Senaste nytt

Amsterdam-Berlin, KLM vs SAS

jsm

Medlem
Man ska också tillägga att man inte behöver flyga speciellt mycket för att få status hos FB. Så om man ser fördelar med att byta så skulle jag nog bara göra det, även om det inte var tal om någon statusmatch.

Agehall, förstår hur du resonerar. Men om man (jag) är van vid status när jag flyger bär det emot att börja bygga upp till 30 enkelresor.

I mitt fall kan jag på min vanligaste sträcka (AMS-TXL) flyga KLM direkt eller via CPH med SAS. Eftersom SAS per resa ger 2500/5000 med EBG vill jag inte prioritera KLM eftersom jag kommer tjäna 300-1000 poäng och ingen lounge under de 30 enkelflighterna.

Så för mig är barriärerna att flyga ihop 30 legs lite för hög (jag tar bara KLM när dte inte finns några bra SAS-flighter; kostnaderna är jämförbara)
 

agehall

Medlem
Det kommer nog nästan alltid vara billigare att flyga med SAS på den sträckan. Direktflyg med KLM till/från AMS är löjligt dyra.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
KLM kör 5 ggr/dag direkt mellan AMS och TXL, resan tar ca 75 minuter. SAS från AMS, upp till CPH! och sedan ner till TXL kan aldrig göras på under 3 timmar. Om man trots det vill satsa på sin SAS-status, så kan vi inte erbjuda en mycket bättre förbindelse i alla fall.. You can´t win them all..
 

Agö

Medlem
KLM kör 5 ggr/dag direkt mellan AMS och TXL, resan tar ca 75 minuter. SAS från AMS, upp till CPH! och sedan ner till TXL kan aldrig göras på under 3 timmar. Om man trots det vill satsa på sin SAS-status, så kan vi inte erbjuda en mycket bättre förbindelse i alla fall.. You can´t win them all..

Det är väl mycket bättre att flyga TXL-AMS via CDG. Då är man snart hemma segmentmässigt.
 

nilsson

Medlem
Det är väl mycket bättre att flyga TXL-AMS via CDG. Då är man snart hemma segmentmässigt.

Det känns som om det behövs en ny tråd om det här. Senast jag kollade, vilket var flera år sedan, så var billigaste sättet att nå guld att flyga air france premium economy long haul på off peak.
 

jsm

Medlem
Hej Karin, tack för ditt svar.
KLM kör 5 ggr/dag direkt mellan AMS och TXL, resan tar ca 75 minuter.
Håller med, är riktigt bra avgångar. Därav mitt intresse.
SAS från AMS, upp till CPH! och sedan ner till TXL kan aldrig göras på under 3 timmar.
Stämmer inte. Finns en bra avgång 17.30-20.25 ;) Det är den jag brukar ta. Alltså väljer jag mellan 2.55 restid och 5000 (eller 2500 i Plus) mot 1.15 och ca 500 FB
Om man trots det vill satsa på sin SAS-status, så kan vi inte erbjuda en mycket bättre förbindelse i alla fall.. You can´t win them all..
Jag känner mig lite missförstådd. Det jag menar är att givet jämförelsen ovan (SAS tar dubbla tiden men ger 5 gånger poängen) så skulle ett FB Gold kunna få mig att tänka om eftersom det skulle ge priority boarding, bättre sittplatser samt loungaccess. Jag är redan EBG så behöver inte jaga status.

Alltså hoppas jag fortfarande att det kommer en statusmatchning. 15 ToR-resor utan status gör för mig jämförelsen för skev till SAS fördel
 
Toppen