A
Aurora
Guest
Da har vi bestemt oss for å kjøre et bucket-list-element i år: Grønland. 1 uke. En gang mellom Mai-August.
Som ekte "nordbaggar" har vi ikke behov for å dra hverken med hundesleder eller klatre isbreer, vi reiser for å oppleve et sted til fots litt sånn "i gatene" og kanskje leie en bil hvis vi ender opp på et sted med mer enn 5 km vegnett.
Har planlagt å ta en eller to helikopterturer som Air Greenland tilbyr til utsiktspunkter (aka latmanns-fjelltur!), bare tur/retur på et par timer eller noe til midten av en isbre og tilbake.
Spørsmålet er: hvor bør vi ellers dra? Har noen vært der? Har noen en fjern slektning som kan anbefale noe? Så langt har jeg klart å rote fram to-tre forskjellige forslag:
Rute 1:
Standard-ruten til Grønland med tur/retur København-Søndre Strømfjord. Tre ekskursjoner til: Disco Bay, Nuuk (hovedstaden på Grønland: GOH-koden) og eksotiske Qanaaq/Thule (NAQ, øverst) som er den nordligste flyplassen på Grønland (omtrent på høyde med Svalbard). Usikker på turist-potensialet til Thule, men det er nå derfor man spør som man gjør her, hehe
Prisnivå: Nest billigst. Flytyper: Airbus 330, Dash 7 og Dash 8.
Rute 2:
Den mest eksotiske ruten til Grønland. Man flyr til Island med SAS' B737, derfra til Akureyri med Air Icelands Fokker 50, hvor man drar videre med Twin Otteren til Nordlandair til "Constable Point" som ligger på øst-siden av grønland. Constable Point er et fordrukkent sted i følge min research, men naturen er dertil mye råere enn man får på vestsiden. Ikke minst er det sinnsykt kult å kunne si man har flydd Twin Otter til Grønland. Kommer til å miste en del av hørselen min med å fly 2 timer i Twin Otter endog... Det trekker ned, hehe. Man får også krysset grønlandsisen med Dash 8-200 på en 2,5 timers flytur til Søndre Strømfjord, før man tar en visitt nede i Nuuk og så returnerer med Airbus 330'en til København.
Prisnivå: Vi må spise knekkebrød resten av året (neida, men det blir dyrt). Flytyper: Boeing 737, Fokker 50, Twin Otter, Dash 7, Dash 8 og Airbus 330.
Rute 3:
Enda en artig rute, via Island. Denne gang flyr man igjen med SAS til Keflavik, og fra Reykjavik Airport flyr vi så til Kulusuk på østkysten av grønland med Air Icelands fokker 50. Et mer typisk turiststed uten fordrukne folk (i følge min kontakt, hehe), men mindre rå natur. Krysser så sørlige del av grønlandsisen over til søndre strømfjord, tar en tur innom Nuuk og så retur fra Søndre Strømfjord til København igjen.
Prisnivå: ikke så alt for ille, faktisk. Air iceland har økt konkurransen på ruten til grønland, og kan derfor tilby bra billetter.
Hva tror folket? Er det noen steder jeg har glemt / bør få med?
Noen som har link til trip reports fra Grønland? Noen som føler de kan fortelle meg hvor den virkelige autentiske grønlandske oppelvelsen finnes? Da tenker jeg skikkelig klassisk grønlandsk historie med trehus og koselige gater.
EDIT: Beklager dårlig svensk i overskriften. Hodet mitt virker å tro at nynorsk og svensk er det samme, for et surrehue
Som ekte "nordbaggar" har vi ikke behov for å dra hverken med hundesleder eller klatre isbreer, vi reiser for å oppleve et sted til fots litt sånn "i gatene" og kanskje leie en bil hvis vi ender opp på et sted med mer enn 5 km vegnett.
Har planlagt å ta en eller to helikopterturer som Air Greenland tilbyr til utsiktspunkter (aka latmanns-fjelltur!), bare tur/retur på et par timer eller noe til midten av en isbre og tilbake.
Spørsmålet er: hvor bør vi ellers dra? Har noen vært der? Har noen en fjern slektning som kan anbefale noe? Så langt har jeg klart å rote fram to-tre forskjellige forslag:
Rute 1:
Standard-ruten til Grønland med tur/retur København-Søndre Strømfjord. Tre ekskursjoner til: Disco Bay, Nuuk (hovedstaden på Grønland: GOH-koden) og eksotiske Qanaaq/Thule (NAQ, øverst) som er den nordligste flyplassen på Grønland (omtrent på høyde med Svalbard). Usikker på turist-potensialet til Thule, men det er nå derfor man spør som man gjør her, hehe
Prisnivå: Nest billigst. Flytyper: Airbus 330, Dash 7 og Dash 8.
Rute 2:
Den mest eksotiske ruten til Grønland. Man flyr til Island med SAS' B737, derfra til Akureyri med Air Icelands Fokker 50, hvor man drar videre med Twin Otteren til Nordlandair til "Constable Point" som ligger på øst-siden av grønland. Constable Point er et fordrukkent sted i følge min research, men naturen er dertil mye råere enn man får på vestsiden. Ikke minst er det sinnsykt kult å kunne si man har flydd Twin Otter til Grønland. Kommer til å miste en del av hørselen min med å fly 2 timer i Twin Otter endog... Det trekker ned, hehe. Man får også krysset grønlandsisen med Dash 8-200 på en 2,5 timers flytur til Søndre Strømfjord, før man tar en visitt nede i Nuuk og så returnerer med Airbus 330'en til København.
Prisnivå: Vi må spise knekkebrød resten av året (neida, men det blir dyrt). Flytyper: Boeing 737, Fokker 50, Twin Otter, Dash 7, Dash 8 og Airbus 330.
Rute 3:
Enda en artig rute, via Island. Denne gang flyr man igjen med SAS til Keflavik, og fra Reykjavik Airport flyr vi så til Kulusuk på østkysten av grønland med Air Icelands fokker 50. Et mer typisk turiststed uten fordrukne folk (i følge min kontakt, hehe), men mindre rå natur. Krysser så sørlige del av grønlandsisen over til søndre strømfjord, tar en tur innom Nuuk og så retur fra Søndre Strømfjord til København igjen.
Prisnivå: ikke så alt for ille, faktisk. Air iceland har økt konkurransen på ruten til grønland, og kan derfor tilby bra billetter.
Hva tror folket? Er det noen steder jeg har glemt / bør få med?
Noen som har link til trip reports fra Grønland? Noen som føler de kan fortelle meg hvor den virkelige autentiske grønlandske oppelvelsen finnes? Da tenker jeg skikkelig klassisk grønlandsk historie med trehus og koselige gater.
EDIT: Beklager dårlig svensk i overskriften. Hodet mitt virker å tro at nynorsk og svensk er det samme, for et surrehue
Last edited by a moderator: