Senaste nytt

Jul- och Nyårsresa; Sydöst 134

Peter65

Medlem
Sydney - Singapore
QF5 A330-300
14.50 - 19.55
5A+5B

Immigration och säkerhetskontrollen gick fort tack vare att vi fasttrack-kö.

Nu på planet, fick en välkomsthälsning med namn när vi gick ombord. Endast en brygga ansluten till första dörren, blev höger i stället för vänster. Första intrycket när man satte sig var att det inte finns speciellt mycket avlastningsyta. Sitter man vid fönstret är funkar det att lägga grejor mellan stolen och flygkroppen.

Valet mellan välkomstdrink var standard, dvs vatten apelsinjuice och champange. Champangen som serverades på detta flyg var det Tattingar Cuvee Prestige Brut, vilken valdes. :rolleyes: gott!! Påfyllning kom.
Fanns även ett par andra varianter av champange, Billecart-Salmon Brut och Charles Heidsieck Brut Reserve, på menyn.

Menyn presenterade 4 förrätter, "Small Plates"
^ Cream of Mushrooms Soup with Thyme Croutons
^ Yamba Prawn Salad with Greens Beans, Tomatoes, Artichokes and Olives
^ Game Terriane with Mustard Fruits, Watercress and Crostini
^ Mozarella, Roasted Capsicum and Radicchio Pizzetta


image.jpg
Valde Svampsoppa, helt ok bara lite tjock. Surdegsbörd serverades oxå, väldigt gott. Till detta mer skumpa.

5 huvudrätter
^ Big Bowl of Linguine with Anchovies, Garlic, Lemon, Chilli, Capers and Parsley
^ Pumpkin Arancini with Tomato Sauce, Pesto and Parmesan
^ Chicken Schnitzel and Swiss Cheese Toasted Sandwich with Coleslow
^ Sri Lankan Fish Curry with Coconut Cream, Basmatiris Rice, Snake Beans and Seeni Sambol
^ Herb Crusted Lamb Rack with White Onion Puree, Thyme Roasted Potatoes and Sauteed

image.jpg
Mitt val var lamm och rött vin, mycket gott, men slår inte BA's middag.

image.jpg
Som tur var lammet helt grått igenom.

image.jpg
Stolsgrannen vågade på sig Sri Lanka Fish Curry, fick höra några gånger att det var skapligt starkt vilket inte är vanligt från den personen som gillar stark mat :eek:

Kan förstå att man inte får spareribs på flygningar, bara lammkotletterna var lite svåra att skära. Som tur var ingen turbulens så man käka med händerna :p med det blev lite kladdigt i alla fall :cool: Gött att det är stora tygservetter ;);)


Och 4 desserter
^ Selection of Cheese served with Accompaniments
^ Baked Orange Custard with Pistachios
^ Nice Cream Ice Creame
^ Seasonal Fruit

And Valrhona Chocolate.

image.jpg
Till dessert blev det ostar, portvin och jättegott kaffe (från en pressbryggare).
Osten vältempererad, likaså portvinet, alla tre sakerna väldigt goda.
Dessertvagnet stannade vid mig och tittade på frukten, det såg inte bara bra ut, det luktade väldigt frächt.

Måste säga att flygbolagen har ryckt upp sig vad det gäller kaffe, inte bara frystorkat kaffe utan bra bryggt.

Vad det gäller matserveringen på Qantas så var det vit duk på bordet, ingen bricka utan tallrikarna och glasen kom separat. Qantas vin kan man inte klaga på, skulle vilja säga att NZ + QF har de bästa ombordvinerna jag har smakat.

