Senaste nytt

Fliers Must Turn Off Devices, but It’s Not Clear Why

Mauricio

Medlem
På ett flyg från FCO-ARN med DY fick vi höra från högtalarna att alla elektroniska apparater utan flightmode var tvungna att stängas av vid take off, mobiler med den funktionen kunde dock få vara på? Riktigt skumt speciellt när vi började närman oss ARN då fick inget vara på.
 

Bonden

Medlem
Den enda anledningen jag kan komma på att man skall stänga av elektronikutrustning vid start och landning är av evakueringsskäl.
Störst "risk" att en olycka sker är vid start eller landning om ett nödläge uppstår är det kanske inte så bra att folk sitter och diggar musik och inte är uppmärksamma.
Jag tror alltså att påslagen elektronik (utan radiosändare) inte kan orsaka en olycka, men förvärra den genom (möjligtvis) att passivisera användarna..
 

Dr. Miles

Expert
Den enda anledningen jag kan komma på att man skall stänga av elektronikutrustning vid start och landning är av evakueringsskäl.
Störst "risk" att en olycka sker är vid start eller landning om ett nödläge uppstår är det kanske inte så bra att folk sitter och diggar musik och inte är uppmärksamma.

Jag tror att det är just skälet.
 

agehall

Medlem
Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.
 

rvarttinen

Medlem
Av vad jag förstått så ska avioniken klara "störningar" från olika apparater rätt bra numera (någonsom har en annan uppgift om detta?). Lär ska ha varit problem under t.ex GSM-nätens tidigaste år. Även ett visst lastbilsmärke med en elektroniskt styrd växellåda hade problem då någon ringde med sin GSM-apparat i hytten ...

Däremot ställer påslagna mobilteltfoner på "hög" höjd till problem för mobiltetefonnätet - i och med att samma frakvens återanvänds med en viss isolation, på marken, går denna isolation helt förlorad när en telefon "ser samma kanal" från flera celler nätet samtidigt. Dvs, vissa kanaler kan störas ut...

Line-of-sight propagation - Wikipedia, the free encyclopedia
 

rvarttinen

Medlem
Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.

... använder du VOD så får du oftast utrop även i lurarna ...
 

vicce

Medlem
Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.

Har du ett par Beats by Dr.Dre på dig och hög musik och sluter ögonen så hör du inte så mycket... Men visst, jag håller med dig, man borde märka om det är en nödsituation.


Flög med Alitalia för ca 10-12 år sedan. Då gick flygvärdinnorna runt i kabinen och sa till alla att stänga av sina walkmans (MD-Spelare, kassettfreestyle, bärbara cd-spelare osv). Man fick inte ha på något sådant under hela resan. En bit in på flygningen blev det en väldigt såhej då det enligt kabinpersonalen var något som störde instrumenten i cockpit, troligtvis någon typ av elektronisk utrustning varpå flygvärdinnorna gick runt och granskade varje passagerare så man inte hade något påslaget.
 

lnixon

Medlem
Av vad jag förstått så ska avioniken klara "störningar" från olika apparater rätt bra numera (någonsom har en annan uppgift om detta?). Lär ska ha varit problem under t.ex GSM-nätens tidigaste år. Även ett visst lastbilsmärke med en elektroniskt styrd växellåda hade problem då någon ringde med sin GSM-apparat i hytten ...

Det mest spektakulära jag hörde talas om var nog skördaren (en skogsmaskin, alltså) som började vifta runt med sin sågarm när det ringde i mobilen.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

När jag flög med China Southern mellan Shanghai och Dalian, så plötsligt ringde telefon på en passagerare.
Av min förvåning tog han samtalet och pratade som om det var helt okej att prata underflygning tills flygvärdinnan kom och bad honom stänga telefonen.
 
Toppen