Senaste nytt

Air Berlin topbonus, vad kommer de ge för status i One World?

mickeL

Medlem
Jag är på Silvernivå i Air Berlins Bonusprogram Topbonus. Nästa år kommer som bekant Air Berlin att gå med i Oneworld och jag undrar vilken Oneworld status ni tror Topbonus silver kommer att bli?
Sitter i valet och kvalet mellan att ta en mileage run upp till Gold, men det hade kostat en peng, samt att jag redan har en liten segment run inplanerad för att få behålla mitt FBG

Antagligen kommer topbonus silver bli OW Ruby och Gold blir OW Sapphire. Dvs ingen lounge access för silver.
Så om min mileage run inte blir av så får jag hoppas att de fortfarande släpper in silver medlemmar i Air Berlins (splitter nya pga av nya flygplatsen i Berlin) lounger när de ansluter sig till Oneworld.

Annars kan jag faktiskt rekommendera topbonus som bonusprogram. Det är bra intjäning, lounge access redan som silver, dubbla poäng på favorit routen osv. Topbonus
Det dåliga är att poängen bara är giltig i 3 år och att det är bränsletillägg på award flighter.Bränsletillägget kan man dock betala med poäng.

Vi får se vilka ändringar som kommer att göras i programmet när de ansluter sig till Oneworld.

/ Micke
 

henrik l

Medlem
Om jag får spekulera lite så känns det spontant som att man inte borde stänga möjligheterna för medlemmarna i Topbonus att nå högsta nivå inom OW för att inte riskera att de byter till ett annat program. Om jag fortsätter att spekulera så är ju situationen väldigt lik BA innan förändringen, dvs silver motsvarade Saphire och guld Emerald. Så mot den bakgrunden känns det inte helt osannolikt att de blir samma upplägg för Topbonus. Sen kan man ju alltid diskutera hur lätt det är att nå olika nivåer och hur det påverkar inplaceringen i alliansens elite-staus. Men Aegan inom Star-Alliance är väl ett lysande exempel att sådana hänsyn inte verkar tas, åtminstone inom Star-Alliance.
 

henrik l

Medlem

Homer

Medlem
Nej, adios. :p (med take på senaste ändring av partner award struktur)

BA och Iberia har så många egna flighter att sånt bara är en hypotetisk fråga
Om man nu inte är Amerikan förståss, aldrig flyger med BA men har fått 100 000 poäng genom att skaffa
ett kreditkort. Poäng som man tänkt använda för att åka till påskön med LAN Chile eller till Hong Kong med Cathay.
Då är det tungt, sympatin är naturligtvis jättestor och krokodiltårarna strömmar.
 

Concorde

Founding Member
ja om man är med i BAEC för att flyga på deras partners är en del av förändringarna inte så bra. Men jag förstår BA.
Partner award har regelbundet använts av folk som knappt flyger BA och får in poängen på annat håll. Det säger sig självt att det inte är en lönsam modell.
 

Dr. Miles

Expert
BA och Iberia har så många egna flighter att sånt bara är en hypotetisk fråga
Om man nu inte är Amerikan förståss, aldrig flyger med BA men har fått 100 000 poäng genom att skaffa
ett kreditkort. Poäng som man tänkt använda för att åka till påskön med LAN Chile eller till Hong Kong med Cathay.
Då är det tungt, sympatin är naturligtvis jättestor och krokodiltårarna strömmar.

Ja, jag var mest inne på att åka med LAN.
Jag och min fru åkte med LAN mellan Santiago och Rapa Nui(Påskön) med BA miles några år sedan.
Det var bra sätt att bränna BA miles(nej, inte avios då).
 

Dr. Miles

Expert
Partner award har regelbundet använts av folk som knappt flyger BA och får in poängen på annat håll. Det säger sig självt att det inte är en lönsam modell.

Men hos US Airways har de hittat någon slags affärsmodell som gör att de tjänar pengar att sälja miles och låta sina medlemmar att ta ut bonusresa hos partner flygbolag. ;)
 
Toppen