Nu in i filmen en stund å försöka småsova, vilket gick så där....

image.jpg
Vet inte om jag riktigt tycker om denna säteskonfigaration, 2+2+2, visst jättebra om man är 2 som reser, men känns lite klaustrofobiskt med dessa Shell-säten, dåligt med förvaringsyta som jag sa tidigare.
Sätena är inte helt optimala, väldigt lätt att tappa saker, jag hade min snusdosa i fickan, den ramlade ut och hamnade nånstans i sätet, som tur var kom den fram efter lite letande. Paddan har oxå haft en tendens att ramla ner mellan sättet och mittstödet.
Man måste lägga i stort sett allt i sätet när man reser sig upp.
Sätena är sköna att sitta i, ligga i eller ha relax-läge, tv-skärmen ok, men kanske lite för liten att ha i det sätet framför, lite svårt att läsa ev text (det kan ju bero på att jag måste ha läsglasögon vilket jag inte gillar, alltså bara att "gilla läget", är ju inte så gammal än, tror jag :cool:)

Får fundera lite vad jag tycker om sätena och skärmen innan det blir en "hård" recension.

Förvisso har BA i stort sett samma konfiguration på BA 001-004 (London City - JFK), men där känns det rymligare fast det var en lillasyster till A330, kan bero på att avlastningsytan mellan säten är något bredare.

Cabincrew väldigt bra, har aussie-mentaliteten, gör vad de ska och lite mer. Hade en crew som låg på golvet och visade hur man använder el-kontakterna, även om jag är tekniker och ingenjör fattade jag inte hur man gjorde för att få in kontakten. Vill inte skylla på skumpan :rolleyes:

Under denna dagsflygning har de gått igenom kabinen, med mer vatten, plockat undan från borden, men inte kommit och frågat om mer vin etc. Antingen hämtat i "snackbaren" eller tryckt på knappen. De, crew, kommer väldigt fort om man man trycker på knappen.
"Fjärrkontrollen" sitter lite dåligt till, om man vänder sig i sätet är det väldigt lätt att komma åt knappen.

Blev en matserveringen på 8h+, mer kaffe kom runt 1,5h före landning, kan tycka att det borde vara nå't mer mataktigt innan landning.

Inflygning gick skapligt snabbt och kapten ropade ut "prepar for landing" 15-20 minföre landning. Normalt brukar ju säkerhetssymbolen komma upp i samband med det, men det tog en stund till, runt 4-5 min före landning kom den upp. Besättningen hade nästan satt sig själva, men tog en ny sväng genom kabinen.

Av som nummer 2, framme vid immigration ingen kö och våra väskor kom bland de 10 första. Tog runt 10-15 min från flygplansdörren till terminalens ytterdörr, där blev det varmt :cool:

Nu några dagar här, innan den slutgiltiga hemresan till, vad jag tror, ett regnigt, kallt Sverige.
 

Peter65

Medlem
Ytterligare en mellanrapport under resan, är på flygplatsen Singapore nu, närmare bestämt i British Airways lounge. Vi har loungehoppat lite, och tillbaka i BA's lounge, mycket lugnare här än i Qantas loungen. Förvisso hade Qantas större bredd av mat, men ganska stimmigt.


Duschrummet här var trevligt, gillar att man får vatten både uppifrån och utefter
hela kroppen ;)

Har rest en del, men faktiskt inte varit i Singapore på 25+ år, kan lugnt säga att det har ändrat sig.....
Under dessa 3 dagarna här har det varit väldigt mycket turistaktigt ;)

Vi bodde på Park Regis alldeles bredvid Clarke Quey och 5 min promenad till China Town.
Bra hotell till ett rimligt pris, antingen blir det där nästa gång eller på Marina Bay Sand Hotel, om det inte blir alldeles för dyrt att bo högt upp :cool:

Clarke Quey på kvällen är helt hysteriskt, känns lite som Disneyland när man går in under taket, eller vad man nu ska kalla det. Vad som förvånade mig var att rökning är tillåtet i hela,det komplexet, normalt i Singapore är ju inte rökning tillåten under tak och bara där det finns askkoppar.
Finns också en del mikrobryggerier där, det ölet är lite så där, tycker Tiger är bättre. I CQ är ölen inte speciellt billig, där runt $13-15, mot $6-7 om man hoppar in i ett hak på gatan.

