Senaste nytt

Göteborg-Oslo-New York med SAS i Economy Class

Tänkte skriva lite om min senaste resa.
Dagen började med att riskera vara för sent till flyget anländer jag i GOT kl 05.35, Wideroe flyget mot OSL avgår 06.30. Lämnar bilen på nästan tomma parkeringen mittemot Utrikes ankomsthallen. Den kommer hämtas senare under dagen av Mechanum. De kan hämta, serva och tvätta bilen under tiden, även fixa saker om så behövs, mån kan hämta bilen på flygplatsen vid ankomst.(Det här är ju reklam! De borde ge mig rabatt.)
Jag har ingen bagage att checka-in men eftersom online check-in strulade igår måste jag göra det på plats. Markpersonalen ordnar allt med check-in och jag får mitt boarding kort. Angående uppgradering med poäng till Economy Extra säger de att det är för sent nu och jag får be SK i OSL om det.
Jag behöver jobba ikapp idag och därför är det viktigt med eluttag på OSL-EWR flyget, enligt hemsidan finns det i Economy Extra. Verkligen saknar NWA, där fanns det uttag även i Economy kabinen.

Går nu mot säkerhetskontrollen, där är det snyggt ombyggt och det är mycket folk pga gårdagens storm. Snabbt köper Marabou, konstaterar att parfymbutiken har inget nytt och går mot Menzies lounge som är rätt placerad ovanför min gate. Annars brukar det ofta vara Espresso house frukost.
Inne i loungen är det ganska packad med folk, dock finns det lediga fåtöljer närmast runway. Kollar i väskan och upptäcker att jag glömde byta batterier i kameran, suck. Tittar lite runt i hoppet om att se någon med BC.se tag men de är kanske i SK loungen.
Hinner inte mer än att kolla mailet och ringa ett samtal när det plötsligt börjar lysa "Final call" om mitt flyg. Springer ner till gaten och ser bussen lämna terminalen.
Snart kommer nästa buss, jag hinner i bussen kolla upp att det finns ingen DinersClub lounge i OSL och vi boardar.
Det är ett litet turboprop Dash Q någonting, jag sitter sist, det är fullt i planet.
Spektakulär vy över Göteborg och omnejd, det är inte bara bilar och gatuljus som syns utan även juldekorationer. Uppifrån ser det ut som en stor pulserande organism med ådror och blod som strömmar.
Vi får frukostmackor och yogurt men jag har haft en bra frukost hemma, det är alltid godare med hemlagat(nygräddade våfflor med maplesyrap).

Anländer i OSL, har redan skrivit om det i annan tråd. Det tar lite tid att hitta strömuttag, var nästan redo att dra ut sladden för en av datorerna i hallen men hittade ett annat uttag längst väggen nära gate 53. Min laptop är gammal, batteriet räcker till högst 2 timmar men jag har inte hittat ett bra alternativ till att uppgradera till. Mest pga hårddiskkrypteringen och stöldskyddet.
Går till Take Off kafeet att köpa en kola och få ett inloggningskort för Internet.
OSL_wifi_card.jpg
Ett sånt kort räcker till 1 timmes surf.
Ut på internet, jobbet väntar. Med telefonsamtal, chatt och mejl går tiden fort. Flygplanet anländer och om 2 timmar boardar vi.
Det kommer först någon i SAS uniform och säger till att jag måste lämna området för de kommer spärra det.
OK, jag går ut att hitta ett till väguttag utanför spärrade området. Det kommer en vakt och visar mig vart det finns ett närmast incheckningsdisken.
Jag sätter mig där och fortsätter med mejlandet och samtalen. Efter ett tag börjar passagerare närma sig mobila incheckningsdisken och få klart för boarding. Jag hör en och annan komma till disken och fråga om uppgradering.
Börjar bli spännande, jag kommer fram och säger till att vill gärna vara uppgraderad till Economy Extra om så är möjligt(jag fått uppgifter i GOT om att det finns 4 platser). Jag får göra det vidare vid gaten lite senare får jag svaret.

Dags att gå ombord, 3 timmar i Clean Zone gick fort, kommer fråm till disken och frågar om uppgraderingen. Ja, det finns en plats kvar, dessvärre en mittenplats. Nej, det vet de inte om det finns något eluttag där. Det är något strul med någon annans boarding kort, en FA är här och all uppmärksamhet riktas till henne.
Jag struntar i uppgraderingen och tycker att 2 timmars datortid borde vara ok, jag kanske kan få nästan 3 om jag stänger ner WiFi, BT och alla onödiga processer. Går ombord, jag sitter vid gången som vanligt och vilken tur, vi är bara 2 i denna raden, 2 lediga säten mellan oss. Economy extra ser vara fullt.
Undrar om hur får man plats i rad 14 på SK907(A333)? Det är ju mer benutrymme där än i Biz.

