Senaste nytt

Drömmar om resor till okända platser...

Malu

Medlem
Min ena son fick boken "Atlas över avlägsna öar" av Judith Schalansky i julklapp. Underrubriken är "Femtio öar som jag aldrig besökt och aldrig kommer att besöka". Trevlig läsning - och min naturliga fråga är naturligtvis om någon här har varit på någon av öarna?

isl.jpg
 
A

Aurora

Guest
Jeg vet ikke hvilke øyer "Ensamheten" og "Rudolfön" er. Kan disse oversettes til engelsk? (Forsøkte google, gav ingen svar)
Bjørnøya er en klassiker blandt studenter fra Nord-Norge, så den er ikke noe uvanlig :) Jan Mayen er også en rimelig vanlig øy å besøke, som jeg dessverre ikke har vært innom. Skulle gjerne vært der. Vulkansk øy som minner om Island bare med skarpe fjell.
 

DrKlas

Medlem
Rudolfön (Prince Rudolf Island på engelska) är den nordligaste ön inom Franz Josefs land.

Ön Ensamheten vet jag inte var den ligger men byn Ensamheten hittar man i närheten av Storuman.
 

Friskytten

Medlem
Själv har jag varit på St Helena, det är säkert fler här på forumet som besökt den ön.

Min gissning är att av de 50 öarna så är just St Helena den mest välbesökta, men alla BC:are kanske inte orkade gå upp för "Jacob's Ladder" :rolleyes:
 
Vilken intressant bok, den måste jag skaffa!
Jag har varit på två av öarna: Robinson Crusoe-ön och Sankta Helena. Robinson Crusoe-ön såg inte alls ut som jag förväntade mig. Det är ingen tropisk ö med vita stränder och kokospalmer utan en vulkanisk ö med branta klippstränder och medelhavsklimat. Ändå väldigt vackert.
På Sankta Helena besökte jag Napoleons "fängelse" vilket i själva verket är en ståndsmässig herrgård värdig en fd kejsare. Friskytten jodå jag har gått upp för världens längsta raka trappa :)
 
Toppen