Senaste nytt

Grönland - erfarenheter, reportar, tips...

A

Aurora

Guest
Da har vi bestemt oss for å kjøre et bucket-list-element i år: Grønland. 1 uke. En gang mellom Mai-August.

Som ekte "nordbaggar" har vi ikke behov for å dra hverken med hundesleder eller klatre isbreer, vi reiser for å oppleve et sted til fots litt sånn "i gatene" og kanskje leie en bil hvis vi ender opp på et sted med mer enn 5 km vegnett.

Har planlagt å ta en eller to helikopterturer som Air Greenland tilbyr til utsiktspunkter (aka latmanns-fjelltur!), bare tur/retur på et par timer eller noe til midten av en isbre og tilbake.

Spørsmålet er: hvor bør vi ellers dra? Har noen vært der? Har noen en fjern slektning som kan anbefale noe? :) Så langt har jeg klart å rote fram to-tre forskjellige forslag:

Rute 1:
11823947835_e62e51491a_o.gif

Standard-ruten til Grønland med tur/retur København-Søndre Strømfjord. Tre ekskursjoner til: Disco Bay, Nuuk (hovedstaden på Grønland: GOH-koden) og eksotiske Qanaaq/Thule (NAQ, øverst) som er den nordligste flyplassen på Grønland (omtrent på høyde med Svalbard). Usikker på turist-potensialet til Thule, men det er nå derfor man spør som man gjør her, hehe :D
Prisnivå: Nest billigst. Flytyper: Airbus 330, Dash 7 og Dash 8.

Rute 2:
11824726936_732464164b_o.gif

Den mest eksotiske ruten til Grønland. Man flyr til Island med SAS' B737, derfra til Akureyri med Air Icelands Fokker 50, hvor man drar videre med Twin Otteren til Nordlandair til "Constable Point" som ligger på øst-siden av grønland. Constable Point er et fordrukkent sted i følge min research, men naturen er dertil mye råere enn man får på vestsiden. Ikke minst er det sinnsykt kult å kunne si man har flydd Twin Otter til Grønland. Kommer til å miste en del av hørselen min med å fly 2 timer i Twin Otter endog... Det trekker ned, hehe. Man får også krysset grønlandsisen med Dash 8-200 på en 2,5 timers flytur til Søndre Strømfjord, før man tar en visitt nede i Nuuk og så returnerer med Airbus 330'en til København.
Prisnivå: Vi må spise knekkebrød resten av året (neida, men det blir dyrt). Flytyper: Boeing 737, Fokker 50, Twin Otter, Dash 7, Dash 8 og Airbus 330.

Rute 3:
11824727006_8594963fdb_o.gif

Enda en artig rute, via Island. Denne gang flyr man igjen med SAS til Keflavik, og fra Reykjavik Airport flyr vi så til Kulusuk på østkysten av grønland med Air Icelands fokker 50. Et mer typisk turiststed uten fordrukne folk (i følge min kontakt, hehe), men mindre rå natur. Krysser så sørlige del av grønlandsisen over til søndre strømfjord, tar en tur innom Nuuk og så retur fra Søndre Strømfjord til København igjen.
Prisnivå: ikke så alt for ille, faktisk. Air iceland har økt konkurransen på ruten til grønland, og kan derfor tilby bra billetter.

Hva tror folket? Er det noen steder jeg har glemt / bør få med? :)
Noen som har link til trip reports fra Grønland? Noen som føler de kan fortelle meg hvor den virkelige autentiske grønlandske oppelvelsen finnes? :) Da tenker jeg skikkelig klassisk grønlandsk historie med trehus og koselige gater.

EDIT: Beklager dårlig svensk i overskriften. Hodet mitt virker å tro at nynorsk og svensk er det samme, for et surrehue :D
 
Last edited by a moderator:

nota bene

Medlem
KUS (Kulusuk) är det enda stället jag varit på när det gäller Grönland, så jag har inte så mycket att tillföra. Tog en dagstripp för 12 år sedan då jag var med morföräldrar på Island, vi besökte någon typ av hembygsgård där de visade sniderier, traditionell dans och lite annat. I övrigt finns en matbutik som påminner om sovjetunionen (hyllorna tomma veckovis och plötsligt finns 200 påsar chilichips och 50 flaskor fanta, men typ inget annat), det fanns även ett postkontor och någon form av administrationsbyggnad. Utöver det finns ett större hotell/turistanläggning som ligger nära flygplatsen. Det tar typ en 20-30 min att gå från flygplatsen till byn. Har 3-400 invånare varav de flesta livnär sig på jakt och fiske.

