Senaste nytt

Nyhet! Delbetala med Klarna på SAS.se

Johan_G

Medlem
Jag har aldrig använt Klarna men vad jag har förstått på andra som använder denna tjänst är det ett riktigt ockerföretag. Det intressanta i sammanhanget är att samtliga av dessa i min bekantskapskrets gärna klagar högljutt om hur dyrt och dåligt det är med Klarna men så fort dom minskat sin skuldbörda lite grann så klickas det genast på en ny köp-knapp och Klarnakontot återställs till sitt normaltillstånd.
 

Ozz

Medlem
Mycket intressant att läsa om Klarna ur ett kund/allmänt perspektiv då jag själv är e-handlare sedan nästan 20 år tillbaka.

Jag hade min internetshop online redan tidigt 1994 och i början erbjöd vi enbart postförskott som betalningsalternativ men allt eftersom åren gick så implementerade vi först kortbetalning och sedan fakturabetalning via egen fakturering. Året efter ringde Sebastian (en av grundarna) mig och ville att jag skulle flytta till Klarna (hette Kreditor på den tiden) och jag fick en riktigt bra deal som tidig kund till dem. Då jag inte heller gillar modellen med delbetalning så valde jag tidigt att vi själva skriver ut fakturorna med hela beloppet. Vi bifogar en fysisk pappersfaktura tillsammans med beställningen.

Då mitt bolag inte lider någon ekonomisk brist så valde jag också tidigt att vänta med utbetalningen 3 veckor från Klarna mot att jag kunde ge mina kunder en längre kredit. Alltså ett eget val som jag gjort för att kunna erbjuda alla kunder 30 dagar på fakturan. Jag har däremot aldrig kört Klarnas kampanjer "Köp nu betala efter jul" o.s.v. eftersom jag anser att det är att trigga kunder som egentligen inte har råd att handla. Däremot har jag delbetalning som ett alternativ i kassan för dem som föredrar det, vi har ungefär 2% som väljer delbetalning och ca 30% som väljer faktura med Klarna.

Klarna är idag dominerande i Sverige och deras största konkurrent på marknaden är Svea Webpay. Det pågår ständigt diskussioner på diverse e-handelsforum där jag hänger och helt klart är att Svea har bättre villkor för e-handlaren i allmänhet men att kunderna föredrar Klarna. Då skulle jag hellre ge Svea en känga som ibland erbjuder provision till e-handlare för varje delbetalningskund dom får. Men en sak är säker, erbjuder man inte fakturabetalning som e-handlare så kan man klappa ihop direkt.

Vi har som exempel telefonnummer om fakturafrågor direkt till Klarna och våra kundtjänstärenden i ämnet Klarna är obefintliga, detta gör att vi kan fokusera på att sälja och slipper all hantering själva med faktureringen.

Så där, nu har jag försvarat Klarna som jag tycker fått obefogat mycket skit i tråden. Klarna är ett stabilt företag som är bra att jobba med och det måste väl ändå ligga hos den enskilde individen om han/hon väljer delbetalning. Jag har gjort vad jag kan för att mina kunde inte skall välja delbetalning men om de trots allt gör det så är det väl inte Klarnas fel att kunden gått med på att betala deras höga avgifter/räntor...
 

Elias

Medlem
. Svea tar en riktig UC upplysning när man handlar vilket inte är kul. Klarna kör en förenklad som inte syns.

Njae, nu e vi ute i en riktig grå zoon här:) finns inga som kan ta en riktigt riktig kreditupplysning i Sverige förutom bankerna. Svea, kan ta en som är lite bättre än Klarnas förenklade variant. Sorry för lite OT:)
 

Ozz

Medlem
Det spelar ingen roll om du har delbetalning eller ej. När man får fakturan "betala inom 14 dagar" så kan man själv välja om man vill delbetala, så jag antar fler än 2% delbetalar i slutändan.
Nja, en sanning med modifikation, de flesta e-handlare som kör default med Klarnas fakturalayout så stämmer det.
Jag har designat min egen faktura och har totalbeloppet förtryckt på PG-talongen, jag aktiverar mina fakturor hos Klarna via API och printar dem själv lokalt. Sen har jag som jag skrev ovan 30 dagar och inte 14 på mina fakturor.
 

etnoy

Medlem
"Boka nu, betala senare" på SAS hemsida

Såg i morse att SAS skriver att man kan betala resan senare. Texten kommer upp om man klickar på erbjudandet för en miljon resor:

1 000 000 billiga resor - SAS

Det fanns dock absolut ingen information mer på hemsidan, och man blev inte klokare av att gå genom bokningsprocessen. Därför ringde jag upp kundtjänst och frågade. Telefonisten var lika ovetande som jag själv, men efter att han frågat en kollega fick jag reda på att det handlade om en kampanj från Klarna. Alltså ingen "riktig" betala senare-grej som är vanligt på hotell, utan man betalar i februari/mars oavsett avgångsdatum. Dessutom tillkommer en fakturaavgift, vilket gör hela grejen ganska meningslös.

Hoppas denna information hjälper någon ;)
 
Toppen