Senaste nytt

Turkish Airlines A321, B777 (Jet Airways) Stockholm - Bangkok via Istanbul

Turkish Airlines Business Class A321, B777 (Jet Airways) Stockholm - Bangkok via Istanbul

Då jag inte hittar något sätt att lägga upp recensioner i flyg-delen för recensioner här på sidan för flygtyper som inte redan finns inlagda får det väl bli en recension här så länge!

Arlanda-Istanbul A321 TK1796

Ineckning och ombordstigning:

I stort sett ingen kö till varken business- eller ekonomi-incheckningen. Incheckningen gick smidig och mitt bagage checkades igenom till Bangkok med prioritets-tag och allt. Jag hann kila iväg en stund till SAS Business lounge (eller vad det nu är den heter numera) innan det var dags för ombordstigning.

Flyget avgick längst ute från gate 18. Ingen kö till passkontrollen. Ombordstigningen började rätt sent och av någon anledning blev den väldigt rörig med oklara direktiv om vem som skulle få kliva på först och vilka som skulle vänta. Några blev bortkörda när de kommit fram till gaten med hänvisning att vänta till senare. När kön lugnat ner sig något passade jag på att kliva ombord.

Ombord:
Löftet om att alla plan mellan Stockholm och Istanbul skulle ha de speciella business-säten uppfylldes i alla fall inte denna resa utan jag fick hålla tillgodo med blockerat mittensäte. Således heller ingen IFE ombord förutom skärmarna i taket. Efter att jag satt mig ner kom en flygvärdinna ganska snart fram och erbjöd välkomstdryck. Vatten, apelsinjuice och någon lemonad fanns det att välja på. Jag valde apelsinjuicen som visade sig vara oerhört sur.

IMG_7358.jpg

Väl uppe i luften drogs draperierna till ekonomiklass igen. Tillsammans med menyn delades en liten turkish delight ut. Tog en tugga av den men eftersom jag är nötallergiker nöjde jag mig med att prova lite i hörnet bara. Säkert uppskattat av dem som kan äta det.

Menyn bestod av:

Urval av turkiska aptitretare (kyckling och aubergine i mitt fall)
Inlagda gröna bönor

Huvudrätt, val mellan:

Medelhavsräkor i tomatsås med ris, Turkiskt köttfärssgrillspett med zuccini och bulgur eller Hemmagjord kronärtskock-ravioli.

Några ostar i en skål

Hemmagjord Petit-chou med vaniljkräm/chokladsås.

Valde raviolin som dock efter en stund visade sig vara slut och jag valde då istället att prova grillspetten.

IMG_7365.jpg

Kan inte säga att jag blev speciellt imponerad. Kyckligen till förrätt var rätt torr och jag är inget fan av inagda grönsaker. Grillspettet hade kanske kunnat räddas lite om det fanns någon sås av något slag att doppa den i. Som det var nu blev även det väldigt torrt. Osten var väl helt ok med lite brie och någon hårdost. Efterrätten såg i alla fall god ut med chokladdtäcket men inte heller där blev det något glädjeskutt direkt. Den smakade fabriksgjord gummibulle tyckte jag även om det hävdas att den är hemmagjord på menyn (frågan är väl hemma hos vem kanske?).

Servicen var uppmärksam och flygvärdinnorna gick flera gånger genom business-kabinen och tittade. Nästan lite väl ofta så jag fick känslan av att de undrade om jag inte ätit klart snart.

Ytterligare en sak som jag tänkte på var efterlevnaden av säkerhetsbestämmelserna som folk har reagerat på i tidigare rapporter. Flygvärinnorna verkade inte bry sig om folk som hade stolsryggar lutade under start och landning eller som pillade på sina elektroikpryttlar (de kanske infört de nya reglerna i förtid).

Ankomst:
Väl framme i Istanbul var det dags för säkerhetskontroll igen för att komma in i transit-området. Även här var det kaotiskt. Fanns en speciell kö för business-resenärer men den mynnade ut i en enda säkerhetskontroll som även delades med passagerare som kom från ekonomiklass-kön och det blev någon sorts improviserad blixtlåsteknik där. Hamnade naturligtvis bakom några oerfarna resenärer som inte verkade ha en susning om hur det här med säkerhetskontroll fungerade och fick gå runt metalldetektorn säkert fem gången innan de var klara.

