Senaste nytt

Poängen med Business class biljetter inom Sverige?

hyper

Medlem
Jag vill bara börja med att säga att nu är jag lite bitter...

Jag är idag bokad på 18:50 flighten ARN-GOT i J. Denna biljett kostar ungefär 1000 kronor med än en vanlig Y/M med SAS inrikes. Servicen är exakt densamma. Platserna är exakt desamma. Boardingförfarandet är exat detsamma. Idag var på Arlanda tidigt, och gick därför till gaten och berättade att jag gärna vill åka med 17:45 flighten istället. Plats finns, det berättade personalen.


Svaret jag får är dock: "Nej, det går inte. Du har en Internetbokad biljett, det kostar minst 500 kronor".


Jag är alltså EBG, och har en business biljett och det kostar fortfarande "minst 500 kronor" för att flytta biljetten ett plan tidigare där alla boardat och det fortfarande finns plats. Pinsamt SAS... Pinsamt.
 

Roger J

Medlem
Har de ett pris i J-klass om du bara reser ARN-GOT? Trodde det fanns Y, D och C. Trodde J bara användes för prsier med anslutning.
Problemet måste varit att det inte fanns platser i J-klass.
Oflexiblet hur som helst, att du har en "internetbokad" biljett har ju inte överhuvudtaget med saken att göra?
 
Håller med. Brukar inte J klass biljetter vara fullt ändringsbara fram till avgång? I annat fall hade de väl kunnat göra ett undantag när det dessutom handlade om en av deras viktigaste kunder som man nog får tolka EBG som
 

Roger J

Medlem
Servicemässigt får vi ju snart en Economy Extra-kabin inrikes.
Dock får du så klart loungeaccess och bagageregler för Business på en J-biljett. Och poäng för Business Class.
 

hyper

Medlem
Nu när jag tittar efter så säger faktiskt biljetten Z. Jag bokade Business via våran resebyrå (CWT), oklart varför tanten i gaten sa J dock. Hon upprepade det flera gånger dessutom...
 

hyper

Medlem
Servicemässigt får vi ju snart en Economy Extra-kabin inrikes.
Dock får du så klart loungeaccess och bagageregler för Business på en J-biljett. Och poäng för Business Class.

Jo, förvisso.. Sen att det tyvärr inte ger mig som redan är EBG någonting är ju lite trist dock. För mig personligen är den enda nyttan poängen samt att den är fullt flexibel ... Eller, det har den varit fram tills idag i alla fall. Jag skickade SAS ett mail och frågade om de anser att detta är rimligt. Vi får väl se vad de svarar...
 

Alf

Medlem
Det är katastrofalt dåligt medSAS inrikes när det gäller service. Hoppas nya konceptet nästa år blir bättre. Ett mycket bättre alternatv till GOT är X2000 första klass. Du sitter bra, har tillgång till internet och kan jobba, vilket gör att du tjänar in den ev längre restiden och det är mindre stressigt. Helst med en telefonfri kupé. Jag har helt slutat flyga på denna sträcka, tåget är bra när det fungerar. SJ har numera hyfsad ersättning vid större förseningar.
 

Roger J

Medlem
Z-klasspriserna är inte flexibla, inget konstigt med det. Det är väl upp till resebyrån i det här fallet att upplysa om ombokningsreglerna.
Skillnaden servicemässigt för dig med EBG är att du får checka in 32 kg-väskor med en Z-biljett (iställer för 23 kg).
 
Det priset låter precis som SAS Flex-biljetter, vilka faktiskt är flexibla inrikes, men där man måste betala mellanskillnaden i fare vid ombokning. Full Flex kostar betydligt mer och bokas normalt i C eller D vill jag minnas.
 
När jag brukade boka via Amex på samma sträcka brukade jag sällan få veta bokningsklassen. Enda fördelen med Amex var att det oftast var ombokningsbara biljetter eller Business discounted, vilket är Z. Kommer inte ihåg på att det var något problem att åka med tidigare eller senare flyg sålänge fanns det platser i kabin, det var bara att ringa och meddela till Amex, kortet var ju som boarding kort. Man åkte iväg på något sätt.
 
Toppen