Senaste nytt

Så här betalar flygbolagen för bonusresor

Alx

Medlem
Intressant läsning!

OM det stämmer så förklarar det en del. T.ex. varför Aegean bara tillåter ett byte, varför US blockerar LH awards, varför US konstant säljer billiga miles för uttag hos partners osv...
 

Fredrik

Medlem
Det kan nog definitivt stämma så länge bolagen förutsätter att det kommer att jämna ut sig i slutet. Gör det inte det kommer begränsningarna fram.
 

Jonas C

Medlem
Både ANA och TK har väldigt låga priser för sina awardbiljetter. Så detta bör nog förklara varför de släpper så få bonusplatser.
 

agehall

Medlem
Jaha, då känner jag mig ännu mer skeptisk. Jag har en ganska stor misstro till bloggare i allmänhet. De tjänar ju pengar på att driva trafik och då vill man helst ha artiklar som väcker intresse och fakta blir lite sekundärt. Anonyma källor ger ju inte direkt cred då imho...
 

AABack2ARN

Medlem
Just de där siffrorna tror jag man ska ta med en stor nypa salt

Att bolagen förlitar sig på clearing och att man hoppas att köpen mellan bolagen skall jämna ut sig är jag ganska säker på. Även att priserna är betydligt lägre än vad vi som konsumenter kan köpa samma produkt för tror jag på. Men att de skulle vara så låga tvivlar jag på.

Har för mig att det var någon chef från Lufthansa som vid ett tillfälle försvarade förändringar i M&M med kommentaren om att den urpsrungliga strukturen sattes upp när Star Alliance var litet och det rådde mer jämlika förhållanden mellan bolagen och att det nu blivit svårt att göra förändringar på grund av storleken.

OM det skulle vara en mer jämlik situation, dvs clearingen mellan bolagen skulle ta ut varandra så finns det ett värde i att hålla riktigt låga priser då man inte blåser upp omsättning och därmed potentiella skatter. Nu när situationen inte riktigt är så måste man kompensera detta med begränsad tillgång och högre poänguttag.
 
Satt på stranden idag och diskutterade med ett par vänner över hur mycket SAS får betala andra flygbolag för bonusbiljetter?

Att t.ex LH "erbjuder" SAS kunder att nyttja eurobonuspoäng för en biljett i deras F-klass kan ju omöjligtvis SAS ha något att kontra med? Så hur mycket tror ni SAS får betala när vi sitter och göttar oss i LH F?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen