Mycket intressant att läsa om Klarna ur ett kund/allmänt perspektiv då jag själv är e-handlare sedan nästan 20 år tillbaka.
Jag hade min internetshop online redan tidigt 1994 och i början erbjöd vi enbart postförskott som betalningsalternativ men allt eftersom åren gick så implementerade vi först kortbetalning och sedan fakturabetalning via egen fakturering. Året efter ringde Sebastian (en av grundarna) mig och ville att jag skulle flytta till Klarna (hette Kreditor på den tiden) och jag fick en riktigt bra deal som tidig kund till dem. Då jag inte heller gillar modellen med delbetalning så valde jag tidigt att vi själva skriver ut fakturorna med hela beloppet. Vi bifogar en fysisk pappersfaktura tillsammans med beställningen.
Då mitt bolag inte lider någon ekonomisk brist så valde jag också tidigt att vänta med utbetalningen 3 veckor från Klarna mot att jag kunde ge mina kunder en längre kredit. Alltså ett eget val som jag gjort för att kunna erbjuda alla kunder 30 dagar på fakturan. Jag har däremot aldrig kört Klarnas kampanjer "Köp nu betala efter jul" o.s.v. eftersom jag anser att det är att trigga kunder som egentligen inte har råd att handla. Däremot har jag delbetalning som ett alternativ i kassan för dem som föredrar det, vi har ungefär 2% som väljer delbetalning och ca 30% som väljer faktura med Klarna.
Klarna är idag dominerande i Sverige och deras största konkurrent på marknaden är Svea Webpay. Det pågår ständigt diskussioner på diverse e-handelsforum där jag hänger och helt klart är att Svea har bättre villkor för e-handlaren i allmänhet men att kunderna föredrar Klarna. Då skulle jag hellre ge Svea en känga som ibland erbjuder provision till e-handlare för varje delbetalningskund dom får. Men en sak är säker, erbjuder man inte fakturabetalning som e-handlare så kan man klappa ihop direkt.
Vi har som exempel telefonnummer om fakturafrågor direkt till Klarna och våra kundtjänstärenden i ämnet Klarna är obefintliga, detta gör att vi kan fokusera på att sälja och slipper all hantering själva med faktureringen.
Så där, nu har jag försvarat Klarna som jag tycker fått obefogat mycket skit i tråden. Klarna är ett stabilt företag som är bra att jobba med och det måste väl ändå ligga hos den enskilde individen om han/hon väljer delbetalning. Jag har gjort vad jag kan för att mina kunde inte skall välja delbetalning men om de trots allt gör det så är det väl inte Klarnas fel att kunden gått med på att betala deras höga avgifter/räntor...