Senaste nytt

Brukar du använda SJs resebutiker?

Jacob

Medlem
Idag klockan 10 på förmiddagen presenterade SJ ett omfattande sparpaket för att bättre möta den väntande konkurrensen från exempelvis MTR. En miljard kronor ska sparas under en treårsperiod och bland annat läggs 17 av 24 resebutiker ner, de som blir kvar är Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arlanda.

Brukar du använda dig av SJs resebutiker runt om i landet? Eller ligger det i tiden att stänga ner då allt fler ändå bokar på internet eller via mobilen?

De städer som berörs är för övrigt Alvesta, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Gävle, Hallsberg, Karlstad, Katrineholm, Köpenhamn, Linköping, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Skövde, Uppsala, Västerås, Örebro och Östersund.
 

nilsson

Medlem
Så länge personalen ombord kan ta hand om problemen som uppstår så är det väl ok.

Jag är förvånad att de var så få som 24 resebutiker, eftersom alla stationer jag besöker har en butik.

Om 17 av 24 butiker läggs ned, så borde det bli fler än 5 (Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arlanda) kvar.
 

Palazzi

Medlem
Väldigt tråkigt för personalen, men just varslen för resebutikerna är liten jämfört med den inom administrationen. 400 pers varslas alltså....

Vad gäller resebutikerna så har de sedan länge spelat ut sina roller. Finns totalt 166 stationer, och bara 24 resecentrum... Ombud finns på 80% av alla stationer... Pressbyrån finns t.e.x på 18 av de stationer som förlorar sina resecentrum.

Jag är för fri konkurrens, men SJ behandlas ju sämre än gemene bolag av sina ägare. Det staten gjort är ju att mjölka bolaget på 500miljoner/år som återinvesteras i helt andra områden. Ett seriöst bolag återinvesterar pengar om produkten är bristfällig, vilket säkert många kunder tycker.... Det är så man tjänar pengar långsiktigt.

Anders Borg med följe plockar pengar ur ett vinstdrivande bolag för att tjäna politiska poäng hos sina väljare... Även om det är många som åker tåg på dagsbasis är dem inte lika många som alliansväljarna. Nu har dock regeringens arbetsmarknadspolitik tvingat fram ett varsel på 400....vilken ironi.

I en hopplöshet inför framtiden har SJ dragit ut på den nödvändiga varslen, som borde skett över tid....

Nästan så jag är för iden om återförstatligande av alla järnvägstrafik. Jag tycker vi sett bevis på att vi inte kan agera efter de marknadspremisser som råder i t.e.x Italien. Vi har en större landareal, och en otroligt låg befolkningsdensitet längs rälsen.
Om man är seriös med miljömål så gör man helt om!
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Vid IRROPS är resebutikerna väldigt användbara då de snabbt brukar hjälpa till med ombokning av biljetter. Försvinner dessa så blir man tvungen att antingen stå i lång telefonkö, alternativt att hoppa på ett annat tåg utan biljett (för avgången) och riskera en konflikt med ombordpersonalen.
 

JoelG

Medlem
Med all respekt för de som blir varslade, men i och med detta så försämras medlemsförmånerna för SJ Prio Svart igen.
 

Jacob

Medlem
Sveriges Radio i Kronoberg har en kort artikel om stationen i Alvesta där resebutiken kommer läggas ner. Där pratar man om att det inte bara handlar om ren biljettförsäljning utan även om andra serviceärenden, som när det blir trafikstörningar och många behöver hjälp. Det är Pressbyrån som får ta hand om biljettdelen och även där är man inte helt glada då biljetthanteringen tar tid och stoppar upp kundflödet bland många som vill att det ska gå fort.

Oro i Alvesta över SJ:s beslut att att stänga stationens resebutik - P4 Kronoberg | Sveriges Radio
 

henrik l

Medlem
Det är Pressbyrån som får ta hand om biljettdelen och även där är man inte helt glada då biljetthanteringen tar tid och stoppar upp kundflödet bland många som vill att det ska gå fort.

Som #Jonas C skrev om IRROPS så kommer nog Pressbyråfolket att vara måttligt glada om 20-30 pers kommer samtidigt och vill boka om en biljett pga av en inställd avgång eller ett kraftigt försenat tåg.

För att koppla lite till #Palzzi's tankar, så har det bedrivits en intressentsant tomteverkstad på med järnvägsystemet. Vi har ett stort komplext system. Vi bryter upp det i en mängd mindre bitar och styrningen går ut på att varje liten bit ska optimera sin egen verksamhet. När man då har lyckats skapa så där lite lagom kaos, då slänger man inte ett antal operatörer till och ser vad som händer:rolleyes: Känns som att man börjar i lite fel ända.
 

FF#1

Medlem
Happ! Det här går inte åt rätt håll, butikerna är andvändbara när det strular eller om biljettmaskinerna är ur funktion.
Med svart kort så är ju kön ungefär noll. Ingen butik tillsammans med inga biljetter på tåget är en klar försämring.
 
Toppen