal som pratar finska, tyska, rumänska, serbokroatiska, tjeckiska, arabiska, engelska och somaliska. Drop-in för sköterskekonsultation mellan 08:15–11:45/13:15–16:00 vardagar. Internetbokning av tider till distriktsläkare, distriktssköterska, kurator, psykolog, BVC, sjukgymnast och något mer. Varje månad har ett särskilt tema när det gäller friskvård så denna månad gäller det sömn så trevliga föreläsningar och liknande anordnas. Man kan begära recept, intyg, avboka tider och mycket mer på en internetplattform där det krävs inlogg. Man säljer flertalet hälsovårdsprodukter direkt vid receptionen så för det nödvändigaste behöver man inte ens gå till apoteket.

För detta betalar jag som maximalt 900 kr per vuxen och 900 kr för hela barnskaran hemma. Om året. Passar det inte så står det väl fritt att teckna en privat försäkring.
 

Roger J

Medlem
tourist:20842 skrev:
Fast det är inte det lättaste när en typisk svensk vårdcentral verkar ha telefontid 8-8.15 torsdagar udda veckor vid fullmåne... Jag är glad att jag är hyfsat ung, påläst, icke-hypokondriker och nästan alltid frisk, för det verkar ganska besvärligt att få tillgång till den säkert finfina skattefinansierade vården i landstingssverige.

Haha, jag vet. Man kan bli galen ibland. Men som sagt, svårt med försäkringsbolaget om man inte har något papper...
 
Toppen