Senaste nytt

Problem med nya svenska körkortet

rob74

Medlem
Vet inte riktigt var jag ska dryfta denna fråga, men....

Har åkt på problem med vårt nya svenska (EU)-körkort.
Folk ifrågasätter det att vara ett giltigt ID, och så senast som ikväll blev jag anklagad för att ha falskt ID.
Saken som får folk att tro detta är att det nya kortet inte går att scanna via streckkoden. Det enda som finns är en QR-kod och detta verkar många inte kunna hantera idag.

Ikväll hade jag en tjuga över som jag tänkte spendera i en av krogens spelautomater, men se det gick inte. Det krävdes ett Svenska Spel-ID, och det gick inte att få utan att visa giltigt ID i baren. Och giltigt ID var tydligen inte det nya svenska körkortet, då det inte kunde scannas via streckkoden.
Började snacka med en annan gäst som stod bredvid och han hävdade starkt att jag hade blivit lurad och fått ett falskt ID och då höll jag på att få ett fullständigt psykbryt på idioten i fråga. Till slut orkade jag inte debattera längre, då det kändes som man talade till en vägg. Hans ID gick ut 2022, så han får väl vara nöjd så länge det varar...

Någon mer som haft problem med detta?
 
Last edited:

Alx

Medlem
Inte med just det svenska körkortet. Men när min sambo skulle förnya sitt körkort efter det att vi flyttade hit till Malta så valde han att förnya det som ett EU-anpassat maltesiskt körkort. När det maltesiska körkortet kom hem i brevlådan hade jag svårt att hålla mig för skratt.

Det ser i grunden likadant ut som det nya svenska körkortet. MEN texten och övriga detaljer är så dåligt tryckta att allting ser riktigt billigt och hemmagjort ut. Det är helt omöjligt att utläsa viss information på hans körkort.

Men så vitt jag vet så har han aldrig råkat ut för några problem med sitt maltesiska körkort. Inte ens i USA förutom att de just brukar kommentera att det ser ut som ett leksakskörkort. Själv fortsätter jag nog att hänga kvar vid mitt "gamla" hederliga svenska körkort från 2008. :D
 

rob74

Medlem
Ja, jag föredrar ju faktiskt mitt gamla körkort - och t o m hellre det stora kortet som vi hade innan det (fick mitt 1993)... Det här nya förstår jag att det kan liknas vid ett "leksakskörkort". Fulare elände får man leta efter...

Bara de facto att man ser ut som en förrymd straffånge på fotot är ju gravt komprometterande.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Många läsare klarar i dagsläget inte av att läsa QR-koder utan klarar enbart streckkoder.
Kommer nog få leva med detta "problem" att de inte går att läsa av maskinellt ett bra tag, det är inte helt gratis att byta ut dessa scanners. De som har nyare scanners kan troligtvis programmera om dom så att de även läser QR-koder.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Bara QR-kod? inte första gången det har gjorts enhancements på svenska körkort, tidigare stod det inte bara
körkort på svenska utan även Drivers License och samma även på franska och tyska (tror jag) sen bestämmde
någon att det räcker med svenska.
 

SWEDE

Medlem
Helt sant!. Detta kort hade haft mer kred om det hade utfärdats av Walt-Disney-koncernen än av svenska Transportstyrelsen! Det som är ännu värre och antagligen helt okänt för Svenne Banan, är att inom EU skall körkortet utfärdas av myndigheten i det EU-land du är folkbokförd. Ännu ett litet käckt avtal som svenska staten har signat bakom ryggen på Svenne och Karin. Jag slogs hårt och länge (räddad av att frugan bor i Sverige) för att få behålla mitt svenska kort. Nästa gång tar jag inte den fighten...
 

Homer

Medlem
Transportstyrelsen:
"Ingen streckkod
Streckkoden på baksidan ersätts på det nya körkortet av en datamatrix. Förändringen sker på grund av utrymmesskäl. Totalt ska 15 alternativa körkortsbehörigheter presenteras i en tabell på körkortets baksida och därmed får streckkoden helt enkelt inte plats. Datamatrixen som ersätter streckkoden innehåller dock samma information och kan avläsas i viss kassautrustning."


Utrymmeskäl? jasså


Dessutom så är det inte QR kod utan Datamatrix

The Difference Between Data Matrix and QR Code - explained

Data Matrix på körkorten

Datamtrix.jpg
 

doc

Medlem
Detta har ju varit känt länge, så jag är förvånad att man i butiker inte är medvetna om utseendet på de nya körkorten samt datamatrixen. Jag gillar transportstyrelsens brasklapp "i viss kassautrustning".
 

Nemo

Medlem
Transportstyrelsen:
"Ingen streckkod
Streckkoden på baksidan ersätts på det nya körkortet av en datamatrix. Förändringen sker på grund av utrymmesskäl. Totalt ska 15 alternativa körkortsbehörigheter presenteras i en tabell på körkortets baksida och därmed får streckkoden helt enkelt inte plats. Datamatrixen som ersätter streckkoden innehåller dock samma information och kan avläsas i viss kassautrustning."
Det nya körkortet i Finland (som kom samtidigt som det svenska) har plats med streckkod. På framsidan. Där det är tomt (uv-text?) på det svenska körkortet.
Trafi.fi - Körkortsmodeller
Svenska körkortet uppdateras - Transportstyrelsen
Nationella id-kortet har varken eller, får ofta frågande blickar när jag använder det.
 

Johan_G

Medlem
Har också det nya fulkörkortet men har inte haft några problem med det än. Undrar vad det var för ljushuvud som kom på att 15 olika behörigheter skulle vara nödvändigt.
 
Toppen