Det är kul att ha sett någon av dessa mindre byar, men i verkligheten händer väldigt lite om du inte åker på guidade turer, t.ex. hundsläde/skoter för att kolla på isbjörn. Det finns typ 'överlevnadsturer' med övernattningar på tundran etc. Men detta är nog bäst att undersöka på förhand då dessa varar några dagar.
 
A

Aurora

Guest
Alle tilbakemeldinger er highly valued, det er så vanskelig å avgjøre hva man egentlig kommer til å se. Hvordan var naturen rundt Kulusuk (hvis du husker det)? Fjell og daler? Eller bare flatt?

Jeg har bodd på Svalbard og sett isbjørn der, samt vært på hundesledeturer både på Svalbard og nede på fastlands-Norge siden jeg har vokst opp nord for polarsirkelen. Så hundesleder + isbjørnsightseeing og båtcruises til isbreer er egentlig noe jeg ikke orker bruke penger på, siden det er gjort før :p hehe. Ikke er jeg interessert i å gå sulten på en tundra heller, vil helst bare ha en koselig varm opplevelse med den fine følelsen jeg elsker fra nordkalotten/island/svalbard; den skarpe gode lufta, den øde følelsen av å være på et sted hvor mennesket egentlig ikke skal være, men som vi har klart å kapre :)
 

nota bene

Medlem
Alle tilbakemeldinger er highly valued, det er så vanskelig å avgjøre hva man egentlig kommer til å se. Hvordan var naturen rundt Kulusuk (hvis du husker det)? Fjell og daler? Eller bare flatt?

Det finns en del mindre kullar och berg - det är inte alls särskilt platt. Tror att du finner att det inte finns så mycket platt (annat än ovanpå glaciärer/tundra etc.) på Grönland i och med att det mesta av bebyggelse ligger vid kustlinjen.

Dock är inte bebyggelsen i Kulusuk mycket att se - många små ganska skabbiga hus med många plywood och masonitskivor som reparationer etc. Det är länge sedan jag var där, möjligt att det fanns någon gammal byggnad också, men eskimåerna har ju mest flyttat runt historiskt, så det är väl egentligen bara i de större eller historiskt betydelsefulla orterna du finner t.ex. någon gammal kyrka och liknande.

Island och Nord-Norge är rena folksamlingarna jämfört med Grönland!

Naturmässigt minns jag en del kullar och mindre berg - t.ex. ligger kyrkogården på en kulle till höger om vägen från flygplatsen till samhället. Det finns verkligen inte mycket att se eller göra på ett ställe som Kulusuk utöver de vanliga polaraktiviteterna som du inte verkar behöva mer av! Jag skulle gissa att den bästa upplevelsen fås tillsammans med de andra turister man träffar på. Många av de yngre i lokalbefolkningen flyttar till Danmark/USA eller Nuuk, i alla fall temporärt för jobb och utbildning eftersom det inte finns jobb i småorterna (jakt/fiske och begränsad turism är det ända som finns).
 
A

Aurora

Guest
Takk, det er tydelig det lønner seg å dra til de større byene da :) Tidsmessig føles det som man da får mest for pengene hvis man reiser CPH - SFJ - CPH. Jeg tenker å dra til Island på en separat tur og fly Dash 8/fokker 50 til Isafjordur etc, så da får man jo uansett med seg "den pakken" - uten at man må tenke tidsbruk ifht Grønland.

Rute 1 er vel derfor mest aktuell da... Disco Bay er jo et "must" sånn sett, sammens med Nuuk, og deretter en "spesiell plass" som f.eks Thule. Vi får si CPH-SFJ-CPH er nok kryssing av grønlandsisen, kanskje ikke helt low level crossing, but still... hehe :D
 

shikakui

Medlem
Jag var på Grönland våren 1998, så info är inte helt up to date, men vill ändå bidra med mina intryck.
Illulisat / Disko Bay är fantastiskt vackert! Jag har också varit på Svalbard och Island och sett glaciärer men måste nog säga att glaciären i Illulisat slår allt jag sett.
Om du åker till Grönland på sommaren så finns det en båt som går mellan olika samhällen på västkusten.
Den här båten seglar mellan Illulisaat och södra Grönland och gör stopp i flera olika byar: Aul.gl: Sarfaq Ittuk, Højsæson
Det är tex möjligt att segla mellan Disko Bay och Nuuk.
Det verkar vara ett mycket trevligt (och relativt billigt!) sätt att se en del byar i regionen.
Ett annat alternativ för att resa i Disko Bay:
Rejse til Grønland, - Disko Line Greenland
Jag var i Aasiatt (Egedesminde) och det är ett trevligt samhälle. Jag minns att jag besökte en lokal systuga där jag såg hur
kvinnor och män sydde kläder och gjorde skor på sälskinn.
Vad vill du göra i Thule? Om du inte är intresserad av hundspann, isbjörnar och glaciärer tror jag inte det är så mycket mer att se/göra i norra Grönland.
Om du vill vandra är det bättre att satsa på södra Grönland.
 

petsky

Medlem
Jag bodde i Nuuk 6 manader 2001, sa min info är inte helt up to date. (Dessutom reserverar jag mig för stavningen av ortsnamnen...)

