Senaste nytt

Har Air France som policy att sabba mina resor!?

Jacob: Jag har faktiskt inget problem med ombordservice. Det jag har hört är som du säger, positivt. Inte heller är det CDG som avskräcker utan om TreD säger, oförmågan att hantera kriser och betala ersättning om någonting går fel. Min uppfattning är att KLM/AF gör detta betydligt sämre än andra.

Sen tilltalar det mig att åka med flygbolag vars språk jag talar både eftersom saker generellt går smidigare då och att det är ett ypperligt tillfälle att träna språket lite. Min franska skulle jag aldrig komma så långt med. :)

Naturligtvis är jag öppen för att testa AF/KLM, men inte så länge folk öser ur sig dåliga erfarenheter.
 

Jacob

Medlem
Jag har under de åren sett en hel del fullkomligt usla beteenden från KLM och dess personal vilka drabbat mig såväl som vänner och bekanta. Bortsett från sitt generellt bryska sätt att hantera kunder (Holländare är inte mina favoriteuropeer) så förefaller dom ha en teknisk bristfällig flygplansflotta.
Haha! Det där med bryskheten har jag sett själv, kanske inte så upplyftande när det händer även om det är kulturellt och inte personligt. Dock har jag för det mesta upplevt precis raka motsatsen på KLM med kabinpersonal som varit hur härliga som helst, trevliga och avslappnade. Holland är ju ett ganska frigjort land så det slår väl lite åt olika håll beroende på humöret.

Inte heller är det CDG som avskräcker utan som TreD säger, oförmågan att hantera kriser och betala ersättning om någonting går fel. Min uppfattning är att KLM/AF gör detta betydligt sämre än andra.
Jag har tack och lov varit förskonad från liknande, har inte haft några praktiska problem överhuvudtaget med varken AF eller KLM. Men absolut kan jag förstå att man blir irriterad om saker går snett och det hanteras dåligt.

Det jag menar är att man kanske ska vara försiktig med att döma ut ett helt flygbolag som rätt många verkar göra med AF. Allt är inte svart eller vitt. Fransmännen har väl aldrig varit världsmästare på organisation, däremot är de duktiga på annat som mat och dryck och i synnerhet att kunna göra det med lite elegans. Det tycker jag Air France avspeglar.

Är det någon som förresten sett hur Air France punktlighet ser ut?
 

agehall

Medlem
Låter inget skoj Agehall. Var det Air France som själva skötte markservicen i Lagos eller var det något lokalt handling bolag?

Jag tror att AF har egen personal där. De har AFs uniformer och de har en egen lounge (som iofs suger stenhårt, men ändå).

Min uppfattning om KLM är att det är ett ganska stabilt bolag, ungefär som Lufthansa fast med lite mer avslappnade flygvärdinnor.

Jag tycker KLM är ganska bread&butter. De är långt ifrån lysande, men de är inte heller direkt dåliga. I economy tycker jag att det funkar precis lika bra som de flesta *A-bolag. I business brukar jag nog tycka att *A håller högre kvalité över lag.


Det jag menar är att man kanske ska vara försiktig med att döma ut ett helt flygbolag som rätt många verkar göra med AF. Allt är inte svart eller vitt. Fransmännen har väl aldrig varit världsmästare på organisation, däremot är de duktiga på annat som mat och dryck och i synnerhet att kunna göra det med lite elegans. Det tycker jag Air France avspeglar.

Jag har inte provat AFs business, så jag vet inte hur mat och dryck är där, men i economy är den inte så speciell tycker jag. Framförallt är avec-servicen ganska knapp. Sist fick jag fråga om jag kunde få min avec...


Är det någon som förresten sett hur Air France punktlighet ser ut?

Min personliga erfarenhet är att den suger stenhårt. Jag tror faktiskt aldrig en AF-flight jag suttit på varit i tid. Av ren nyfikenhet tittade jag lite på flighten CDG-LOS och tillbaka häromdagen och den statistiken såg inte alls rolig ut.
 

rvarttinen

Medlem
Mest flugit med AF till och från USA. Inte alltid som planet gått i tid från CDG av olika skäl (20 min. strejk i bagagehantering en gång), dock har de flugit in förseningen, någon gång också anlänt före tidtabell. Och, jag upplever också en viss irritation när planet taxar förbi den terminal vi ska till för att sedan åka buss till t.ex. 2F. En gång utbrast jag med ett "Pourquoi!?" och upp med axlarna i en frågande gest när vi steg av trappan till bussen - markpersonen backade tre steg och sade något om att de inte heller visste varför buss just nu ...
men, har hittills inte missat någon anslutning CDG ännu. Undrar om inte att de också ibland blir någon försenad avgång pga att de väntar in passagerare från sent inkommande anslutningsflyg (kort anslutning på morgonen från ARN). Men, det är min egen spekulation ...

Jo, fransmän kan upplevas lite kantiga ibland, framför allt om man är 'oartig'. Om man börjar med ett litet 'bonjour' eller excusez moi' brukar det gå bra med engelska efter det. Med andra ord; som Jacob säger, en kulturell grej. :)

Tips: om du upplever ett snorkigt bemötande, prova att vara extra artig... skulle inte förvåna mig om du får ett litet ursäktande beteende och lite trevligare bemötande fortsatt.

