Senaste nytt

En liten tripp till Asien några veckor

sandis85

Medlem
Hejsan. Nu snart är det dax igen för årets lite längre resa. Jag och min sambo har biljetter tor Bangkok på tisdag den 22a och åter 15e december. fick ett hyfsat pris med Swiss på 5026 kr per pers i ekonomi då såklart=)

Ankommer Bangkok den 23e 15:25 efter ett kort uppehåll i zurich på 45 min. Efter en natt på hotell strax utanför flygplatsen så åker vi vidare med Qatar till Ho chi minh city, ska bli intressant har aldrig flygit med Qatar eller vart i Vietnam förut.

Sen blir det en natt i Ho chi minh city innan vi flyger med Air mekong till ön Phu Quoc där vi tillbringar sex nätter. Därefter tillbaka till Ho chi minh city med Vietnam Airlines sedan ett par timmar på flygplatsen innan vi går på Malaysian Airlines till Kuala Lumpur.

Återkommer med mer rapporter och bilder efter resans gång!
 

Kristofer

Medlem
Hoppas ni får en härlig resa!

Ser fram emot rapporter om Phu Quoc och Ho Chi Minh, ska själv dit i Mars :)
 
Last edited:

sandis85

Medlem
Dök ner ett brev i posten nyss, riktigt bra tajming med tanke på avresan i morgon Tagg.jpg
 

sandis85

Medlem
Då var man framme i Bangkok efter 14 timmar i luften, blev lite försenad pga att vi fick cirkla lite innan landningen. Det var ju första gången jag flyger med Swiss så dom gav rätt bra intryck tycker jag, det enda som kanske inte föll i min smak var maten på flyget från ZRH till BKK.

Maten var faktiskt bättre på ARN-ZRH flighten fast det bara var en enkel pizza bit=) 20111122_202157.jpg

Nu blir det en natt på hotell strax utanför flygplatsen här i bangkok sen bär det av mot Ho chi minh city i morgon
 

sandis85

Medlem
Ho Chi Minh City eller Saigon som staden också heter heller hette var en lärorik historia, för det första så är det ungefär tio gånger så många mopeder som bilar i staden så det är ett projekt att ta sig över gatan, sen är dom inte så bra på engelska så det har blivit att teckna och skriva istället. saigon.jpg

Jo en sak till, när vi hämtade bagaget på flygplatsen i ho chi minh så hade Business class taggen från min sambos väska försvunnit, lite surt! Det var kanske nån bagage hanterare som hade långa fingrar......

Efter en natt i ho chi minh så flög vi vidare med Air mekong till ön Phu quoc i södra Vietnam där vi ska tillbringa 6 nätter.
Air mekong.jpg
 
Last edited:

sandis85

Medlem
Då har vi lämnat Vietnam och befinner oss i Malaysia och på langkawi. Det har vart en riktigt kul upplevelse att se Vietnam och allra helst Phu Quoc, en ö som inte riktigt har blivit som vissa andra semester öar i t.ex. thailand men det är nog inte långt till dess, det byggs nämligen en ny större flygplats som kommer att kunna ta emot bra mycket större flygplan än den som finns idag.

Maten och drickat var också riktigt bra, precis som vädret. Endast en kort regnskur på en kvart.
20111130_181531.jpg
öl.jpg
20111128_180050.jpg

Hyrde moppe en dag och åkte runt ön, tog ungefär 7 timmar att göra det, vägarna var nog det värsta jag sett. Det kanske är asfalt på 20% av vägarna och jag hade en vit tröja på mig som var röd efter allt vägdamm, så nu förstår jag varför alla som kör runt på mopeder har munskydd=)

Jag kan varmt rekommendera att åka dit innan det är för sent. Missa inte kvällsmarknaden i stan med all dess mat (billigt, middag med öl för ca 15 kr per pers) gott som attan!
 

sandis85

Medlem
Från Phu Quoc flög vi med Vietnam airlines och deras ATR 72 tillbaka till Ho chi minh för att sedan byta till Malaysian airlines till Kuala lumpur och sen med AirAsia till Langkawi där vi nu befinner oss.

Det var första gången jag åkte med vietnam airlines så det var lite roligt, tyvärr så var det så kort flygning på bara en knapp timme men det gick fint, rent och snyggt i kabinen som var fylld till sista plats, 68 säten om jag kommer ihåg rätt. Väl framme i Ho chi minh så visade det sig att även mitt Business class märke försvunnit, märkligt att det hänt två gånger på samma flygplats=( sen var det då byte till Malaysian airlines och deras nya 737-800 med sky interior och riktigt bra säten med skärm för alla passagerare, nu var det ju en flygtid på två timmar bara men det var bra ändå. Fick riktig mat och dryck samt nödutgång=)

20111201_101252.jpg
20111201_114219.jpg

Väl framme i Kuala lumpur fick vi byta terminal till LCCT terminalen på andra sidan flygfältet, det tog ungefär 30 minuter med taxi. När vi kom dit så var det jätte mycket folk och långa köer till bag droppen så det tog sin lilla tid, sen blev flyget 40 minuter sent också så det var lite tråkigt att sitta där och uggla.

Så nu är det Langkawi som gäller i sex dagar innan det blir båt till Thailand. Tänkte försöka få några bilder från flygutställningen som börjar här den 6e också 20111201_175851.jpg
 
Last edited:
Toppen