Senaste nytt

Boka Lufthansa med största möjlighet till uppgradering?

aloha

Ny medlem
Hej,
vi har för avsikt att flyga till Honolulu i sommar med två små barn, 1 år och 4år, och känner att det vore en stor fördel för oss att kunna flyga business, tex sträckan FRA-SFO. Barnens morfar, som är senator med Miles and More, är generös med såväl poäng som vouchrar. Då vi är ganska flexibla i våra datum hade jag hoppats på möjligheten att Lufthansa kunde vägleda oss till dagar och flighter som gav oss möjligheten att uppgradera, men, jag vet bättre nu.
Jag har sökt av det här forumet så gott jag kan för att få information, men inte hittat helt rätt i mitt sökande. Ett tips om ExpertFlyer gav mig ett hopp, men det visade sig att Lufthansa inte finns med på deras sökmotor sedan en tid tillbaka.

Jag har provat mig fram på Lufthansas hemsida och fått uppgraderingsbara rutter både via Economy basic (ger statusen (S)) och Economy basic Plus (ger statusen (W)). Då hamnar vi ungefär 10-15 kkr mer jämfört med om vi går via ngn flygsökarsida. Eftersom vi inte vet möjligheten till uppgradering känns det som en "väl kostsam lott" för oss att köpa. Kan någon hjälpa / råda oss i detta?

Tack på förhand /Johan
 

agehall

Medlem
Fast jag tror frågan mer var vad man måste boka för att kunna uppgradera, eller?

Jag har ingen koll på hur M&M funkar när deras egna medlemmar försöker uppgradera, men jag antar att de har bättre tillgänglighet än *A.
 

aloha

Ny medlem
Tack för tipset, de senaste timmarna har bara försvunnit då jag har befunnit mig här inne, men den mailen har jag tyvärr missat.
 

aloha

Ny medlem
Jo så är det ju, jag vill boka det som ger mig största chansen att få uppgradera, och jag är beredd att anpassa mig efter det. Ett sätt kan möjligen vara att använda mig av Air Canada som är ett av de bolag som en tjänst som ExpertFlyer möjligen kan söka på. Där tror jag att jag kan använda M&M - poäng. Provar mig fram i detta nu...
 

Senator

Moderator
Ganska enkelt så funkar det såhär om jag minns:
Första så är det som du beskriver bara ett par olika bokningsklasser som gäller om man vill uppgradera
Sedan måste det finnas bonusplatser för att uppgradera, men det kan morfar med SEN status begära...

Men..... Helt ärligt, troligtvis det absolut sämsta värde av hans poäng. Det kommer kosta (nästan) lika mycket att boka bonusresan ARN-SFO som uppgraderingen kostar.

Mitt tips:
SEN kan begära att plaser släpps. Barnen får rabatt, så boka några vuxna + barn på Miles
Köp sedan affärsklass till några vuxna med priserna på runt 22 000kr som finns året runt

Övertygat att detta är bästa lösning
 

Senator

Moderator
Och Aloha, välkommen hit och oroade dig inte över kommentarerna gällande hur man skriver inlägg. Man vet inte allt första gången, men killarna som har svarat är trevliga killar (palmen och agehall) :)
 

aloha

Ny medlem
Tack Senator,
nejdå, ingen fara här! Och tack för ditt råd, det låter något sundare. Poängsumman verkar alltid sticka iväg mot slutet, oavsett vilken lösning jag än försöker att hitta. Och fastän morfar insisterar så kan de nog användas smartare - han har ju dessutom för avsikt att gå i pension och minska resandet :)
 
Toppen