Senaste nytt

Flygets Business class-stolar hittar in på tåget

Palazzi

Medlem
För de människor som inte är alldeles sålda på konceptet "flygande" har ofta tågets bekvämlighet lyfts fram som det starkaste motargumentet - generösare utrymmen, mindre väntetider och centrala ankomster.
På korta sträckor har dessa argument kanske varit gångbara, men på längre sträckor har tågens förträfflighet fallit på egna ben - långa gångtider, och höga priser.

För att exemplifiera: Nattågen från Stockholm till Åre tar ca 7-8h. Du har att välja på konventionella tågsäten, couchette i gemensam kupé eller privat kupé.
Konventionella tågsäten är prisvärda, men omöjliga att sova i. Couchette bör i verklig mening översättas brits, och är därmed också inte särskilt bekväm - därtill tillkommer problemen med att värdesaker ofta inte kan låsas in. Privata kupéer är bekväma, men oftast dyra.

Flygen skapade en bekväm kompromiss för ganska länge sedan, men tågoperatörerna följde inte efter. Business Class-stolar i sk. lie flat/flat bed-modell kunde fungera som såväl upprätt fåtölj som säng. Då flygvärdinnorna rörde sig i kabinen kunde säkerheten för värdesaker också garanteras.

Först nu har samma koncept hittar in i tågen, med viss modifikation. Det är det australiensiska tåget "Spirit of Queensland" som installerat ett koncept kallat "railbed". Railbed är ett säte av modell flat bed, med tillägget att det finns ett tillhörande skåp inbyggt (för värdesaker och kläder).

Det är inte bara stolstypen som är ny i detta koncept, utan även tåget. Spirit of Queensland är ett lutande tåg (likt Sj2000) och har en topphastighet på vansinniga 260km/h. Detta hade kanske inte varit särskilt unikt, om det inte vore för att den går på en oelektriferad sträcka - 260km/h....med diesellok! Första trafikerade dag var den 30:e oktober 2013.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tåget går hela vägen från Brisbane till Cairns, vilket är en enormt lång sträcka - om den inte befunnit sig på denna jättekontinent dvs. Tyvärr gör de många statspassagerna att man sällan når topphastighet, och därmed blir gångtiden ändå 25h (!!). De flesta resenärer ska dock troligtvis resa mellan några av de många mellanstationerna längs kusten..

Om du väljer att åka den totala sträckan uppgår priset till 2.350kr enkel resa, men då ingår också frukost, lunch och middag.

Railbed bild: http://resources1.news.com.au/images/2013/10/29/1226748/671769-spirit-of-queensland.jpg
Bild på tåget: http://www.tenpin.org.au/uploads/pics/625tilt-train-external_1024x768.jpg
Länk till bokning: Spirit of Queensland
 

Nemo

Medlem
Det är inte bara stolstypen som är ny i detta koncept, utan även tåget. Spirit of Queensland är ett lutande tåg (likt Sj2000) och har en topphastighet på vansinniga 260km/h. Detta hade kanske inte varit särskilt unikt, om det inte vore för att den går på en oelektriferad sträcka - 260km/h....med diesellok!
OT: Om jag minns rätt byggde ABB ett dieselset av X2 med lok i båda ändar, fraktade över till USA för att köras mellen Washington DC och New York City, som en del i anbudsanförande som de dock inte vann.
 

jsn

Medlem
OT: Om jag minns rätt byggde ABB ett dieselset av X2 med lok i båda ändar, fraktade över till USA för att köras mellen Washington DC och New York City, som en del i anbudsanförande som de dock inte vann.

X2000 provkördes på sträckan, och sträckan verka ha elektrifierats allt eftersom. Dock verkar det ha varit ett elektriskt tågset
New Amtrak Trains: Quick, Fast, In A Hurry High-speed Prototype Coming To Phila. - Philly.com

Här verkar de flesta artiklarna var samlade för den som orkar och har tid + intresse :)
Articles about X2000 - Philly.com
 
BTW, jag har åkt buss med flygets Business class - stolar mellan Seouls flygplats och Gangnam. Väldigt bekvämt, somnade in på fem minuter :)


DSC05327.jpg
 

ACervin

Medlem
Spännande. Kanske värt en helg. Ser smalspårigt ut jämfört med Europa. Kan tilläggas att "The Ghan" för tillfället ligger nere på grund av att kraftiga skyfall har underminerat banvallen på vissa sträckor.
 
Toppen