Senaste nytt

Jul- och Nyårsresa; Sydöst 134

Gus

Medlem
Otroligt läckert med nachos i en lounge. Jänkarna de kan de! :cool: Detta borde även serveras uppe i luften tycker jag! Serverar Aeroméxico nachos?

Maten ser himla fin ut på BA!
 

Peter65

Medlem
Hong Kong - Auckland
NZ80 (codeshare CX7401) B777-200ER
19.20 - 11.10
5B+6B

HKIA är bra på att separera frist/business och ekonomi, 2 pers före i business-kön (betydligt mycket mer i den andra kön). 2 bryggor kopplade till planet kommer direkt in i businesskabinen, 7 rader 1+2+1, fiskbensplacering på denna kärra.

image.jpg

image.jpg

Har flugit en del Cathay i samma utförande, men denna utformning känns rymligare, inte som en egen "puppa". Kan kanske bero på att väggarna inte är så höga.
På pallen låg redan menyn och champange glaset kom väldigt snabbt. Förutom bubbel serverades antingen vatten eller juice. 2 påfyllningar på glaset hans med innan puch-back, kan bero på att vi ganska tidiga på planet.

image.jpg

Innan takeoff beställdes även predinner-drinken, vad kan vara bättre än ytterligare ett glas G.H Mumm Cordon Rouge ;)

Menyn på ANZ ( i alla fall på denna flight) är gjord av Peter Gordon, som har restauranger i både London och Auckland, i Auckland ligger hans restaurang, The Sugar Club, på 53e våningen i Sky Tower.

Ska inte klaga på maten, kanske inte riktigt lika god som på BA's A380, men helt OK
Till förrätt serverades Peking Style Duck with plumsauce, spring onion and fennel sallad. Fänkål ligger inte högst på min "att äta lista", men här var det faktiskt väldigt gott, tur jag inte läste det sista på förrätten förrän jag hade käkat. Fortsatte med champagnen. Till detta kom även goda vitlöksbröd.

image.jpg

Till huvudrätt fanns valet mellan 3 rätter;
^ Chinese beef fillet with black bean sauce, egg fried rice, glazed pak choy and wok tossed mushrooms.
^ Seared halibut with quinoa and herb tabbouleh, Green. Branäs and tomato red pepper salsa
^ Harissa chicken breast with black eyed peas, sweet potato, coriander and chipolate créme dressing.

Jag valde det sista tillsammans med rött Nya Zealands vin, ANZ brukar lyckas med sina vinval och jag bad flygvärdinnan att ge mig det vinet som passade bäst till kycklingen, tyvärr glömde jag fråga var det var.... Kan kanske bero på champangen ;)
Fortsatte med vinet tills dess jag somnade, vinet var lagom tempererat.

image.jpg

Min partner valde den kinesiska biffen, det såg bra ut och fick höra att det smakade gott. Även fisken, halibut, såg god ut.

Tror att de la upp på tallrikar efter uppvärmning, tallriken kändes inte speciellt het.

Till efterrätt fanns följande val;
^ Gourment dessert of summer berry icecream and mango icecream.
^ Salted caramel chocolate tart with vanilla icecream.
^ A selection of fine cheeses with apricot raisan relish

image.jpg

Summer icecreamen var tydligen kanongod. Men jag valde osten med portvin, nästan alltid gott på flyg (och hemma oxå), här var det väldigt gott, inte kall ost och gott portvin.

Fortsatte med filmen och försökte komma ner i en relax-mode med sätet, gick så där, jag vill komma lite längre ner för att slappna av, men som sagt gick inte att åka hur långt som helst ner. Förklaringen var nog att när man skulle ha ett platt säte så skulle ryggstödet vändas och "baksidan" blev botten på en säng. När den manövern var gjord kommer Liza (flygvärdinnan) och lägger på en madrass, som förvarar bakom sätet när det är sittvänligt, och lägger på ett skönt täcke och en kudde. Lagom varmt i kabinen med kortbyxor och T-shirt + ett täcke. Normalt brukar jag byta om då, men det blev inte så här. Stensomnade och sov väldigt gott. Frukost kom knappt 2 timmar före landning. Inget att klaga på om frukosten, kändes inte speciellt stressad, 4 varma rätter där en var av kinesiska stuket.

image.jpg

På denna maskin är det 3 klasser, business, Premium economy samt economy, gick igenom planet och det var först överallt.