Jag gjorde i stort sett variant 3 av reseplanerna, tog mig dit via Island och Kulusuk och flög hem direkt via Södre strömsfjord. Om ni tänker ta den rutten, planera in rejält med marginaler da väldigt mycket kan bli försenat och ga fel och missar man en flight kan det vara 3-4 dagar tills nästa plan gar.

Östkusten är vildare än västkusten. När jag var där hade det kommit in packis som gjorde att baten med mat och förnödenheter var 3 veckor sen och den lilla byaffären var i stort sett tom. Att ge sig up pa nagra större vandringar etc var lite för äventyrligt för mig. Det krävs inte mycket innan man är helt bortkopplad fran all civilisation, vilet i och för kan vara intressant, men som sagt var man är helt utelämnad at naturen.

Den vacraste och mest lätttillgängliga naturen tyckte jag fanns i discobukten och kring Illulissat. Där kan man hyra kajaker, det finns bra möjligter till vandring och att ga pa tur.

Om tiden finns skulle jag rekommendera att göra atminstone nagot av benen av resan med färja (Aul.gl: Forside). Rätt medioker komfort och maten ombord var hemsk, men man far se väldigt väldigt mycket. Bade av det genuina grönländska livet och av naturen. För mig var trippen Nuuk -Illulissat med färja en av höjdpunkterna pa grönland.

De bästa museerna och exemplen pa grönländsk histora och kultur fanns i Nuuk. En trevlig liten stad, men om man haller sig i diskobukten och Sissimiut trakten sa kan den vara svart att motivera all den tid det tar att ta sig till Nuuk.

Det kan även vara bra att planera en dag i Södre strömsfjord om man flyger tillbaka därifran. Dels för att ha marginaler da man maste räkna med att man kommer bli försenad när man rör sig pa Grönland, dessutom finns det en hel del intressant historia kring den gamla militärbasen. Byn är hemskt ful, men jag tyckte trots det att den hade en charm i all sin skabbighet.
 

fly4fun

Medlem
Illulissat är nog absolut en av höjdpunkterna på Grönland. Själv har jag bara varit i Nuuk (flög med Air Iceland från Keflavik) och det var en väldigt intressant upplevelse. Var iväg en dag på en båttur upp i en av fjordarna och fick uppleva isberg i stora mängder. Hade enorm tur med vädret och hade sol samt +15 grader.

Jag älskar avlägsna platser, udda flygrutter och naturupplevelser så nästa gång jag reser till Grönland kommer det bli rutt 2, alltså flyg från Akureiri till Constable Point. Sedan vidare till Illulissat för att uppleva isbergen.

https://www.dropbox.com/s/2dyut7kqahc4e47/IMG_1544.JPG
https://www.dropbox.com/s/y5b79t9jqrvvnpo/IMG_1545.JPG
https://www.dropbox.com/s/e3nwkr6s76ydbxq/IMG_1650.JPG
https://www.dropbox.com/s/prskhzcocelcann/IMG_1838.JPG
https://www.dropbox.com/s/rlv1itpzwxxannn/IMG_1847.JPG
https://www.dropbox.com/s/169y1g7nxxc55ls/IMG_1862.JPG (dom enda trafikljusen på hela Grönland)

Om du har tid så hoppa över flyget mellan Reykjavik - Akureiri och hyr en bil istället. Väldigt mycket fin natur på vägen.

Högervarv 40 mil - 5h
Vänstervarv 90 mil - 12h (rekommenderas starkt)
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Flotte tips, tusen takk :)
Ferge har jeg ikke vurdert før, men det kan jo være en måte å gjøre reisen billigere på! Elsker å være på båt, og å ta båt fra Nuuk til Disco Bay er jo egentlig genialt! Det rykker umiddelbart opp på lista over ting vi har lyst å gjøre.
fly4fun - Kjøre Reykjavik-Akureyri har vi faktisk gjort før, da vi fløy norlandair domestic på Island :) Men et veldig godt tips, som bør stå til alle andre som evt vurderer turen.

Så gjenstår det da å vurdere om man skal ta seg råd til den ekstra turen over til østkysten eller ikke. Tror vi får la økonomien råde, det blir vel fort dyrt!
 
Toppen