Senaste nytt

Är SAS Skandinaviens svar på Ryan Air?

Alx

Medlem
Jag brukar uppleva det som att SAS ofta har förvånansvärt "rent" och städat i sina ofta ganska nedgångna kabiner. Men visst finns det säkert tillfällen när städningen felar eller i värsta fall helt uteblir. Då är det nog på sin plats att höra av sig till SAS direkt för att påtala detta.

Jag hörde själv av mig till SAS för ett tag sedan angående ett tillfälle då vi möttes av en kabin som långtifrån motsvarade vad man kunde förvänta sig. Jag förväntade mig bara ett svar om att de ska se över sina rutiner osv. Men SAS höll med efter att ha fått se lite bilder på det hela, tackade för att jag hade uppmärksammat de på det inträffade och skickade med 100€ /pers i vouchers.

Sprayandet av kabinen är ju inget SAS kan styra särskilt mycket över. Jag har flera gånger varit med om att man sprayar kabinen med passagerare ombord. Det kanske är olika regler för detta på olika platser i världen?
 

Jacob

Medlem
En fråga till expertisen från novisen: är det inte så att även passagerarna ska omfattas av spray och att det är därför man gör det efter boarding?
Jag är väl ingen expertis på området men jag har alltid utgått från att det är för att få maximal effekt. Sprayas kabinen innan ombordstigningen kommer dörren fortfarande stå öppen minst en halvtimme innan den stängs då nya insekter kan komma ombord, dessutom kan passagerare föra med insekter i både ytterkläder och handbagage.

Jag kan också förstå om det upplevs som obehagligt om man inte varit med om det tidigare och kanske inte heller är helt klar över anledningen. Själv funderar jag inte så mycket över det nuförtiden, men visst är det rätt skönt när det är klart.
 

Jacob

Medlem
Aha, så det är Dengue det handlar om, en fluga och en sjukdom jag har stor respekt för som man dessutom inte kan vaccinera/medicinera sig mot. Att åka på denguefeber är inte att leka med. Nu vet jag inte hur väl en sådan fluga skulle klara sig i Sverige men jag kan bara se framför mig tidningsrubrikerna med en dengueepidemi på Arlanda.

Låter rätt sunt att spraya kabinen i så fall. Madeira har väl dessutom inga passagerarbryggor utan planet står helt öppet på plattan vilket gör det ännu enklare för flugorna att flyga in.
 

andersl

Medlem
Jag flög Cathay från HKG till KUL i går och det sprejades innan landning, gick till precis enligt Jacob's beskrivning, och personalen som sprejade hade munskydd och plasthandskar på sig.
 

TheEagle

Medlem
Befinner mig i Malaysia och läste i förrgår i tidningen här att de har fått en stor ökning här av denguefeber det senaste åren. Vissa provinser var väldigt drabbade.
Turkish airlines sprayade för övrigt planet innan landning på Male för några veckor sedan när jag var där.
 

NotRyan

Medlem
Och Thai sprayade planet just innan avgång till London häromdagen, med dörrarna stängda och alla passagerare ombord (bryggor användes). Personalen använde handskar och munskydd så det är nog inte så nyttigt om man gör det ofta, men som passagerare så blir det ju så sällan man berörs (om man nu inte pendlar till Asien eller andra destinationer detta görs)...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:
När det gäller städning, så tycker jag att ni ska skicka in feedback till SAS och alla andra flygbolag samt säga det till kabinpersonal. Då finns det rapporterat och T.ex. SAS kan göra en reklamation till städbolaget. Jag har jobbat många, många år sen i ett bolag i HEL flygplats under mina studietider som tog hand om städningen på flygplan åt t.ex. SAS och Lufthansa. Jag hanterade bland annat reklamationer från flygbolag. Genom dessa reklamationer kunde vi förbättra våra processer för att kunna leverera bättre kvalité i framtiden.

Så, Skicka in feedback så i detta fal kan SAS rapportera detta vidare till deras leverantör. Utan feedback får de aldrig veta vad som hänt och kan inte förbättra sig.
 
Toppen