Senaste nytt

Bästa sittplatsen i business class på SAS Airbus A330?

Bizniz4u

Medlem
Tänkte be om lite input från beresta medlemmar på forumet. Har nu förmånen att för första gången flyga Businessclass från New York till Stockholm med SAS i en Airbus A330-300. Gillar ju att sitta vid fönstret, men finns det ngt annat att tänka på innan jag klickar i var jag vill sitta?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2011-11-30 kl. 16.13.06.png
    Skärmavbild 2011-11-30 kl. 16.13.06.png
    68,5 KB · Visningar: 7 573

agehall

Medlem
Det är nog mycket personliga preferenser. Reser du själv kan det vara smart att ta en plats i mittenraden, så att du slipper klättra över någon för att ta dig ut.

Själv har jag 2A&B på min kommande resa till NY. Detta eftersom jag gillar att sitta långt fram, men inte vill boka 1A&B då risken är att någon med spädbarn får mig flyttad i sista stund.
 

Roger J

Medlem
Om du ska sova är rad 1 att föredra. När du fäller ut stolen i sitt maxläge blir den i princip rak, men lutar. På rad 1 kan man då lägga en väska och några extra kuddar längst ner på benstödet så blir det kanon att sova. Detta går inte på rader längre bak eftersom benstödet åker in under stolen framför och det inte finns plats att höja det.
Personligen föredrar jag D och E eftersom ingen behöver klättra över dig på natten och du själv har direkt tillgång till gången. Tänk på att A och H på rad 1 är lite trängre eftersom flygplanskroppen smalnar av ordentligt så långt fram.
På A340 finns en bakre Business-kabin som börjar med rad 7, där har A och H-stolarna suveränt med utrymme - best in house.
Specialnot: Drottning Silvia har jag sett i 1B. Vet inte om hon var nöjd dock.

Angående spädbarn. På A330 är det korrekt att rad 1 är enda platsen där det går att placera vagga på väggen. Detta kan man tycka är ett problem eller inte, men är det någon som blivit FLYTTAD på grund av det? Tror inte SAS flyttar runt folk så. Vill man ha en sådan plats är det i mån av tillgång, svårt att komma som barnfamilj och köra bort någon som redan valt säte. Dessutom gäller detta enbart resande med väldigt små barn. Min erfarenhet är att detta är ovanligt i Business. Så fort man har lite större barn kan man ändå inte använda vagga och blir placerad var som helst.
 
Last edited:
Angående spädbarn. På A330 är det korrekt att rad 1 är enda platsen där det går att placera vagga på väggen. Detta kan man tycka är ett problem eller inte, men är det någon som blivit FLYTTAD på grund av det? Tror inte SAS flyttar runt folk så. Vill man ha en sådan plats är det i mån av tillgång, svårt att komma som barnfamilj och köra bort någon som redan valt säte. Dessutom gäller detta enbart resande med väldigt små barn. Min erfarenhet är att detta är ovanligt i Business. Så fort man har lite större barn kan man ändå inte använda vagga och blir placerad var som helst.
Dett gäller väl endast resande med spädbarn upp till 11kg med en bokning i Biz, dessutom i mån av plats?
 

Alf

Medlem
Jag föredrar också rad 1, inga framför och välja mat först. Om du vill ha fönster så är 1A att föredra för då hamnar du på samma sida som den lilla buffén med vin och öl står uppdukad på.
 

Roger J

Medlem
Oavsett fönster eller "enkelsäte" i mitten så är det viktigt med rad 1 för att kunna höja fotstödet extra (antingen med väska/kuddar eller med den hemliga spaken).
Observera en kraftig varning gällande A340 och den bakre kabinen: B och G stolarna på rad 7 är de sämsta ombord. Galleyn och toamodulerna framför är snett placerade i förhållande till dessa så i utfällt läge stöter alla som passerar (inklusive carts) i dina fötter. Detta förvärras av skynket som gör att ingen ser att fotstödet är där mitt i gången. Dessa två säten är en enda stor no no no på SAS.
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Ja, självklart.

(Skriver jag som i jul ska flyga till Bangkok med fru, tre döttrar och två söner varav en av barnen i bassinett) :D

Sex stolar i C för hela familjen? Vad arbetar du med och hur gör jag för att komma till den positionen i livet där det känns som en rimlig julresa med familjen? :)
 
Toppen