Senaste nytt

Ansökan/innehav av sk HongKong Card ??

Hej.

Undrar om någon vet hur det funkar att tillfälligt emmigrera till HNK för studier eller eventuellt permanent uppehåll ?

Har läst på deras emmigrations sida men fattar ytterst lite tex vem som får söka Visa tex ?

@Drmiles kanske vet mera ??
 

Dr. Miles

Expert
Om du syftar på permanent residence i Hong Kong tror jag att kravet var att ha bosatt i Hong Kong relativt lång tid (5 år?)
Min vän som bodde i Hong Kong kunde inte ansöka för han bodde/jobbade där kortare än bestämda reglerna.

Jag tror att RobRoy vet mer är mig när det gäller Hong Kong.
 

RobRoy

Medlem
Hong Kong Identity Card (HKID) måste all ha som är över 11 år och ska stanna i HK i över 180 dagar.

Om man har ett arbets-, beroende-, studievisum (kan kanske finnas fler) som gör att man ska stanna i HK i över 180 dagar så måste man söka ett HKID inom de första 30 dagarna. Detta går fort och är enkelt (jag skulle rekommendera immigration tower i wan chai). I första läget gäller kortet i ett år, sedan förnyas det i enlighet med vilken typ av t.ex arbetskontrakt du eller den du är beroende av har. Permanent resident card får du efter 7 år.

Om det är universitetsstudier som du menar så krävs studentvisum för att studera på något av de 8 statliga universiteten. För att få ett behöver man vara registrerad på minst en ’riktig’ kurs. Detta är inget problem för de flesta utbytesstudenter, men ställer till det för dem som kommer hit för att göra delar av sitt exjobb.
 
Toppen