Senaste nytt

Nytt BAEC-konto

tourist

Medlem
Jag tänkte öppna ett BAEC-konto för att ha någonstans att placera familjens mycket sällsynt inkommande OW-miles. Valet faller på BA istället för något annat OW-program för att det finns familjekonton, och för att ett Visa-kort skulle kunna hindra poängen att förfalla. Innan jag trycker på skicka-knappen, finns det någon kod jag borde känna till för att få en anmälningsbonus, alternativt bör jag låta någon annan värva mig?
 

Dr. Miles

Expert
Så vitt jag vet man kan inte överföra familjens avios(miles), utan dras avios från olika konto samtidigt när man använder.

T ex: Du har 50,000 avios, din fru 30,000 avios, din son har 20,000 avios på konton.

Du tänker ta ut en bonusresa som kostar 60,000 avios. Då dras 30,000 avios från ditt konto, 18,000 avios från din frus konto, 12,000 avios från din sons konto.

Problemet med det systemet är, din fru, din sons avios hinner att gå ut om din fru och din son inte flyger/bo på hotell/hyr bil etc. Alternativt kan ni skaffa BA Visa för dem också. (Det finns familjekort.)
 

Homer

Medlem
Familjekonto? du menar extra kort i annat namn? isåfall går poängen till samma BAEC konto för alla kort.

Men undrar hur förfallotiden påverkas om man flyttar poängen mellan Iberia och BA konto (går inte med hushållskonto dock)
om man får 3 år igen från det de kommer in på kontot, eller om de är märkta med "bäst före" när de flyttas över.
 

Concorde

Founding Member
För att klargöra:

Alla kan ha separata BAEC konton med respektive förfallotid (aktivitet inom tre år annars förfaller poängen). Dessa knyts ihop i ett s.k. household account för gemensam pott.
Man kan ha ett BA Visa kort som kan ha dotter-kort kopplade. Där går alla köp mot en persons BAEC konto (huvudkortet).
 

tourist

Medlem
Så vitt jag vet man kan inte överföra familjens avios(miles), utan dras avios från olika konto samtidigt när man använder.

T ex: Du har 50,000 avios, din fru 30,000 avios, din son har 20,000 avios på konton.

Du tänker ta ut en bonusresa som kostar 60,000 avios. Då dras 30,000 avios från ditt konto, 18,000 avios från din frus konto, 12,000 avios från din sons konto.

Problemet med det systemet är, din fru, din sons avios hinner att gå ut om din fru och din son inte flyger/bo på hotell/hyr bil etc. Alternativt kan ni skaffa BA Visa för dem också. (Det finns familjekort.)

Menar du att poängen dras proportionellt mot hur mycket som finns på kontona? Vilket lustigt system. Nåja, för oss blir nog det svåra att ens tillsammans skrapa ihop tillräckligt med poäng som går att plocka ut för någonting alls, vi reser vanligen med *A, och då och då med ST.
 

Kricka

Medlem
Familjen har ett s.k. Householdaccount med varsitt BA Visa, vilket gör att det är
"aktivitet" på samtliga konton. Vi spar fortfarande Avios för en långresa i F så om
det dras proportionellt eller ej har vi inte sett.. För att dryga ut våra Avios så är
målet inställt på 200 k SEK på Visakortet för att få en 2-4-1-biljett.
 

Concorde

Founding Member
Household accounts kommer fortsätta fungera precis som vanligt.

Ännu ett exempel på vad AHO skrev ovan:
Concorde sitter med 400.000 avios på sitt konto.
Mrs Concorde sitter med 100.000 på sitt.
Concorde Sr. sitter med 50.000 på sitt.

Vi köper 2 F biljetter med en 2-4-1 till JFK från ARN. Kostnad blir 150.000 avios.
Systemet drar då procentuellt fördelat på respektive balans i runda slängar. 115.000 från Concorde, 25.000 från Mrs C samt 12.500 på Sr Concorde.

Household accounts + att BA poäng aldrig förfaller om man har aktivitet inom tre år är oerhört värdefullt. Det ger alla chansen att med åren samla ihop till en riktig drömresa. Tänk om t.ex. SAS kunde göra något liknande?
 

tourist

Medlem
Nu har jag tryckt på knappen och skaffat två konton. Tiden får utvisa om vi flyger/handlar tillräckligt för att de ska ge utdelning.
 
Toppen