Senaste nytt

Problem med Eurobonuspoäng från flygningar med Swiss

jurgenb

Medlem
Fått ett litet intressant problem på halsen.
Flög för några veckor sedan LX ARN-ZRH-MUC med Y ned och C på hemresan.
Bokningen gjordes på swiss.com och innehöll mitt EBG/*G nummer från första början.

Inne på Scandinavian Lounge gjorde damen i receptionen något med mitt EBG nummer då detta inte låg "inne" så man kunde komma in i loungen.. men drog mitt kort och så var det bra med den saken.

Samtliga boardingkort (mobila eller printade) beroende på leg innehöll iaf SK*G så inga problem med poängen där inte tänkte jag..

Nu efter 2v har fortfarande endast ett enda leg kommit in på mitt EB konto, märkligt nog ett i mitten.. MUC-ZRH (C).

Pratade med en bekant på SK som kom med följande märkliga förklaring efter en titt i systemen.

Din resa med Swiss är lite knas det är därför du bara fått poäng för en sträcka av fyra. När man kollar på din biljett så är den sträcka du fått poäng för registrerad som Flown = korrekt. De andra tre sträckorna är registrerade som No Information. Endast Swiss kan svara på varför. Eurobonus medlemsservice sa att det varit en hel del problem med det tekniska vad gäller Swiss. Detta är alltså inte vårt fel. Eurobonus lägger bara in poängen som andra bolag meddelar att man ska få när man flugit med dem.
Enklast av bara jobbiga ting är att skicka in boardingcards eller seatslips för de första tre flighterna till SAS Eurobonus Retro, 195 87 Stockholm.Tar tyvärr sen ett rätt bra tag innan poängen går in eftersom SAS då kontaktar LX som ska bekräfta att du varit ombord etc etc. De som jobbar med detta på SK sitter i Tallinn trots adressen till Sthlm.
Sorry sorry men du får bli arg på LX!


Hur kan det bli såhär knasigt när ens SK*G tom står printat på boardingkorten och det likväl ändå inte funkar...
Trodde vi var i 2011 och inte 1991...

?

Tips på åtgärder emottages tacksamt, min plan är att vänta tills det gått 3v och försöka med efterregistreringen digitalt hos SK EB sidorna..oavsett tipset ovan.
 

PYRZ

Medlem
Kan inte säga att jag har ngt tips. Däremot känner igen problemet. Dock så var det min flygning med Thai som inte blev reggad, SAS Eurobonus + kundservice = omöjlig kombination?[/URL] Rättare sagt, så blev första delen reggad mellan HKG-BKK men BKK-ARN som var samma dag blev inte det. Har haft x-antal samtal med SAS Eurobonus och även gjort en efterregistrering men de skyllde på det andra flygbolaget, Thai i mitt fall, Swiss i ditt fall.

Hur lång tid tar det för SAS att registrera EB poäng från andra flygbolag?

SAS Eurobonus + kundservice = omöjlig kombination?

Dock, så fick jag poängen till slut, 4 månader efter min resa :)

BTW, jag trodde att efteregistrering satt i Bangkok...

Jag försöker också förstå hur det kan bli så knasigt när allt sköts elektroniskt idag. Skulle t o m förstå om LX eller SK (och TG för den delen) var nya medlemmar i *A men de har varit med ett tag nu...
 

rob74

Medlem
PYRZ:20117 skrev:
Jag försöker också förstå hur det kan bli så knasigt när allt sköts elektroniskt idag. Skulle t o m förstå om LX eller SK (och TG för den delen) var nya medlemmar i *A men de har varit med ett tag nu...

Håller med dig helt och hållet, PYRZ.

Det är tyvärr svårt nog att förstå varför poängen uteblir när man länkar två PNR på t ex simpla inrikesrutter (t ex GOT-ARN + ARN-KRN). Ibland vet man ju inte om man ska vidare från ARN eller ej och om man då råkar ha bagage som måste checkas in...

Man visar upp sitt kort vid incheckning och sträcka två syns då inte i systemet trots att allt ligger på samma kort. Bokningsnumret skrivs då in manuellt, gatepersonalen länkar de bägge bokningarna, det står SK*G på boardingpasset och trots allt måste sträcka två ALLTID efterregistreras.
Har försökt både med att checka in på nätet och att inte alls checka in i förväg. Då jag checkat in på nätet har de behövt annulera det och göra om det från början. I vissa fall har jag då förlorat min seating.
Vore bra intressant att få ett svar på detta.
Som sagt, vi lever ju trots allt år 2011...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag måste säga att jag har haft tur. Jag har bara behövt efterregistrera en flight i år. Och det var med MS på sträckan CAI-NBO.
 

Dr. Miles

Expert
Vart ska du kreditera när BMI försvinner från *A då? ;p
Då gråter jag...
Jag kan inte gå tillbaka till Aeroplan heller för de har börjat ta betalt för bränsletillägg på bonusresor med partner flygbolag.
Möjligen till US Airways Dividend Miles.

Men var jag ska kreditera SAS flighter (med billig biljett) är en annan fråga. Kanske till Unitded Mileage Plus.
 
Det är tyvärr svårt nog att förstå varför poängen uteblir när man länkar två PNR på t ex simpla inrikesrutter (t ex GOT-ARN + ARN-KRN). Ibland vet man ju inte om man ska vidare från ARN eller ej och om man då råkar ha bagage som måste checkas in...

Intressant. Själv aldrig råkat till detta.. Genomsnitt 1-3 dagar efter mina resor finns poängen registrerat på mitt EB konto.
 

rob74

Medlem
Intressant. Själv aldrig råkat till detta.. Genomsnitt 1-3 dagar efter mina resor finns poängen registrerat på mitt EB konto.

Samma sak nu senast i förra veckan när jag reste GOT-ARN-KRN och la ihop två PNR. Poäng för första sträckan registreras men inte den andra sträckan.
Blir att efterregistrera igen då... Tur att man kan göra detta på nätet och inte behöver gå via manuell retro-registrering, för då hade man ju blivit totalt lost in time&space....
Detta är vääääääääldigt irriterande...
 

jurgenb

Medlem
Finns ju en liknande tråd här på forumet om samma problem, verkar vara just LX > SK som har någon form av problem med statusen för resp leg... det leg som reggades ordentligt var ev för att jag körde en mobil incheckning via LH istället för LX.. (har jag för mig iaf).
 
Toppen