Senaste nytt

Lufthansa ändrar sina bagageregler

Jacob

Medlem
Lufthansa går i SAS fotspår och ändrar sina regler för incheckat bagage.
Nya reglerna gäller för biljetter köpta efter 1 juni 2011.

Economy Class: 1 item of baggage weighing up to 23 kg (previously: any number of baggage items weighing a total of 20 kg)
Business Class: 2 items of baggage weighing up to 32 kg each, i.e. a maximum of 64 kg (previously: any number of baggage items weighing a total of 30 kg)
First Class: 3 items of baggage weighing up to 32 kg each, i.e. a maximum of 96 kg (previously: any number of baggage items weighing a total of 40 kg)

Och så lite om övervikten:

Any additional checkin baggage items will incur excess baggage fees. In Economy Class, a flat rate of 50 euros will be charged for a second item of luggage. The new excess baggage fees are much simpler than before as in future there will only be two flight categories: European and intercontinental. Each item of excess baggage will thus only be charged at a flat rate, not per kilo. On European routes, for example, each item of excess baggage (within the respective weight allowance) will be charged at a flat rate of 50 euros per flight leg. On long-haul flights, the excess baggage fee will be 150 euros per flight leg. The former weight concept at times resulted in much higher excess baggage charges.

Informationen är från Lufthansas press release
 

Dr. Miles

Expert
Jag har läst att ANA har också infört likadana regler tillsammans med CO och UA när de har fått mydingheternas godkännande av Joint Venture över stillahavstrafik.

Kanske det är ett sätt att harmonisera tjänster och produkter inom JV trafik?
 
Härligt - så om man flyger ekonomiklass och behöver checka in två väskor på resan ARN-FRA-SFO så blir det €50+150+150+50 = ca 3700kr i bagageavgifter?
 

tourist

Medlem
Härligt - så om man flyger ekonomiklass och behöver checka in två väskor på resan ARN-FRA-SFO så blir det €50+150+150+50 = ca 3700kr i bagageavgifter?

"Per flight leg" låter ju rätt brutalt, jag undrar hur de ska lyckas hålla ordning på det vid blandade flygbolag där det inte är LH på första sträckan. Fast om "man" har ett Star Alliance guldkort eller ett LH minst FTL (silver) så är två väskor gratis. Så den där rundgångsmatchningen EuroBonus->Flying Blue->Lufthansa kanske kan vara riktigt användbar även för silverstatus.
 

Marcus_R

Medlem
Flyger med Lufthansa imorgon. GOT-FRA-LIS. Har en stor och TUNG väska jag vill checka in. 32kg.

Bokat Economy ner. Noterar att Business på klassiskt manér tillåts ha 32kg mot mina 23kg, vilket vore guld. Dock verkar det inte som (vilket jag uppmärksammat i en annan tråd) att deras Cash Upgrade till C tillåter mer bagage.

Någon som har tips? Om jag ändå måste betala för övervikt, vore det ju självklart roligare om jag även fick flyga C :)
 

flum

Medlem
Flyger med Lufthansa imorgon. GOT-FRA-LIS. Har en stor och TUNG väska jag vill checka in. 32kg.

Bokat Economy ner. Noterar att Business på klassiskt manér tillåts ha 32kg mot mina 23kg, vilket vore guld. Dock verkar det inte som (vilket jag uppmärksammat i en annan tråd) att deras Cash Upgrade till C tillåter mer bagage.

Någon som har tips? Om jag ändå måste betala för övervikt, vore det ju självklart roligare om jag även fick flyga C :)
Har du *A Guld är ju det naturliga att dela upp det i två bagage.
 

Ano

Medlem
Senast jag betalade övervikt på Lufthansa (Februari), var det 100 euro flat-rate. Det var för longhaul så kan hända att det är billigare inom Europa, det vet jag ej. Men 100 euro är ju iaf betydligt billigare än vad en cash-upgrade till C kostar.
 

Marcus_R

Medlem
Om någon hamnar i liknande situation.

Väskan landade på 28kg, 5kg över. För det fick jag betala 450kr på Landvetter.
 
Toppen