Senaste nytt

SAS EuroBonus Diners Club reseförsäkring, inte helt nöjd

dino_81

Medlem
Jag har sedan en tid tillbaka betalat samtliga reserelaterade utgifter med mitt SAS EuroBonus Diners Club – dels för att tjäna poäng men också dels pga. av deras kompletterande reseförsäkring som inkluderar bland annat avbeställningsskydd. Jag hade tyvärr inte läst det finstilta (jäkligt omedvetet, jag vet) och efter det att jag hade blivit tvungen att avboka en resa pga. personliga skäl vände jag mig till Trygg-Hansa som hanterar alla försäkringsärenden åt Diners Clubs räkning.

Efter en snabb process (lyfter på hatten) fick jag ersättning utbetalt – denna ersättning var dock inte i närheten av de utgifter jag haft för resan. Jag tror mig resonera som flertalet här på forumet när jag bokar resor. Flyg för sig och hotell för sig, dvs. inga paket- eller charterresor där allt ingår.

I mitt fall bokades en resa med British Airways från Stockholm till Hongkong. En ytterligare resa från Hongkong till Seoul bokades med Eva Air och ett antal hotellnätter bokades via Accor. Trygg-Hansa betalar endast ut en del av den avbokade biljetten hos British Airways. Hotell och flyget inom Asien återbetalas inte då dessa inte är bokade tillsammans med huvudflygningen till Hongkong. Trygg-Hansa kräver att samtliga flygresor, hotell osv. är bokade vid samma tillfälle på samma "bokningsnummer".

Se nu inte detta som gnäll, det gäller ingen större summa utan med som en undran om någon har haft liknade erfarenheter när det gäller Diners Clubs reseförsäkring? Och ett varningens finger om att alltid läsa det finstilta samt att om möjligt överväga ett annat kreditkortsinstitut om en bra reseförsäkring är det primära.

Vidare gäller endast Diners Clubs reseförsökring för resor inköpta i Norden. Då torde samtliga resor inköpta direkt från flygbolag utanför Norden (inte helt ovanligt, va?) vara exkluderade i deras reseförsäkring.

Har varit i kontakt med Diners Club och påtalat att mitt (och evetuellt många andras) resemönster inte passar in med deras kompletterande reseförsäkring och de verkade lyhörda och skulle kolla över detta.

Är det någon som kan tipsa om hur American Express (SAS EuroBonus) reseförsäkring fungerar när olyckan väl är framme. Som jag har förstått efter kontakt med deras försäkringsbolag Solid har man inte alls samma restriktioner som Trygg-Hansa när det gäller krav på Nordiska researrangörer och paket- samt charterresor.

Glöm inte att läsa det finstilta!
:)
 
Last edited:
Självklart är det inte fel att hålla koll på det "finstilta". Men man skall ha klart för sig att kreditkortsreseskydden är standardprodukter, och att de i första hand är till för paketresor tror jag de flesta känner till.

Jag har (hittills) bra erfarenhet av Diners/TryggHansa, har behövt nyttja försäkringen en gång. Och den gången var det så att det extra avbeställningsskydd vi köpt hos researrangören inte gällde för den avbokning vi gjorde. Däremot fick vi hela beloppet åter av Trygghansa (exkl kostnaden för avbeställningsskyddet som visade sig i vårt fall värdelöst...)
 
Toppen