Vid ankomst till AKL var vi först ut och nästan först till immigration, handlade lite Gin och whiskey i ankomst taxfreen. Ankomst taxfree borde finnas i Sverige också, man behöver ju inte bära påsen hela vägen.

Från plan till bagagebandet tog det 5 - 10 min, vid 11-tiden verkade det inte som om det kom in nåt annat internationellt flyg, vid bagage bandet stod det endast Hong Kong och Singapore.
Däremot tog det lite längre tid med väskorna, förvisso bad flygplatsen om ursäkt att det tog tid. Våra väskor kom, som var prio-taggade, kom ned de 10 första väskorna, sen ingen kö vid scanningsstationerna av väskorna. Totalt från plan till shuttel-bussen in till stan tog det kanske 30 min. Skapligt OK, har varit med om längre tid.

Nu en knapp vecka runt Auckland och på Coromandel för att åka vidare mot ny stad.
 

David

Medlem
Åkte precis en systerkärra, B777-300ER, mellan SYD och AKL. Samma stolstyp men med ljus klädsel och touchskärm (blev jag informerad om att skillnaden var).

Hade även jag en mycket trevlig flygning dock fick vi ej champagne pre-departure utan något annat mousserande. Väldigt bra service men så var vi bara 10 pax i business.

Tack för en trevlig rapport, keep 'em coming. :)
 

Peter65

Medlem
Sitter just nu på Novotel Auckland Airport, bra hotell, men tråkigt att vara här, man vet ju att en resa från NZ är på gång :( . Sitter just nu med en lätt rosa kropp (på en del ställen mer rosa pga av att man glömde smörja sig där) trots att det regnade allan i morse när vi var på Cormandel. Men det blev sol efter lunch och det var läge med en stund på stranden.
Sippar på den sista Mac´s Hop Rocker, ätit den sista Hocky Pockey glassen å väntar på att flyga vidare imorgon.
Imorgon bitti blir det nog en A320 för vidare transport, denna resa blir det i ekonomi, dock internationell.
Rapport kommer så fort det finns ett skapligt internet som är gratis, är nästan för mycket snål att betala för internetuppkoppling.

Åkte precis en systerkärra, B777-300ER, mellan SYD och AKL. Samma stolstyp men med ljus klädsel och touchskärm (blev jag informerad om att skillnaden var).

Hade även jag en mycket trevlig flygning dock fick vi ej champagne pre-departure utan något annat mousserande. Väldigt bra service men så var vi bara 10 pax i business.

Tack för en trevlig rapport, keep 'em coming. :)

Gillar ANZ alot!! Blir mer imorgon.
@ David; har en tid kanon i Kiwikand!
 

TheEagle

Medlem
Kul att läsa om BA:s A380 i C även om du råkade ut för lite matmissar. Flög den kärran i F och hoppas kunna knåpa ihop en liten rapport vad det lider. Det kommer bli ett battle i F mellan LH 747-8i från HKG-FRA och BA A380 från LHR-LAX.
 
Last edited:

Peter65

Medlem
Auckland - Sydney
NZ703 A320
09.00 - 10.30
4D+4E

Nu i Emperor-lounge på Auckland Airport, eftersom det är ekonomi med Air NewZealand denna gång och inget silverkort på StarAlliance får vi nyttja Priority Pass.

Incheckning i kiosker och bagdrop gick väldigt fort. Detsamma med immigration och security, 2 pers före.

Auckland Airport är bra planerad och lagom stor tycker jag. Fanns en tidigare diskussion om vad man gör när det kommer upp "Go to gate" på skärmen. Här börjar de med "Gate open in xx min", när den tiden har gått, kommer nästa meddelande upp " Boarding in xx min" samt vilken gate det är. För vår del stod det boarding in 20 min, sitter man i loungen räcker det gått och väl att gå när dessa minuter har passerat och den gröna rutan med Boarding visar sig.

