Senaste nytt

Bostadstråden

Jag och frugan har börjat leta ny bostad och gått på en del visningar på både villa och radhus.

Något som slagit mig är hur många som tar blanco lån för att täcka kontantinsatsen ( swedbank kan kräva upp till 25% )
det är rätt mycket om snittpriset för en villa tex i stockholm nu ligger på runt 3miljoner.

Men hur gör man om man inte har 1 miljon liggandes på lut för kontant insats ?
 

Concorde

Founding Member
Blancolån på insats borde förbjudas. Det är ekonomiskt självmord. Antar att många lånar av släktingar eller föräldrar som äger bostad och belånar på sitt. Priserna i Stockholm pressas rejält av par med gemensamma inkomster på över miljonen. Lägg till 30% ränte avdrag som en del jämkar.

Mitt tips är att ha is i magen då marknaden är inne i en pys punka. Men köper man långsiktigt med rimliga lån för att bo spelar prisutvecklingen mindre roll. Sunt förnuft vinner i längden och fastigheter är i långa loppet en god investering.

Vi hade bra flyt med vår lägenhet i stan. Som att vinna på lotto.
 

Patrik

Medlem
Jag och frugan har börjat leta ny bostad och gått på en del visningar på både villa och radhus.

Något som slagit mig är hur många som tar blanco lån för att täcka kontantinsatsen ( swedbank kan kräva upp till 25% )
det är rätt mycket om snittpriset för en villa tex i stockholm nu ligger på runt 3miljoner.

Men hur gör man om man inte har 1 miljon liggandes på lut för kontant insats ?

Är ju inte helt ovanligt att man har 1 miljon över sen tidigare lägenhets/villa försäljning, men absolut, det slår hårt mot unga och de som inte redan är inne i bostadsägandet redan. Även jag är miljonär om man ser till värdet på huset, även om jag inte känner mig som en. :)
 

jth

Medlem
Kul tråd, är själv inne i "bostadsletarträsket" nu. Dock har jag en del reavinst från tidigare bostadskarriär, så kontantinsatsdelen är inga problem för mig. Men jag förstår hur tufft det måste vara om man är "ny" på marknaden. Det är förmodligen många som har snälla föräldrar/släktingar som kan ställa upp och låna ut lite pengar, annars är det väl blancolån som gäller. Men jag håller med om att det är otrligt osäkert i dagens marknad och kan leda till ekonomisk ruin! Trots allt är regeln bra, det var sjukt att man tidigare kunde låna 95% (eller tom mer i en del fall).
 
jag kan till viss del förstå höjningen av kontantinsatsen men jag skulle tro att ett amorteringskrav procentuellt sett mot totala lånedelen skulle slå bättre eller ?

Som det var på sista visningen mötte jag ett par som båda lånat maxbelopp på blanco lån 350k för att täcka kontantinsatsen..bara detta är en kostnad på runt 8k/mån..sen får man lägga lånekostnaden på detta och drift m.m

helt sjukt.
 
Är ju inte helt ovanligt att man har 1 miljon över sen tidigare lägenhets/villa försäljning, men absolut, det slår hårt mot unga och de som inte redan är inne i bostadsägandet redan. Även jag är miljonär om man ser till värdet på huset, även om jag inte känner mig som en. :)

kan säga att av alla visningar jag varit på fram till idag hade 90% blanco lånat till kontantinsats av dom jag träffade

detta kommer slå ganska hårt mot banker när folk inte har möjlighet att betala tillbaka och husets värde är lägre än vad folk betalade/lånade.
 
Kan ju kommentera som ung. Kontantinsats är ju inte direkt lätt men skall man köpa lägenhet så är det bara till att hoppas att allt klaffar, sparat kapital, lån av föräldrar osv. Jag skulle dock aldrig, aldrig vilja ha min insats belånad i bank det känns helt fruktansvärt...
 
jag har sedan nästan 6 år lagt undan alla bonusar och traktamente jag fått in och har varje år lyckats få ut 15-20% av årslön i bonus så det har ju blivit en slant men dock inte så det blir en mille dock..:)

jag är också en av dom som aldrig skulle blanco låna kontantinsats..finns inte på kartan.
Jag lärde mig den hårda vägen när jag köpte en MC för många år sen..fullbelånad hoj till tänderna..krashade den dag 6 och ingen försäkring som löste ut..
 

Patrik

Medlem
Jag gillar personligen upplägget i t.ex. finland, har man 30 år kvar till pension får man låna med 30 års avbetalningsplan. Det hämmar den onaturliga prisökningen som uppstår när folk sitter vid köksbordet och tycker; absolut att vi kan höja 100kkr till, det är ju bara några kronor till i månaden...
 

Dr. Miles

Expert
Jag lärde mig den hårda vägen när jag köpte en MC för många år sen..fullbelånad hoj till tänderna..krashade den dag 6 och ingen försäkring som löste ut..

Har vi krockat med varanndra i Japan? :D

Nämligen jag krockade med en MC i Japan över 15 år sedan. Stackarn hade just köpt denna MC. Tur nog försäkringen täckte reparationskostnaden, men han fick inte någon ersättning för ny MC.
 
Toppen