För att bli ändå mer turister gick turen till Raffles, Long Bar, och en Original Singapore Sling, helt ok, men skapligt dyr. En Singapore Sling går på runt $30.

Hann även med Santosa, fantastisk ö, vill tillbaka igen. Tyvärr blev det inte så mycket sightseeing på ön, vi valde Universal Park. Är man berg-å-dalbane och nöjesparks-freak så var det nästan givet. Skapligt bra park, lite för lite berg-å-dalbane, inte mycket folk, kö mellan 5 och 20 min, i vissa fall tog det längre tid att gå till vagnarna än att köa.

Imorgon, 11e jan, är det kinesiska nyåret, Hästens År en del gator runt China Town kommer att vara avstängda mellan 14 och sena natten imorgon. Känns lite surt att åka innan festligheterna kommer igång. Skulle gärna vilja vara med om det och uppleva hur kineserna firar in sitt nya år.

Nu bara vänta på boarding.

Får inte in bilderna just nu, ska försöka igen
 

Dr. Miles

Expert
Imorgon, 11e jan, är det kinesiska nyåret, Hästens År en del gator runt China Town kommer att vara avstängda mellan 14 och sena natten imorgon. Känns lite surt att åka innan festligheterna kommer igång. Skulle gärna vilja vara med om det och uppleva hur kineserna firar in sitt nya år.
Är du säker på det? :confused:
Det är nämligen så att 31:a januari på västerländska kalender är nyårsdagen på kinesiska kalendern i 2014.

Press Release Detail - Ministry of Manpower
 

Peter65

Medlem
Är du säker på det? :confused:
Det är nämligen så att 31:a januari på västerländska kalender är nyårsdagen på kinesiska kalendern i 2014.

Press Release Detail - Ministry of Manpower

Säker är jag inte, men på hotellet sa de att den 11e smäller det, vissa gator är avstängda osv.


Bra länk, den hade jag inte tittat på
 

Peter65

Medlem
Singapore - London
BA12 B747-400
23.10 - 04.50
13A+13B

Utropet i loungen kom 22.20, planet stod i gate C24 några minuters gångtid, fasttrack igenom security. Han knappt sätta mig ner innan det var boarding.
I stort fullt plan i alla klasser. 5 min efter oss går 2ra BA planet till London, det flyget börjar i Sydney mellan landning i Singapore. Skulle kunna tänka mig att även den flighten är i stort sett full.

Dena gång blev vi inte välkomnade med namn men fick Tattinger Brut Reserve NV strax efter vi satt oss.

Beställningen av middagen kom väldigt snabbt, denna gång blev vi tilltalade med namn.
Strax efter blev det dax för lite mer bubbel.

Starters
^ Smoked Salmon with cucumber and wasabi dressing
^ Carpaccio of portobello mushrooms
^ As a alternative to butter, olive oil is availble upon request, please ask your cabin crew


För min del blev det rökta laxen, förstår inte riktigt varför jag valde den. Förstår inte riktigt varför jag valde den, får skylla på Tattingern :cool::confused:....

image.jpg
Rökt lax är gott, men min mage gillar det inte...... Hur som helst, på planet var det gött.

Main
^ Grilled fillet steak with herb butter, green beans, baby carrots and crushed potatoes
^ Snapper in black bean sauce with bok-choy and fried rice
^ Rigatoni pasta with black olive and tomato sauce
^ Chilled main course Ceasar salad of char-grilled chicken

image.jpg
Stek här. Kryddningen helt ok, jättegott med lite Shiraz som dryck. Det vinet smakade väldigt mycket mer, riktigt "pratvin".