Nu tillbaka till loungen, när vi kom var det runt 5 pers, vad jag kunde se var det Malasiya Airways som använde den och säkert nåt mer flygbolag. Fanns lite frukostmat, såsom yoghurt, flingor äggröra & bacon, viner, vodka, gin etc trots denna tidiga morgon. Ser även ut som om det är varm mat senare under dagen.

Planet står inte vid en brygga utan det blir buss, boarding ö tog tid. Vi var i buss nr 2 och när vi anlände hade inte ens dörrarna på buss nr 1 öppnas. Regn och kö i trapp, roligare har man varit med om.

När alla var ombord kom kapten ut från cockpit och hälsade alla välkomna, sällan man ser kaptenen live före takeoff. Han beklagade att han inte fick en normal gate vilket kommer innebära att vi kommer bli försenade för avgång när planet är helt fullt, dessutom var de tvungna att "top-up" bränslet, då det kommer att bli motvind hela vägen. Flygtiden, airborne, är beräknad till 3h25min. Vi blev runt 45 min sena.

Denna A320 är i 1-klass utformning, dvs ekonomi hela vägen, vi valde att uppgradera denna Trans-Tasmania flygning så att vi fick mat ombord.

5 cabincrew, varav en var från Tjeckien och "vår" flygvärdinna från Norge, har tidigare jobbat på SAS.

Ingen preflight drink denna gång, men efter säkerhetsbälts-skylten hade slocknas fick i vatten ;)

image.jpg
Maten, dvs frukost, fanns i två varianter, antingen continentel varianten med flingor, mjölk och muffins. Jag valde äggröran, helt ok. Det bästa med frukosten var att det stod en oöppnad flaska med stanniol över korken.
Vad kan det vara?

image.jpg
Jo, bubbel, Brancotti Estate från Marlborough (tror jag) med Chardonnay & Pinot Gris druvor.
Blev 2 glas av denna goda dryck, förvisso i plastglas, men trots allt bubbel.

Nu mitt i flygningen har motvinden legat på 145-155 km/t en stund, vet inte om det är stark motstånd men antar det.

image.jpg

Sätet är sådär bra, skulle gärna vilja luta det lite mer, både dynan och ryggstödet är ganska hårda för min smak. Benutrymmet är helt OK. Sätet funkar för 3,5 timma, men inte mycket mer.

image.jpg

image.jpg

Fördelen med ANZ är att man kan använda TV-skärmen (touch) hela vägen, dvs gate to gate, förutom spel som de satte på lite senare. Man kan även beställa mat och dryck via skärmen om man vill.

Snacka om lång taxning, vi landade från stan mot vattnet, tog nog 15 min från startbanan till gate. Totalt blev vi 45 min sena, för vår del spelade det ingen roll, men för transferpassagere var det på gränsen efter vad jag förstod.

Immigration, bagagehämtning och tull gick fort, ute ur terminalen på 15 min.

image.jpg
Hittade en ny Airbus :cool:


Denna flight ligger inte i den "stora biljetten" utan separat. Vi betalde runt SEK 2300:-/pp för denna flygning.
Den "stora biljetten" är alltså en open-jaw med ankomst till Auckland och utresa från Sydney, hade vi plockat in denna flight så hade det kostat drygt SEK10.000:-/pp. De lustiga är att om vi hade valt att hoppa över NZ hade vi flugit från HongKong via Auckland till Sydney med CX och QF, men inte kunnat gå av i Auckland. Dessutom är open-jaw biljetten skapligt mycket billigare än att flyga med byte i Auckland. Det är en djungel med alla flygpriser, villkor etc.

Hela resan, förutom denna, byggde via Matrix och lämnad in det utskrivna trippen till en resebyrå, de fixade det. Priset var detsamma förutom en hundralapp extra inkl servicearvode för resebyrån.
 

Peter65

Medlem
Lien mellanrapport från Sydney.

Tyvärr la batteriet i kamran ner vid 9-tiden igår kväll. Men var mellan bron å Operahuset, 7 ton fyrverkerier sköts upp.
Vad kan man säga. WOW!!!

