Senaste nytt

SWISS- det här gjorde ni inte så bra

Bryant

Medlem
Hittar ingen liknade så jag startar en ny.

Flög med morgonflighten till ZRH idag. Första gången med en infant. Det tog väldigt lång tid innan vi fick ett bälte till henne. Vi började taxa till startbanan och flygvärdinnorna sätter sig ner. Då börjar jag inse att vi inte kommer att få något bälte. Jag trycker på "flygvärdinneknappen" ett otal ggr utan resultat. Nästa steg är för mig är att resa mig upp men en flygvärdinna tittat argt på mig där jag sitter och vevar med händerna. Jag förklarar läget och vi får ett bälte med förklaringen förlåt min kollega glömde.

Jag har inte några manualer men man borde väl inte kunna ge cabin clear innan allt är kontrollerat? Hur som helst så fick pursern feedback på just detta och han tog inte åt sig alls. Nu kanske jag överreagerar men jag tycker detta var riktigt riktigt dåligt.

Nej vi var inga hysteriska föräldrar och nej vi gömde inte barnet för att få med oss mer handbagage :).
 

Nemo

Medlem
Här är manualen Bryant. Hoppas att premiärflygningen gick bra. Blivande medveten resenär?

Grundkursen till cabin crew. Modul 5.
12 Modules Covered in The Cabin Crew Ticket Diploma
http://old.cabincrewticket.co.uk/cabcourse/Module 5.pdf

Sid 6.
Boarding Completed – “After Boarding-Check”
Once all of the passengers have boarded, the cabin crew counts the passengers on board. If the correct number of passengers are on board the Cabin Crew will check the cabin as follows:
• The passengers seat-belts are fastened
• The seat-backs are in the upright position
• The tray-tables are folded away
• The passengers armrests are down
• Video units are stowed
• The Galleys are secured
• The lavatories are locked
• Baggage is stowed in overhead bins or under seats and that no baggage is obstructing the exits.


Sid 7.
Issuing Seat-belts
Before take off and landing, and whenever the pilot considers it necessary in the interest of safety, each passenger on board shall occupy a seat with their seat-belt properly secured.
• The cabin crew will be responsible for making sure seat-belts are worn when necessary
• The cabin crew will assist passengers if needed when fastening their seatbelts
• If the passenger does not fit in the standard seat-belt a cabin crew member will issue the
passenger with a seat-belt extension
• If an adult is accompanying an infant, a child under 2 years of age then the cabin crew will issue
the passenger with an infant seat belt
.


Sid 8.
Take-off
Now that the passengers are onboard, the cabin has been checked and secured and the doors are armed the aircraft is ready to depart. The cabin lights are switched off, this is to prepare the passengers eyes to semi darkness in case of an emergency. The Senior Cabin Crew member will then proceed to the flight deck and flip an indicator switch to “Cabin secure – take off”. The flight crew announces “Cabin crew, take your seats, please” The cabin crew will take their crew seats and fasten their harness’s.

Sid 10.
Duties and Responsibilities of Senior Cabin Crew Member
• A senior cabin crew member shall be nominated whenever more than one cabin crew member is assigned
• The senior cabin crew member shall have responsibility to the commander for the conduct and co-ordination of cabin safety and emergency procedures specified in the Flights Operations Manual (FOM).
• The next most suitably qualified cabin crew member shall be selected to operate as senior cabin crew member in the event of the nominated senior cabin crew member becoming unable to operate.
 
Last edited:

Jakob K

Medlem
Trist.

Jag har gjort flera resor med LX + INF och då var dom jättetrevliga och erbjöd sig hjälpa till med bältet etc. Dessutom så fick vi massvis med leksaker och haklapp etc.

Hoppas det inte upprepas. Själv ska jag testa snart igen med INF på LX - jag kan återrapportera då. :)
 
Har själv varit med om motsvarande på olika bolag. De är väldigt noggranna med väskor och lutning på stolar, men hur infants är fastspända är det inte alltid så noga med.

Singapore Air står ut som det mest medvetna bolaget just nu, där visade flygvärdinnan till och med hur vi skulle hålla sonen i händelse av nödlandning. :)
 

Alx

Medlem
Det är utan tvekan flygvärdinnornas ansvar att se till att alla har säkerhetsbältet fastspänt (inkl infants). Alla är ju som bekant inte medvetna eller ens vana flygresenärer. Men det skadar ju inte att själv be om ett infantbälte innan man börjar taxa. Det viktigaste när det handlar om säkerhet är ju trots allt att det blir rätt, inte att ha rätt i sak.