Dessert
^ Tiramisu
^ A selection of cheese served with crackers
^ A selection of fruit

Mitt val som vanligt ost, här var det 2 olika ostar, en Brie och en som jag inte vet var det var, men god, saknade grönmögelosten, till osten portvin.
Har inte varigt förtjust i portvin tidigare, men Cathay lärt mig att portvin och ost ät väldigt gott, måste säga att de har rätt ;)

Till sist kaffe, tea and chocolates.

Gott kaffe och choklad. Gillar dock inte att det inte finns innehållsförteckning på chokladen, är nötallergiker och skulle gärna vilja veta vad chokladen innehåller som fyllning. Tur att man har en resepartner som testar först och talar om vad det är för fyllning.

Efter middagen är det "bara" 11,5 timmar kvar, av nästan 14 timmar. På "flightmap" kommer vi att landa 20 min senare än tidtabell fast vi kom i väg några minuter före.
Pratade med en flygvärdinna och hon sa att denna sektor är den längsta som BA flyger. Den är lång, sa hon, men lite lugnare som crew än att flyga 747a från NYC. Som crew är det iofs bra att det inte är middag på flyget, men ändå skapligt stressigt.

Har sovit skapligt bra, dessa stolar är inte riktigt lika bra som på A380'n. Antar att det finna lite olika utförande av stolen beroende på flygplanstyp. Dessutom är ju 747'orna något äldre än A380'n.

Efter sömnen dax för frukost, är ingen frukostmänniska så jag kan inte uttala mig om main-rätterna. Smoothien var kanongod!

Starter
^ Chilled fruit juice
^ An engergising fruit smoothie of guava
^ Fresh seasonal fruit
^ Birchermuesli with strawberry

Bakery
^ A selection of warm breads and breakfast pasteries

Main
^ Omelette with pork sausage, back bacon, Lyonnaise potatoes and roasted tomato
^ Mushroom and cheddar omelette with sauteed potato, spinach and cherry tomato
^ Continental breakfast featuring turkey, gammon ham, Camenbert and aged Cheddar
^ Scranbled eggs, bacon, cheddar and tomato chutney on ciabatta bread

Nu endast en knapp timme kvar, har varit en del motvind på vägen och flygtiden blir nog väl 14 timmar.
Får avsluta flygningen med lite Champange de Castelnau Brut Rosé NV, även om klockan just nu är 4.30 i England bestämde att vi har kvar Asien- tiden i kroppen ;)
När vi frågade om bubbel sa vår flygvärdinna att champagneglasen nog var slut och om det var ok med bubbel i vanliga glas. Vad säger man... Det är ju innehållet man vill komma åt.

Det fanns champagneglas och det smakar väldigt gott.

Vår crew i den "lilla" CW-kabinen på maindeck har varit helt underbara, väl samordnade, mycket leende och lätta att småprata med. är gott, men min mage gillar det inte...... Hur som helst på planet var det gött.

Main
^ Grilled fillet steak with herb butter, green beans, baby carrots and crushed potatoes
^ Snapper in black bean sauce with bok-choy and fried rice
^ Rigatoni pasta with black olive and tomato sauce
^ Chilled main course Ceasar salad of char-grilled chicken


Stek här. Kryddningen helt ok, jättegott med lite Shiraz som dryck. Det vinet smakade väldigt mycket mer, riktigt "pratvin".

Dessert
^ Tiramisu
^ A selection of cheese served with crackers
^ A selection of fruit

Mitt val som vanligt ost, här var det 2 olika ostar, en Brie och en som jag inte vet var det var, men god, saknade grönmögelosten, till osten portvin.
Har inte varigt förtjust i portvin tidigare, men Cathay lärt mig att portvin och ost ät väldigt gott, måste säga att de har rätt :rolleyes:

Till sist kaffe, tea and chocolates.

Gott kaffe och choklad. Gillar dock inte att det inte finns innehållsförteckning på chokladen, är nötallergiker och skulle gärna vilja veta vad chokladen innehåller som fyllning. Tur att man har en resepartner som testar först och talar om vad det är för fyllning.

