Senaste nytt

Tre kollegor reser tillsammans, endast en har status. Hur göra vid loungebesök?

rob74

Medlem
Apropå en annan tråd om nyligen erhållna vouchers för loungebesök.

I tjänsten reser jag ofta med mina två kollegor då vi är tre på avdelningen. Då vi ska på möten, konferenser etc så reser vi för det mesta alltid tillsammans. Det är endast jag som har guldstatus i Star Alliance samt nu även i Oneworld och då är jag berättigad till att ta med en gäst in i loungen.
Då resorna oftast är inom Norden så blir resorna mest med SAS.
Var ska jag dumpa kollega nr 3? Jag kan ju släppa in denna tredje kollega i en annan lounge med hjälp av Amex/Diners/Priority Pass och då betala för detta med mina egna pengar, men det känns ju lite kyligt att behöva prioritera vem som ska få följa med mig in.. Alternativet är ju att gå in själv och låta de övriga två driva runt, vilket känns lite taskigt - eller att betala in dem och då som sagt med egna pengar. Något enklare är det om man reser ett större gäng och vi som har lite större ansvar i gruppen går in.
Man skulle ju kunna köra en rövare och påstå att alla de övriga två är min närmaste familj, vilket i och för sig inte skulle känns så troligt...
 
Last edited:

rob74

Medlem
Varva in dessa två att skaffa sig Amex/Diners/Priority Pass.

Dock reser ingen av dessa så mycket för sig själva, så de anser sig inte vara betjänta av dessa kort.
Bägge har EBB och reser endast ett par gånger per år och är inte ens i närheten av EBS. Så det är bara när vi är alla tre som den nämnda situationen inträffar.

EDIT: Borde ha skrivit att "vi reser oftast alla tre" istf att vi reser ofta. Det är mest jag som reser...
 

joemume

Medlem
Hävda att det är dina bröder?

Your brother from another mother... :cool:

Skämt åsido, ibland brukar SAS flexa lite på reglerna om loungen inte är helt full, men annars är det nog svårt, om inte någon av er flyger på en Z/C-klassbiljett och därigenom har access till Business Loungen i alla fall.
 

agehall

Medlem
Så länge ni flyger SAS bör det inte vara något problem att ta med båda två in i loungen. Iaf så länge det inte är tokfullt.
 
Idag är det ju inget ovanligt att män tar fruns efternamn? Herr Svensson, Herr Andersson och Herr Johansson kan väl mycket väl vara bröder? :)
 

rvarttinen

Medlem
Varit i liknanade situationer, då har jag använt mitt Priority Pass och tagit de två gästernas inträde på reseräkningen (kollade med chefen innan, faktiskt...). Nu har jag egen firma så då bestämmer jag (!).
 
Vet inte hur är det med er men på platser där jag jobbade att besöka lounge räknades som något lyxigt och så var resultatet lite skvaller i kafferummet. Nja, var vi några som reste tillsammans så var det något annat vi kunde döda tiden med, trots att alla hade någon slags kort. Ingen vågade ens ha sitt EBG tag på datorväskan. :(
 

A380*G

Medlem
Jag går alltid in i loungen oavsett om jag kan få in alla mina medresenärer eller ej. Säger helt enkelt att max en kan följa med, vem blir det? Brukar alltid lösa sig, dvs på nästa flygplats eller returresan så får den andre följa med istället.
 
Toppen