Har annars inte stött på några större problem med AF. Ombordservicen har varit bra till mycket bra (bäst med AF har nog varit till YUL), har då åkt business, men de gånger jag åkt i ekonomi så har de varit bra med bra mat och champagne på långrutter. Ja, saknade också en och annan variation på likörsortimentet.

Obs; jag tar inget bolag i försvar, och heller inte dissar något helt, utan vill egentligen bara se så som saker är. Bra att veta om något bolag klantar sig oftare än andra och kan då vara beredd om något uppstår. Sedan jag läst inlagor på detta forum har jag varit extra uppmärksam när jag bytt på CDG.

Vilket bolag har varit inte så värst bra enligt min åsikt? Jo, Spanair var inte trevligt alls.
Minst hjälpsamma markpersonal? I Athen var de riktigt buttra och LH:s personal på FRA ville hellre fika (några år sedan).
En kompis vägrar åka med SAS till LHR efter några inte så bra upplevelser med dem. Så när jag skulle åka med honom till London blev det BA (som jag inte har något att anmärka på, tvärtom).
En engelsk kollega har dissat BA helt och vill inte åka med dem ....

Så... upplevelser går isär ... när det inte har gått så bra har jag ringt upp bolaget i fråga (om de är representerade i Sverige) och klagat, de brukar vara intresserade av att få veta om de kan bättra sig. Bland annat har jag fått bättre uppfattning om SAS efter ett samtal med en representant från dem. De flesta bolag torde vara intresserade av få veta på vilka punkter de kan bättra sig, de arbetar med service så det är a och o för dem.

Själv har jag blivit uppringd av AF för de har velat veta hur jag upplevt en viss flyging, osv. Och de har fått feedback. Undrar om inte någon från AF/KLM borde vara intresserad att få veta om det som skrivs här?


P.S. Jo, jag har missat ett flyg en gång från CDG till ARN. Bytte då från ORY (flygning från GNB) till CDG med buss i rusningen. Ingen bra kombination. Den gången fick jag en ny biljett från AF... //D.S.
 

Lonelyflyer

Medlem
I min värld finns det bara två sorters människor.
De som väljer att inte flyga med Air France och de som är tvungna att flyga med Air France.

Det kan helt enkelt inte finnas några människor som är villiga att flyga med Air France.
Om fransmän hade annat flygbolag att välja hade de säkert valt det istället. :p


Yes, pax att vara en i din värld som väljer Air France :)

Jag drar ner till Paris om två veckor, och har faktiskt valt AF istället för SAS i det här fallet. Mer av nyfikenhet iosf, eftersom jag inte åkt de förut och det ska bli kul att testa
Återstår att se vad som händer!
 

Lonelyflyer

Medlem
När vi ändå är inne på KLM lite grann måste jag säga att jag tyckte de var mkt trevliga
Var ner till TXL i våras med byte i AMS då såklart
Schiphol är en skön flygplats tyckte jag också, och inga konstigheter med byten eller att hitta rätt.

skulle iofs kunna åka KLM inom europa varje gång, de har ju helt fascinerat goda snacks, nåt slags ostkakor som är himmelska!!
 
Är det någon som förresten sett hur Air France punktlighet ser ut?
Jäs! Varje gång när inkommande flyget kommer lite för sent eller lite för tight punktligheten på nästa flyget som jag brukar missa imponerar stort.
Dock varje gång när en A380 startar för sent från JFK är det inte AFs fel utan snarare marken, piloterna försöker flyga in förseningen men inte alltid lyckas med det.

Vad gäller KLM så har jag haft en del kuriösa händelser som har hänt, t.ex. nekad boarding, datorstrul osv.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Jäs! Varje gång när inkommande flyget kommer lite för sent eller lite för tight punktligheten på nästa flyget som jag brukar missa imponerar stort.
Dock varje gång när en A380 startar för sent från JFK är det inte AFs fel utan snarare marken, piloterna försöker flyga in förseningen men inte alltid lyckas med det.

Vad gäller KLM så har jag haft en del kuriösa händelser som har hänt, t.ex. nekad boarding, datorstrul osv.

Sist vi åkte från JFK (AF:s. A380) blev vi stående en lång stund parkerade halvvägs till startbanan och blev 'omkörda' av ett antal andra flyghplan, mest från amerikanska bolag ... när vi så landade i Paris had de lyckats flyga in halva förseningen.
 

rvarttinen

Medlem
...
Jag drar ner till Paris om två veckor, och har faktiskt valt AF istället för SAS i det här fallet. Mer av nyfikenhet iosf, eftersom jag inte åkt de förut och det ska bli kul att testa
Återstår att se vad som händer!

Varje gång kollar jag med SK när jag ska åka till Paris för att jämföra. Varje gång har SK prisat ut sig mot AF, de har varit SEK 300 .. 600 dyrare i ekonomi (lyckas inte få tag på de där biljetterna för runt 500 kr). Så valet blir enkelt; varför betala mer när du dessutom får betala för mat o vin? Det ingår hos AF... SK prisar ut sig, som sagt, på den rutten för mig.

Åkte till AMS med SK för ett tag sedan. SK var lite billigare den gången, men vi åt bokstavligen upp vinsten - köpte en macka och en liten flaska med vin. Det blev något dyrare än besparingen på biljetten (!). Dessutom har maten man får på KL o AF visat sig vara betydligt bättre än det jag har fått betala för på SK ...
 
Toppen