Efter middagen är det "bara" 11,5 timmar kvar, av nästan 14 timmar. På "flightmap" kommer vi att landa 20 min senare än tidtabell fast vi kom i väg några minuter före.
Pratade med en flygvärdinna och hon sa att denna sektor är den längsta som BA flyger. Den är lång, sa hon, men lite lugnare som crew än att flyga 747a från NYC. Som crew är det iofs bra att det inte är middag på flyget, men ändå skapligt stressigt.

Har sovit skapligt bra, dessa stolar är inte riktigt lika bra som på A380'n. Antar att det finna lite olika utförande av stolen beroende på flygplanstyp. Dessutom är ju 747'orna något äldre än A380'n.

Efter sömnen dax för frukost, är ingen frukostmänniska så jag kan inte uttala mig om main-rätterna. Smoothien var kanongod!

Starter
^ Chilled fruit juice
^ An engergising fruit smoothie of guava
^ Fresh seasonal fruit
^ Birchermuesli with strawberry

Bakery
^ A selection of warm breads and breakfast pasteries

Main
^ Omelette with pork sausage, back bacon, Lyonnaise potatoes and roasted tomato
^ Mushroom and cheddar omelette with sauteed potato, spinach and cherry tomato
^ Continental breakfast featuring turkey, gammon ham, Camenbert and aged Cheddar
^ Scranbled eggs, bacon, cheddar and tomato chutney on ciabatta bread

Nu endast en knapp timme kvar, har varit en del motvind på vägen och flygtiden blir nog väl 14 timmar.
Får avsluta flygningen med lite Champange de Castelnau Brut Rosé NV, även om klockan just nu är 4.30 i England bestämde att vi har kvar Asien- tiden i kroppen :cool:
När vi frågade om bubbel sa vår flygvärdinna att champagneglasen nog var slut och om det var ok med bubbel i vanliga glas. Vad säger man... Det är ju innehållet man vill komma åt.

Det fanns champagneglas och det smakar väldigt gott.

Vår crew i den "lilla" CW-kabinen på maindeck har varit helt underbara, väl samordnade, mycket leende och lätta att småprata med.
 

Peter65

Medlem
London - Göteborg
BA790 A321
07.35 - 10.35
1A+1C

Då är det den sista flygning på denna resa. Känns både skönt och tråkigt att komma tillbaka till vardagen. Men nu kan man ju planera nästa resa, vart den nu ska gå.

Tillbaka till T5B, vi landade även där, men tog oss till stora terminalen. I security var det mer kö i Fast Track än på de vanliga stationerna, bara att byta kö, tog inte många minuter att komma igenom.

Avgången från London blev lite sen pga att bagage från Miami-flighten höll på att lastas.
Kapten sa att det kommer att vara mycket medvind så vi med största sannolikhet landa i rätt tid, vilket vi gjorde.

Fullt i kabinen bakom gardinen, framför gardinen 6 pax (av 12 platser).

image.jpg
Blev varm frukost idag, äggröra, korv, bacon mm. Mycket gott, stolsgrannen sa att det smakade bättre än den tidigare BA-frukosten, gott betyg. Blev lite mer Pommery till frukost ;) måste suga ut det mesta utav semestern.

Ska försöka göra en slutsats på alla 7 flygningar med olika bolag, olika flygplan osv, men behöver packa upp, handla mat, tvätta och lite annat nu när man kommer hem.
Kommer också att recensera på rätt ställe BC-siten skapligt snart.
 

TheEagle

Medlem
Säker är jag inte, men på hotellet sa de att den 11e smäller det, vissa gator är avstängda osv.



Bra länk, den hade jag inte tittat på


Ja, det var ett jäkla snack om att det var nyår idag, vilket vi också var lite frågande till. Men efter mycket om och men så fattade vi att man inleder firandet idag. Vi hade nog hunnit förbi men orkade inte stressa till vår kvällsflight.
 
Toppen