Hann iväg till loungen i Istanbul i alla fall en liten stund innan det var dags för ombordstigning. Stor lounge och mycket folk men inte överbefolkat denna dag som jag har läst att den kan vara ibland. Många olika stationer för mat och dryck. Jag hade bestämt mig för att äta på planet såg jag tog bara en liten tårtbit från efterrättsbordet. Även den smakade fabriksgjord tårta, ungefär sån där man kan få på hotell ibland när de vill fira ens födelsedag och festar till det lite med välkomsttårta. Alltså en sån som kan stå framme i solen i 3 timmar utan att det händer något med den. Nåja skulle ju ändå äta på planet så det gjorde inte så mycket.

IMG_7368.jpg IMG_7374.jpg

Istanbul - Bangkok B777 TK68

Jag begav mig iväg till gaten i god tid innan avgång och märkte hur avkopplat det trots allt var i loungen om man jämförde med ute i stora terminalen. En hysterisk kvinna som hela tiden gjorde utrop om boarding på diverse flyg hördes konstant i högtalarna och hon trodde nog att hon jobbade på ackordslön då hon pratade så oerhört snabbt att allt blev helt ohörbart och de som eventuellt behövde höra informationen inte hade någon chans att uppfatta vad det var. Det var skönt när det emellanåt kom in någon annan person som gjorde något enstaka utrop.
Väl framme vid gaten stod det en man och verkade kolla lite slumpmässigt på folks boardingkort innan man kom in i gateområdet. Var oklart om man behövde visa boardingkort för honom eller ej. Jag hoppade över och det gick alldeles utmärkt. Var ändå kontroll av boardingkort strax innan man gick ut genom gaten.


Ombord:
På planet mellan Istanbul och Bangkok används en Boeing 777 från Jet Airways med en liten förstaklasskabin med 8 säten som används som business class-säten. Försökte boka in mig på dessa men de var så klart upptagna eller blockerade. Fick nöja mig med en av de vanliga business class-säten i fiskbenskonfiguration. Fick utsikt över herren snett mitt emot som givetvis tagit av sig strumporna och satt med bara fötter framför näsan på mig. Inget fan av fiskbenskonfiguration kan jag säga nu. Svårt att titta ut också!

IMG_7378.jpg

Tänkte jag kunde pilla lite med underhållningssystemet medan jag väntade på maten men det ält sig inte göras. Först en dryg 1 timme in i flygningen fick de ordning på systemet men då var jag mitt uppe i maten så jag hann aldrig testa det riktigt ordentligt.

Eftersom planet avgick 00:55 hade det såhär med facit i hand varit bättre att försöka få något att äta i loungen i Istanbul. Men jag ville ju prova den omtalade turkiska ombord-maten. Eftersom flyget avgick så sent hade jag hoppats på en ganska snabb och smidig matservering. Men inte då. Först omkring 2 timmar och 30 minuter efter avgång var vi någorlunda klara med matserveringen. Jag hade då ungefär 5 timmar kvar av resan. Nästa gång väljer jag att äta i loungen.

Menyn bestod i alla fall av
Medelhavsmeze eller mozzarella och tomater (fick aldrig välja utan fick mezen som bestod av lax och jätteräkor)

Fylld aubergin i olivolja och grönsallad
och/eller
Turkisk linssoppa (hoppade över soppan)

Huvudrätt: Smörstekt abborre med örtpotatis, Shis Kebab eller Rigatoni med krämig tomatsås.

Valde abborren den här gången med grillspettet från förra flygningen i färskt minne med förhoppningen om att det skulle vara lite krämigare kanske. Glömde bort att ta bild på den också bara för det.

IMG_7386.jpg

Slutligen fanns det en speciell efterrättsvagn de lassade upp men i och med att klockan började närma sig kl 3 på natten sov många redan så de fick nog slänga mycket glass och chokladmousse kan jag tänka mig. Eller så blev det personalfest.

Fisken var tyvärr lika torr som grillspettet tidigare. Den här gången fanns det i alla fall lite hummus att dutta ner fisken i men det passade inte riktigt till den rätt jag valt.

