Hej,
Skulle flyga Malta-Frankfurt-Stockholm i måndags, för att sedan tisdag morgon flyga Stockholm-Helsingfors-Riga. Den första på Lufthansabiljett (köpt via flygstolen), den andra på Finnairbiljett (via Finnair.com).
Lång historia kort, LH-flyget Malta-Frankfurt blev inställt, blev ombokat på Air Malta (LH-codeshare) till Munchen för vidare transport till Stockholm, men Munchenflyget blev försenat så jag missade stockholmsanslutningen. Jag blev erbjuden en natt på hotell i Munchen och sedan första flyg till Sthlm, men då skulle mitt flyg till Helsingfors redan gått, så jag vägrade och sa att de fick ta mig till Köpenhamn i stället. I köpenhamn så kunde de inte fixa hotellrum åt mig (eftersom SAS som tydligen sköter hotellbokningarna i Köpenhamn inte har ett avtal med Air Malta, som är ansvarig för fördeningen, trots att det från start är Lufthansas problem...). Jag fick boka Hilton själv för lite sömn á 500 kr/timme ungefär, och uppmaningen att kräva hotellnatten från Air Malta.
Väl på incheckningen så lyckades jag få incheckningstanten att checka mitt bagage över på Finnair (!) direkt till Riga. Givetvis hade bagaget kommit bort ändå, men jag fick ett overnightkit i Riga och bagaget dök upp efter några timmar. Fick även uppmaningen att köpa kläder för upp till 70€ om det behövdes och skicka räkningen till Finnair (även det känns fel då det banne mig är Lufthansas fel).
Jag har inte fått några pengar från Lufthansa för förseningen, utan bara ombokad till nya flyg (förvisso Economy Extra på SAS-kärrorna) och erbjudandet av hotellnatt i Munchen.
LH vägrade boka om mig till Riga direkt, vilket hade löst en jävla massa problem.
Frågor:
1) Hur gör jag för att kräva hotellnatten från Air Malta?
2) Ska jag egentligen inte få några pengar från LH för det här problemet? Hur ska jag gå till väga för detta?
2b) Om inte, så vill jag minst gnälla till mig några extra M&M-poäng för allt mitt besvär. Några tankar på hur jag ska formulera mig? Jag är faktiskt riktigt besviken på Lufthansa har skött sig, men glad åt SAS och mycket glad åt Finnairs behandling av det hela.
3) Vad tycker ni, ska jag skicka in kvittot till Finnair, jag köpte strumpor, kallingar och t-shirts, men det är ju faktiskt inte deras fel det minsta. Handen på hjärtat, vad känns rätt?
4) Jag har fått in miles på Munchen-Köpenhamn och Köpenhamn-Stiockholm, men än så länge inte för Malta-Munchen. De miles jag fått nu är faktiskt fler än jag borde fått för originalroutingen Malta-Frankfurt-Stockholm, så jag antar att jag inte ska bråka mer om dessa missing miles (det kanske ramlar in framöver också, vem vet...)
5) kan jag få ut någon mer ersättning från någon? Resorna var betalda med BA Visa-kortet, medan jag tog hotellnatten med Dinerskortet.
Alla åsikter och hjälp uppskattas rejält!
Mvh
Ola
Skulle flyga Malta-Frankfurt-Stockholm i måndags, för att sedan tisdag morgon flyga Stockholm-Helsingfors-Riga. Den första på Lufthansabiljett (köpt via flygstolen), den andra på Finnairbiljett (via Finnair.com).
Lång historia kort, LH-flyget Malta-Frankfurt blev inställt, blev ombokat på Air Malta (LH-codeshare) till Munchen för vidare transport till Stockholm, men Munchenflyget blev försenat så jag missade stockholmsanslutningen. Jag blev erbjuden en natt på hotell i Munchen och sedan första flyg till Sthlm, men då skulle mitt flyg till Helsingfors redan gått, så jag vägrade och sa att de fick ta mig till Köpenhamn i stället. I köpenhamn så kunde de inte fixa hotellrum åt mig (eftersom SAS som tydligen sköter hotellbokningarna i Köpenhamn inte har ett avtal med Air Malta, som är ansvarig för fördeningen, trots att det från start är Lufthansas problem...). Jag fick boka Hilton själv för lite sömn á 500 kr/timme ungefär, och uppmaningen att kräva hotellnatten från Air Malta.
Väl på incheckningen så lyckades jag få incheckningstanten att checka mitt bagage över på Finnair (!) direkt till Riga. Givetvis hade bagaget kommit bort ändå, men jag fick ett overnightkit i Riga och bagaget dök upp efter några timmar. Fick även uppmaningen att köpa kläder för upp till 70€ om det behövdes och skicka räkningen till Finnair (även det känns fel då det banne mig är Lufthansas fel).
Jag har inte fått några pengar från Lufthansa för förseningen, utan bara ombokad till nya flyg (förvisso Economy Extra på SAS-kärrorna) och erbjudandet av hotellnatt i Munchen.
LH vägrade boka om mig till Riga direkt, vilket hade löst en jävla massa problem.
Frågor:
1) Hur gör jag för att kräva hotellnatten från Air Malta?
2) Ska jag egentligen inte få några pengar från LH för det här problemet? Hur ska jag gå till väga för detta?
2b) Om inte, så vill jag minst gnälla till mig några extra M&M-poäng för allt mitt besvär. Några tankar på hur jag ska formulera mig? Jag är faktiskt riktigt besviken på Lufthansa har skött sig, men glad åt SAS och mycket glad åt Finnairs behandling av det hela.
3) Vad tycker ni, ska jag skicka in kvittot till Finnair, jag köpte strumpor, kallingar och t-shirts, men det är ju faktiskt inte deras fel det minsta. Handen på hjärtat, vad känns rätt?
4) Jag har fått in miles på Munchen-Köpenhamn och Köpenhamn-Stiockholm, men än så länge inte för Malta-Munchen. De miles jag fått nu är faktiskt fler än jag borde fått för originalroutingen Malta-Frankfurt-Stockholm, så jag antar att jag inte ska bråka mer om dessa missing miles (det kanske ramlar in framöver också, vem vet...)
5) kan jag få ut någon mer ersättning från någon? Resorna var betalda med BA Visa-kortet, medan jag tog hotellnatten med Dinerskortet.
Alla åsikter och hjälp uppskattas rejält!
Mvh
Ola