Senaste nytt

Nytt flygbolag till Skandinavien - Gulf Air startar Köpenhamn-Bahrain

Jacob

Medlem
Det rör lite på sig i flygvärlden i alla fall... :)

Den 1 juli börjar Gulfair flyga mellan Köpenham och Bahrain.
Fyra avgångar per vecka (måndag, onsdag, fredag, söndag) med avgång från Bahrain vid kl 01 på natten och ankomst till Köpenhamn vid kl 07.
Returflyget går vid kl 11 och anländer till Bahrain vid kl 19.

Det mest anmärkningsvärda är dock flygplanstypen - En Boeing 737 inhyrd från Privatair.
Ingen "all business" denna gång dock men 16 stolar i business class och 78 i economy class, så kan väl inte bli alltför trångt ombord.

Mycket mellanöstern representation i CPH nu när både QR, EK och GF ska trafikera CPH till DOH, BAH, och DXB.
Förhoppningsvis blir det bra priser som följd...
 

Concorde

Founding Member
Hur långt tid tar det mellan CPH och BAH? Intressant timing att starta en service till Bahrain...:rolleyes:
 

Gnopps

Medlem
6-7 timmar tar resan. Men jag är tveksam till att resa en 737:a så lång. Komforten kanske är ok men det har med känslan att göra! Reser jag utanför Europa vill jag inte att flyget ska kännas som ett pendelflyg.
 

Agö

Medlem
Jag tittar på resa till Dubai via Bahrain med Gulf Air. Nu kör man A320 från CPH till Bahrain. Konfiguration 2-2 i fyra rader enligt Seatguru. Någon som har testat detta? Pris DKK 11 045. Har läst swede77:s rapport Bahrain-Bangkok men funderar specifikt på CPH-Bahrain och A320.
 

SK1989

Medlem
Sträckan mellan Köpenhamn och Bahrain är opererad av Privatair. Jag har ingen erfarenhet dock.
Sedan den 1a Juli kör man dagligen med A320!

GF027 BAH0140 – 0700CPH 320 x256
GF033 BAH1015 – 1535CPH 320 256

GF026 CPH1115 – 1815BAH 320 x256
GF032 CPH1635 – 2335BAH 320 256

dock heller ingen erfarenhet men kolla flyertalk om det finns någon trip report :)
 
Last edited:

Agö

Medlem
Så här är kärran disponerad:

SeatGuru Seat Map Gulf Air Airbus A320-200 (320)

Och kanske en bild på stolen (om det nu inte hänt något):

Gulf Air business class seat A320 | Flickr - Photo Sharing!

Uppenbarligen nya kärror (leverans från 2010 och framåt):

Gulf Air welcomes first A320 aircraft into fleet | Gulf Air | AMEinfo.com

Powered by CFM56 engines, Gulf Air's new A320 aircraft will carry 136 passengers in a two class configuration with 16 Business Class and 120 Economy Class seats. The A320 has one of the widest cabins available for single-aisle jetliners creating a feeling of space onboard and adding to the levels of comfort for passengers. It is the most modern single aisle aircraft with advanced aerodynamics, weight saving materials and industry leading avionics to make it operationally the most efficient aircraft in its class.

Men hur är det egentligen att flyga så pass långt i ett så pass litet plan? Någon med erfarenhet?

Gulf Air ligger ca 3 000 SEK under närmaste konkurrent i C (TK, OS och LX) på CPH-DXB i slutet av november/början av december. Enda vettiga direktalternativet med affärsklass, Emirates, ligger strax under 20 000 SEK.
 

MarcusC

Medlem
Inte helt otippat Gulf får "ge" sig. Känns som det är Mycket transfer passagerare på mellanöstern rutterna och Gulf har väl ett väsentligt mindre nätverk än EK och QR?! Hade väl nästan haft bättre förutsättningar från ARN som inte har Emirates ännu!?
 
Toppen