Bra att du klargjorde för pursern att det inte var OK. Mindre bra om hans reaktion var att inte ta åt sig. Det kanske är på sin plats att skriva till Swiss för att uppmärksamma de på eventuella säkerhetsbrister hos den aktuella personalen?
 

Bryant

Medlem
Det är utan tvekan flygvärdinnornas ansvar att se till att alla har säkerhetsbältet fastspänt (inkl infants). Alla är ju som bekant inte medvetna eller ens vana flygresenärer. Men det skadar ju inte att själv be om ett infantbälte innan man börjar taxa. Det viktigaste när det handlar om säkerhet är ju trots allt att det blir rätt, inte att ha rätt i sak. Bra att du klargjorde för pursern att det inte var OK. Mindre bra om hans reaktion var att inte ta åt sig. Det kanske är på sin plats att skriva till Swiss för att uppmärksamma de på eventuella säkerhetsbrister hos den aktuella personalen?

Jag väntade lite för länge för att få bältet, jag satt och tänkte att "nu kommer det strax". Jag är ju en nybörjare på det här :). När vi började närma oss rwy så insåg jag att de nog hade glömt.

Yes, det blir ett mejl till SWISS.
Dagen andra SWISS flighten för dagen var å andra sidan riktigt bra.
 

Bryant

Medlem
Efter att haft en bra mejlkonversation med SWISS så dök detta upp någon vecka senare:



image-439423062.jpg

Bra kundservice! Har precis bokat tre ytterligare SWISS legs...
 

henke12

Medlem
Lånar denna tråd,

Har idag rest Split(OU) - Zürich(LX) - Köpenhamn(SK) - Arlanda

Är EBS och A3G.
Under mellanlandningen på Zürich besökte jag Swiss Senatorlounge,
Har reggat mitt Eurobonuskort på resan för att samla poäng där,

Lounge-damen ville inte släppa in mig utan att först ändra mitt bonuskort i systemet, Dvs ändra från EBS till A3G.
Hon påstod att det var deras regler, vilket inte är min uppfattning efter mina resor det senaste året där jag agerat likadant.

Hon var väldigt otrevlig och snudd på oförskämd när jag bad henne att ta bort alla bonuskort i såna fall från mitt boardingkort,
Svarade snäsigt att hon skulle minsann lägga in en kommentar i bokningen att jag endast kunde få poäng till Aegeankortet då jag fått entre på det,

Jag var på inga sätt otrevlig eller dryg, däremot kändes inte loungebesöket särskilt trevligt efter detta.


Är detta någon ny regel eller var det något lokalt påhitt från Swiss-damen?
 

MarcusC

Medlem
Lånar denna tråd,

Har idag rest Split(OU) - Zürich(LX) - Köpenhamn(SK) - Arlanda

Är EBS och A3G.
Under mellanlandningen på Zürich besökte jag Swiss Senatorlounge,
Har reggat mitt Eurobonuskort på resan för att samla poäng där,

Lounge-damen ville inte släppa in mig utan att först ändra mitt bonuskort i systemet, Dvs ändra från EBS till A3G.
Hon påstod att det var deras regler, vilket inte är min uppfattning efter mina resor det senaste året där jag agerat likadant.

Hon var väldigt otrevlig och snudd på oförskämd när jag bad henne att ta bort alla bonuskort i såna fall från mitt boardingkort,
Svarade snäsigt att hon skulle minsann lägga in en kommentar i bokningen att jag endast kunde få poäng till Aegeankortet då jag fått entre på det,

Jag var på inga sätt otrevlig eller dryg, däremot kändes inte loungebesöket särskilt trevligt efter detta.


Är detta någon ny regel eller var det något lokalt påhitt från Swiss-damen?

Verkar underligt, aldrig hört om detta. ZRH personalen kan dock vara lite petiga (noga)vill jag minnas, de vill alltid se på ex vis SEN kort trots det står på biljetten...detta har ju tom LH loungerna slutat med...men kan väl knappast vara krav man måste kreditera poäng till specifikt program pga lounge tillgång? A3 får väl betala för loungebesöket..
 

Senator

Moderator
Under en vistelse i Zürich i just Senatorloungen visade en anställd mig 20+ kort som hade beslagtagits under 2 dagar från olika Star Alliance program från medlemmar som hade försökt ta sig in i loungen utan att vara berättiga till detta. Vet ej om detta är ett stort problem i just Zürich, men då jag såg korten med egna ögon verkar det finnas ett hyfsat försök på fuskande. Så att man kanske är lite extra på vakt i Zürich med ovan information är förståligt. Dock borde man vara trevlig när man trots allt är berättigad som i ditt fall.

Dock tycker jag OneWorld är mycket bättre då deras databaser verkar leva i realtid då jag aldrig behöver visa kort någonstans.
 
Toppen