Nåja, efterrätten smakade ju bra i alla fall den här gången och de tjatade nästan på mig för att jag skulle ta lite glass också förutom chokladmoussen. Antar att de inte ville slänga så mycket. De som serverade efterrätten var de två speciella kockar de har på varje flygning. Hon som serverade mig tog en tallrik, strödde lite chokladpulver över den och skopade upp en kula glass och på med lite bär ovanpå allt. I och med att planet rör lite på sig gled ju glasskulan runt talriken smetade ut chokladpulvret så det mest såg geggit ut istället för elegant. Nåja, ska ju ändå blandas i magen.

Tillslut var det då dags att försöka få lite sömn. Men i och med den utdragna och hyfsat mastiga måltiden var jag inte lika trött längre och hade lite svårt att sova. Och snart var det ju dags för frukost också...

Så tillslut efter någon timmas halvsömn var det dags för frukostservering där vi började med en tallrik med fetaost, tomater, gurka och lite hårdos. Man hade redan tidigare under flygningen fått fylla i vilken frukost man ville ha. Vid den tiden hade jag inte räknat med att jag skulle spendera halva flygningen med att äta middag mitt i natten. Jag hade därför duttat i både det ena och det andra. Nöjde mig dock med lite yoghurt med müsli (färdigblandad så den såg ut som gröt, vilket inte är min stil riktigt) och äggröran med toast som det varma alternativet. En smoothie till det. Åt upp äggröran och lite av toasten sen fick det vara bra.

IMG_7391.jpg
IMG_7393.jpg

När det var dags för landning verkade den här bestättningen mer nogra med säkerhetsbestämmelserna, kanske för att det delvis var Jet Airways-personal också? Efter landning stod markpersonal och delade ut fast track-kort till passkontrollen till passagerare i business class. Var lite svårt att uppfatta detta då business-kabinen fyllts på av folk från ekonomi-klass innan avstigningen börjat och det var lite bökigt att veta vem som kom varifrån. Gick snabbt genom passkontrollen och min väska var snabbt ute på bagagebandet i Bangkok.

Sammanfattning:

Stockholm - Istanbul

Positivt:
-Smidig incheckning utan kö
-Bra intra-europeisk produkt får jag väl säga ändå även om maten inte föll mig i smaken
-Uppmärksam service

Negativt:
-Rörig ombordstigning
-Ekonomiklassäten
-Säkerhetstänket?
-Sur juice
-Mitt förstahandsval av mat slut
-Torr huvudrätt

Istanbul - Bangkok

Positivt:
-Stor lounge
-Omfattande matutbud ombord (men kanske inte vad man behöver kl 2 på natten)
-God efterrätt!

Negativt:
-Kaotisk säkerhetskontroll i Istanbul
-Långsam matservering
-Fiskbeskonfiguration med utsikt över grannens bara fötter
-Ingen IFE under första timmen
-Ganska torr huvudrätt även här tyvärr


Sammanfattningsvis kan jag säga att jag på hemresan kommer att försöka prioritera sömn framför matserveringen även om jag gillade efterrätterna på flighten mellan Istanbul och Bangkok. Flygningen är dock något för kort för att man ska hinna få en god natts sömn ändå. Föredrar Finnairs flygningar där de har komprimerad servering (om det är för att spara pengar eller för att ge så mycket sömn som möjligt till resenärerna vet jag inte) och längre sammanhängande flygning. De har dock helt fel avgångstider nu för tiden med avgång vid 17-tiden svensk tid. Direkt-flyget till Phuket med med Thai med avgång vid 21-tiden är nog annars min favorit i Business-sammanhang till Thailand såhär långt efter att ha testat Thai, Finnair, Qatar och nu Turkish Airlines då man med det flyget får ut maximalt med sömn.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Tack för en fin rapport! Efter några flygningar med TK i både Y och C så delar din upplevelse av Turkish Airlines. Lätt kaotiskt intryck, extremt långsam servering och säkerheten i andrahand!

Med Do&Co konceptet ska det mycket till att misslyckas med maten. Men det tycker jag att Turkish airlines är lite utav experter på att göra i C kabinen. Känns mest fumligt, oerfaret och tar ofta extremt lång tid. Austrian airlines som också har Do&Co konceptet lyckas avsevärt bättre så det är nog TK personalen som inte riktigt fixar uppgiften.
 