Insläppet stängdes vid 3-tiden, men vi lyckades köpa biljetter till en bar, i biljetten fick man VIP-inträde när man ville, kanonutsikt och 4 timmars plockmat som var god. Sen blev det ju lite vin, öl och bubbel. Ska inte klaga.

GOD FORTSÄTTNING till er alla!
 

Peter65

Medlem
Sitter sitter just nu i Qantas Business lounge i Sydney. Flyget går om ett par timmar, har varit här i par timmar. Vi hade maxat hyrtiden på bilen och för att inte få ett dygn till valde vi att lämna bilen skapligt tidigt och sola lite mer på en bänk utanför terminalen, men idag är det kallare, 23gr, och molnigt.

Qantasloungen här är helt ok, gott bubbel :cool:, den kalla maten är god, de varma så där.

image.jpg
Bubblet här kommer från Victoria, såg ingen ort, sa värdinnan här. Hon sa också att de vita vinerna oftast är bättre där (än här New South Wales) eftersom det är kallare i Victoria.


För att fördriva tiden kommer ytterligare en mellanrapport från Australien, blir en fortsättning på den tidigare mellanrapport.

image.jpg

Har varit här i en dryg vecka, nyår i Sydney som jag berättade om tidigare, därefter blev det Toranga Zoo i Sydney, vilket fantastiskt zoo. Om ni åker dit ta linbanan från färjeläget upp till stora entrén så ser man en del av djurparken uppifrån, sen är den nästen bara nedför till den understa utgången och runt 250 m till färjeläget (nedförsbacke igen ;) :) När vi var där var det runt 30gr, så det känns bra att slippa alla uppförsbackar.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Innan vi lämnade Sydney gick vi och käkade middag i Darling Harbour. Mycket trevligt ställe och restaurangen vi gick på var The Meat & Wine Co. Fantastisk god mat, jag valde kängurufile med tillbehör.

Resan gick vidare till Katoomba och Blue Mountain, med en hel dag att utforska Nationalparken. Vi åkte "tåget" ner, 52gr lutning ner, snacka om att man såg nästan hela vägen ner till botten. Upp blev det linbana, tyvärr var det lite för dimmigt på förmiddagen för att se hela utsikten.

image.jpg

Efter det blev det dax att testa lite vin, runt 25 mil från Katoomba gick färden till Ceesnock och Hunter Vally. 4 vingårdar utforskades med ett gäng olika viner att prova.
På sista vingården betalde vi $5, väl värds pengar, testade 10 olika viner, några viner sådär, men de flestahade platsat på en fin restaurang i Sverige.
Vi var 4a i bilen, 1 körde å 3 provsmakade, han som körde sa att vi blev lite fnittriga :p :cool:

image.jpg
Som nån sa vinet smakar bättre på plats än hemma. Men några flaskor måste få plats i väskorna.

image.jpg
Sista stoppet i Australien var att få lite sol och bad, tanken var att vi skulle stanna i Bondi Beach. Hotellet vi hade bokat där kom tillbaka, i god tid, och sa att de skulle stänga för renovering (om det är sant vet jag inte) i december/januari och de inte kunde erbjuda oss rum. De rekommenderade ett par olika ställen, i Bondi var de lite för dyra så vi valde en annan beach eller stadsdel, Coogee. Runt 5 km från Bondi, nu känns det som ett väldigt bra val.
Coogee är väl lillasyster till Bondi, inte lika mycket vågor, inte riktigt lika mycket folk.
Vi bodde på Coogee Sands Hotel & Apartments. Detta ställe ligger alldeles vid stranden, bara en bred promenad mellan dörren och sanden. Detta ställe kan verkligen rekommenderas.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Kan verkligen säga att minibaren var mycket välförsedd och hade bra priser

Nästa flight-rapport kommer efter dessa, enligt tidtabell, 8h05min, förhoppningsvis bra internet-uppkoppling på hotellet.
 

David

Medlem
Tack för fortsatt lysande rapportering! Är själv på väg till Sydney ikväll och tänkte promenera bort M&W company och se om de har bord. Förra besöket var väldigt lyckat. Trevlig resa!
 
Toppen