Kommer ni ihåg om strulet om ett BC? Nu kommer en FA och säger till killen som sitter ensam i raden båkom mig att "tyvärr kan inte vi hjälpa dig med något. Du får nog byta plats, du ska sitta på 1H." Killen låter som om han inte tror sina öron: "1H?!" och snabbt försvinner med FA.

Nu är jag ju en sån människa som inte kan låta en hel tom rad att gå till spillo, återvinning och återanvändning är ju vårt nya motto. Med tanke att det går ju skitmycket CO2 åt bara att transportera hela 4 säten måste jag överge mitt säte till att rädda situationen. ;)
Vi sakta börjar taxa ut och jag nedraderar mig till mittensäte. Vid nästa muggbesök tar jag med mig ett nummer av VA för IFEn suger.
tom_rad.jpg

Snart kommer maten. Jag väljer fisken, vilket är sådär. Men jag hoppas att äta lunch i Midtown om några timmar så det duger.
SK_lunch.jpg
Jag förstår och stödjer mina vänner som brukar ta med egen mat. Det finns ju så mycket bra mat på marken att ta med. Morton's steakhouse ligger runt hörnet på jobbet. Det här OT hursomhelst.

I med öronproppar efter maten och 4 timmars sömn är bra att ha. Vaknar av turbulens någonstans över Kanada. Går och borstar tänderna, byter kläder(jag ska ju till kontoret!) Nu delar de ut mackor, FA frågar om något men så tyst! Ajdå, ut med propparna, glömde om dessa helt, usch vad planet låter. Det var dags att fylla I-94. Väl, det går fort.

Nu är det så att måndagen efter Thanksgiving Day är värsta dagen för flygtrafik i USA. Det sägs att det flygs mest folk till NYC denna dagen. Vi får vänta lite över en timme innan vi får landa. Stackars jag som trodde på vad kaptenen lovade tidigare, att vi landar 50(!) minuter före schemat. Blir ingen lunch då.

Vi landar, passerar immigrationsdisken, jag saknar cash till SuperShuttle så det blir AirTrain för $12.50 istället och snart är jag på tåget till Penn station och börjar läsa mejl, folk på kontoret har ju hunnit jobba i 6 timmar. Därefter snabbt tur med t-banan och jag är på plats.
Det tog inte mer än 1.5 timme sedan landningen, det är nog rekord.
Det var nog OK idag, men det är dags att byta dator, den väger för mycket och batteritiden suger :D

Hoppas det var inte för tråkigt att läsa, bilderna är tagna med mobilkameran. Kommer kanske komplettera med lite bättre bilder av Penn station och NYC senare.
 
Last edited:

vicce

Medlem
Trevlig läsning. Håller med Martin Andersson, att grädda våfflor så tidigt (måste ju vara innan klockan 5) är imponerande.
 

MarcusC

Medlem
Kul "spontan" rapport. Låter ändå som en rätt "behaglig" resa ombord med gott om plats :). Ja grädda våfflor 05 låter seriöst för att undvika flygande frukost..
 

Patrik

Medlem
>Undrar om hur får man plats i rad 14 på SK907(A333)?

Man bokar i god tid, jag har plats i rad 14 både ut och hem under min resa nästa vecka.
 

twiggs

Medlem
Som mycket frekvent resenär mellan GOT och OSL måste jag fråga när denna tidiga morgonavgång flygs? Wideroe har åtminstone på senare år aldrig haft en övernattande maskin på GOT. Avgång från OSL drygt klockan 05:10 finner jag i princip omöjligt...

:confused:
 
Har ingen aning. Det är SK3023 codeshare.
Departure: 06:30 Goteborg, Sweden - Landvetter
Arrival: 07:25 Oslo, Norway - Gardermoen
Airline: Widerøe WF323
Aircraft: De Havilland DHC-8 Series 300

Antar att det är någon slags commuter flight eller feeder. För det måste vara mycket folk som flyger vidare inom Norge.
Det kan inte ha övernattad på GOT för sista WF OSL flyget dagen innan är nog samma maskin som går vid 21 tiden.
Går det att se alla schemalagda ankomster till GOT på måndag morgon?
 
Last edited:
Toppen