JonW

Medlem
Intressant rapport.
Inte minst att TK:s så upphaussade mat tydligen kan vara riktigt bedrövlig.
En fundering:
Det skrivs att Första klass-stolarna säljs som Business.
Jets 777 är väl dom med riktiga sviter i F?
Att köpa dom till C-pris borde ju vara ett riktigt kap, Någon som vet hur man ska bete sig, TS lyckades ju inte.
Är det bara först till kvarn eller är dom blockade för premiumkunder?
 

Jonas C

Medlem
Intressant rapport! Trist att du hade otur med maten, då den annat fall brukar hålla god standard. Jag tror nog som Alx att det ofta är personalen som klantar till det ibland när det kommer till uppvärmningen. Fick t.ex en kycklingrätt serverad som visade sig vara väldigt torr, vilket förmodligen berodde på att den hade legat i ugnen för länge. Misstänker att samma sak måste ha skett med din varmrätt ex-ARN.

Jag tycker själv att det är bra att de serverar en full måltid trots att flyget går kl 3 på natten, men de borde dock erbjuda ett expressalternativ för de som hellre vill maximera sömnen. Frukosten är dock ganska dåligt varierad, och hade hellre sett att de erbjöd pannkakor eller french toast som ett alternativ till äggröran.
 
Tack för era kommentarer! Blev väldigt lång text märkte jag nu! Ska försöka få lite bättre bilder på hemresan sen.

Det skrivs att Första klass-stolarna säljs som Business.
Jets 777 är väl dom med riktiga sviter i F?
Att köpa dom till C-pris borde ju vara ett riktigt kap, Någon som vet hur man ska bete sig, TS lyckades ju inte.
Är det bara först till kvarn eller är dom blockade för premiumkunder?

För mig försvårades förfarandet av att min flygning fram till några dagar före låg inlagd som A340 på seatmap trots att det sedan länge verkade ha varit klart att det skulle bli en JET B777. Har på hemresan förbokat plats 1D via kundtjänsten i Stocholm men även var då A340 enligt seatmap. Ser att det är ändrat nu men då är sätena blockerade/upptagna redan. Får se om det är av mig en av dem är tagna eller om jag får en ny plats vid incheckning.

Fick t.ex en kycklingrätt serverad som visade sig vara väldigt torr, vilket förmodligen berodde på att den hade legat i ugnen för länge. Misstänker att samma sak måste ha skett med din varmrätt ex-ARN.

Förmodligen kan det ha varit fumlighet från ombordpersonalens sida. Speciellt på sträckan IST-BKK då det var i princip fullt i Business/Första klass med 38 säten att servera kanske de tog i med värmningen. (Samtidigt hade ju några somnat redan innan matserveringen ens hann börja).

Jag tycker själv att det är bra att de serverar en full måltid trots att flyget går kl 3 på natten, men de borde dock erbjuda ett expressalternativ för de som hellre vill maximera sömnen.
Det tycker jag också. Men att det ska behöva ta närmare 3 timmar på en 9-timmarsflygning är lite i överkant tycker jag. Kanske en express-variant som du säger kunde vara en bra idé!
 

swede77

Medlem
Intressant rapport.

En fundering:
Det skrivs att Första klass-stolarna säljs som Business.
Jets 777 är väl dom med riktiga sviter i F?
Att köpa dom till C-pris borde ju vara ett riktigt kap, Någon som vet hur man ska bete sig, TS lyckades ju inte.
Är det bara först till kvarn eller är dom blockade för premiumkunder?

Min erfarenhet från flygningar där First Class på 3 klass flygningar antingen har tagits bort i försäljningen men finns kvar på metallen eller pga flygplansbyte 2klass kärra byts till 3 klass kärra är följande. Jag har råkat ut för detta på bla Gulf air och Qatar:

Platserna har varit obokningsbara/blockade i online checkin. Men alla gånger har jag frågat vid checkin på flygplatsen så fick jag svaret att det var full-fare paying customers som först blev "uppgraderade" och efter det gick dom på status. Jag har haft tur och blivit uppgraderad alla gånger utom en (då flög jag på kampanj pris i C).

Tror inte detta är något officiellt men frågade Manager vid checkin eftersom checkin personlen inte kunde svara på något i vanlig ordning.:D
 

erhel

Medlem
Tack för rapporten. Bilden av att TK är ojämna är många eniga om, men synd att du även fick mindre bra mat.
 
Toppen