Senaste nytt

Boeing 787 för SAS öppnar nya möjligheter

När Boeing 787 börjar levereras kommer den troligen innebära att vi får se många nya rutter eftersom den flyger 210 passagerare längre och snålare än någonsin tidigare. Det blir en lillebror till 777 och ersättare till 767.

1988 beställde SAS nio stycken Boeing 767-300ER (kom totalt att uppgå till 13 stycken). Två Boeing 767-200 anskaffades för att betjäna tunna och långa linjer, såsom till Rio de Janeiro och Singapore. Planen var aldrig lönsamma och avyttrades efter kort tid.

Idag har SAS 7st A340 samt 5st A330 varav 3 i ARN och resten i CPH. Säg att SAS väljer att satsa framåt och går upp till 18 långdistansplan från 12 idag...

map


Ta en titt på kartan ovan - det mörka området på södra halvklotet är utanför räckvidden för en Boeing 787-8. Vad ser ni för nya möjliga rutter?
 

Fredrik

Medlem
SAS har bara 11 långdistansplan idag när de får tillbaka den sista. De har bara 4 A330.

Förutsätter vi att existerande rutter blir kvar antar jag att Shanghai, San Fransisco och Delhi kommer in. Frågan är om Sao Paulo skulle vara aktuellt? Rio kan vi glömma direkt, det vore vansinnigt. Det skulle behövas 4 plan för att hantera de linjerna(förutom Sao Paulo). Möjligen 3 om SFO/DEL skulle gå att kombinera. Eventuellt finns det utrymme för att ha flera avgångar per dag till Newark under sommaren och ett sånt plan kan roteras ut på tungt underhåll under vinterhalvåret.

Jag tror inte på direktlinje till Singapore och vill inte se någon heller. Jag föredrar andra bolag dit...
 

hyper

Medlem
SFO vore verkligen mycket intressant och ger oss svenskar ett väl efterlängtat direktflyg till Silicon Valley!
Två tummar upp för SFO!!
 

Espen

Medlem
OSL-IAH borde vara en bra rutt för oljeföretagen?

Nja, problemet her er at mye av den norske virksomheten er spredt over hele Norge (mye er på Vestkysten) og transfer International-Domestic på OSL er et hassle, slik at mange vil uansett velge å fly via AMS og FRA

Er heller vitkige destinasjoner fra ARN og CPH som bør komme før noe nytt fra OSL, og tror markedet til Kina er større
 

eramag

Medlem
+1

Västkusten är inte bara ett attraktivt resmål. Det är också en bra flygtid för att vältra sig i C!
 
Toppen