Senaste nytt

Hjälp med flygbiljett till min far

Bergling

Medlem
Detta är väl kanske inte en "traditionell" fråga om flygbiljett, utan kanske mer fråga om en knuff i rätt riktning eller om lite bra fix och trix. Men hur som helst:

  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, alternativt Köpenhamn om det kan bli en slant billigare
  • Var är din destination? Slutmål Canberra (men kan landa i princip var som helst i Australien), med stopp på Sri Lanka och i Vietnam
  • När vill/behöver du resa ut? 17 februari och framåt
  • När vill/behöver du komma hem? -
  • Hur länge vill du vara borta? ca 12 dagar i/på Sri Lanka, 14-20 dagar i Vietnam, 5-6 veckor i Australien
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen. Pensionär över 65 (kanske ger viss rabatt?)
  • I vilken kabinklass? Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  • Vad är din budget? Vet faktiskt inte vad en sådan resa kan gå på, men under 25000 iaf
  • Vad är det viktigaste för dig? Inget särskilt egentligen. Inga vansinnigt långa bytestider och avgångar mitt i natten uppskattas
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Som sagt ett stopp i Sri Lanka och ett i Vietnam


Min far har tänkt sig en liten tripp till Australien nu när han har sålt huset. På vägen dit vill han göra stopp i/på Sri Lanka och Vietnam, ca 2 veckor resp 2-3 veckor innan slutmålet Australien där han tänkt stanna 5-6 veckor.

Har sökt själv med Matrix och det är väl egentligen inga svårigheter att hitta biljetter, men är väl mer ute efter tips och råd på smarta sätt att söka, rutter och bolag att undvika. Är det t ex bättre att köra en roundtrip GOT-COLOMBO och en COLOMBO-Australien (med stopover i Vietnam) än hela resan på en biljett? Har ni tips på några andra trevliga stopovers man kan göra på en dylik tripp? Såg t ex att Turkish flög via Maldiverna till Colombo. Det hade nog inte gjort ont med ett par dagar där.

Tacksam för all input jag kan få från alla välberesta forummedlemmar.
 

marviil

Medlem
Hej!

Kanske inget lysande förslag, men bara för att hjälpa dig på traven och att starta diskussionen:

TK1800 P 18FEB 2 GOTIST 1740 2205
TK 732 P 19FEB 3 ISTCMB 0305 1735

MH 178 S 04MAR 2 CMBKUL 0100 0710
MH 750 S 04MAR 2 KULSGN 0905 1000

MH 767 B 20MAR 4 SGNKUL 1855 2150
MH 123 Q 20MAR 4 KULSYD 2330 1045+1

TZ 001 O 01MAY 4 SYDSIN 1250 1900

TK 067 X 04MAY 7 SINIST 2350 0610+1
TK1797 X 05MAY 1 ISTGOT 0845 1115

Alltså Göteborg - Colombo - Saigon - Sydney - Singapore - Göteborg
Rätt prissatt (4 st biljetter) kostar allt SEK 15777. Economy class.
 

gdaily

Medlem
Vad är din budget? Vet faktiskt inte vad en sådan resa kan gå på, men under 25000 iaf

Spontant känns det som att du kan komma under 25k sek genom att köpa FF-miles när det är reor och sedan plocka ut det här i redemptions, även om du tar turen i Business...
 

Dr. Miles

Expert
Spontant känns det som att du kan komma under 25k sek genom att köpa FF-miles när det är reor och sedan plocka ut det här i redemptions, även om du tar turen i Business...

Utan att kolla platstillgänglighet kan jag säga att 150.000 miles på US Airways Dividend Miles bör räcka för ändamålet.

  • Europa-Australien T/R med stopover i Ho Chi Minh City i Business class: 120.000 miles
  • Ho Chi Minh City-Colombo T/R i Business class: 30.000 miles

Om man köper 100.000 miles för ca 1.882 USD vid 100% bonus miles kampanj så inköpskostnaden av 150.000 miles blir ca 2.447 USD (ca 16.000 SEK).
 

AABack2ARN

Medlem
Åtminstone som det ser ut just nu. Det är lite av en chanstagning (tycker i alla fall jag) att spekulera i detta med tanke på att sammanslagningen med AA troligtvis kommer ändra förutsättningarna något (och det sker ju sällan till det bättre tyvärr).

Skall man köpa miles för detta ändamål bör man nog göra detta ganska omgående.
 

Bergling

Medlem
Tack för svaren. Jag kan väl direkt säga att köpa miles och boka award-resor känns inte aktuellt i detta fallet. Kanske om det varit till mig själv, men att pådyvla min far (som hjälpligt hittar runt på internet) detta känns som att det bara kan sluta i katastrof. ;)

Men jag skall absolut kolla på förslagen till flighter och se om vi kan få ihop något utifrån det.
 

Glenn E

Medlem
Du skulle kunna ta Qatar Airways och välja boka milti city biljett.
Då hittade jag Köpenhamn - Colombo ut och Perth - Köpenhamn hem för 7624 danska kronor i ekonomi.
Du kan ta en enkel med Air Asia från Comombo till Ho Chi Minh via Kuala Lumpur för 1000 kronor.
Måste sökas på enkel Colombo - Kuala Lumpur och Kuala Lumpur - Ho Chi Minh.
Sedan kan du ta ytterligare en enkel med Air Asia från Ho Chi Minh till Gold Coast t.ex för cirka 2000 kronor.
0105a.JPG 0105b.JPG 0105c.JPG 0105d.JPG
 
Toppen