Senaste nytt

BusinessClass Meeting Points version 2.0 - lämna idéer och feedback

Sedan januari 2013 har BusinessClass mötespunkter i SAS lounger runt om i Skandinavien. Vi kallar dom för Meeting Points och grundtanken var att ensamma resenärer ska ha en plats att träffas över en kopp kaffe eller ett glas vin. Här finns våra BusinessClass taggar och även en gästbok. Nu har vi möjlighet att förnya konceptet och vill ha din feedback!

Efter en idé av Traveller - en riktigt frekvent resenär och SAS Pandion medlem lyckades förhandlingarna med SAS gå i mål och vi arrangerade en invigningsresa i januari där ett stort gäng flög Stockholm - Oslo - Köpenhamn med festligheter på alla tre platser. I april invigde vi vår fjärde Meeting Point på Landvetter i Göteborg i samband med ett event.

Nu är det dags för version 2.0 av konceptet och vi vill ha förslag och idéer från dig:

- Ska vi bara finnas i SAS Gold loungerna eller även i Business loungerna?
- Hur gör vi en Meeting Point så rolig/trevlig som möjligt?
- Hur gör vi våra Meeting Points till en naturlig plats att sitta vid ett loungebesök?
- Hur tycker du vi ska presentera BusinessClass konceptet bäst för frekventa resenärer i loungerna?
- Hur gör vi så att du förknippar ett SAS loungebesök med ett "BusinessClass besök"?

Totalt sett har våra Meeting Points varit en succé både för SAS och för BusinessClass. Under 2014 kommer konceptet utökas rejält - fler lounger och fler möjligheter.



Se bilder från invigningsresan i januari 2013:
Invigning av BusinessClass.se loungehörnor över hela Skandinavien - BusinessClass.se

Bilder från våra Meeting Points:
http://www.businessclass.se/forum/b...nessclass-loungehoerna-stockholm-arlanda.html
http://www.businessclass.se/forum/businessclass/8828-businessclass-loungehoerna-oslo-gardermoen.html
http://www.businessclass.se/forum/b...lass-loungehoerna-koepenhamn-kastrup-cph.html
 

agehall

Medlem
För mig är hörnan en mötespunkt där jag helst skulle vilja möta medvetna resenärer (eller de som vill bli det). Dock möts man oftast av trötta personer som sover i soffan på ARN eller familjer som ska på semester och inte är det minsta intresserade av medvetet resande.

Personligen skulle jag gärna se att man uppmuntrade lite mer till samtal kring medvetet resande. Kanske en liten förklaring om vad vi som går runt med en BC-tag på handbagaget är för filurer och varför det kan vara nyttigt att prata lite med oss när man ser oss.

Jag tycker också att det räcker med hörnor i SAS Gold lounger (på de platser där det även finns businesslounge då!). Om man ska finnas i businessloungerna också kommer det att bli splittrat och flyttar man alltihop till business loungerna så tappar man de som har status och därmed i princip alltid sitter i Gold loungen. Vi har ju vår loungemeetingstråd så om någon som inte har tillgång till Guld-loungen är på samma ställe som en medlem som har tillgång går det ju att gästa in folk.

Har SAS några synpunkter på hur vi kan göra saker bättre?
 

Stefan62

Medlem
Självklart skulle det vara önskvärt att BC-hörna även finns i SAS Business-lounger. Jag är själv inte EBG och då har jag hittills inte kunna besöka någon "hörna". I min enfald trodde jag att det var där "BC-hörnorna" var belägna, men det är klart då missar man ju EBG m fl som ju självklart vill besöka den bättre av loungerna.
 

JensE

Medlem
Måste BC Meeting Point vara synonymt med SAS och Star Alliance?
Skulle tycka att det var trevligt om det fanns en i Aurora Loungen på ARN T2 för oss som nästan bara flyger Oneworld och/eller Skyteam.
 
För mig är hörnan en mötespunkt där jag helst skulle vilja möta medvetna resenärer (eller de som vill bli det). Dock möts man oftast av trötta personer som sover i soffan på ARN eller familjer som ska på semester och inte är det minsta intresserade av medvetet resande.

Personligen skulle jag gärna se att man uppmuntrade lite mer till samtal kring medvetet resande. Kanske en liten förklaring om vad vi som går runt med en BC-tag på handbagaget är för filurer och varför det kan vara nyttigt att prata lite med oss när man ser oss.

Jag tycker också att det räcker med hörnor i SAS Gold lounger (på de platser där det även finns businesslounge då!). Om man ska finnas i businessloungerna också kommer det att bli splittrat och flyttar man alltihop till business loungerna så tappar man de som har status och därmed i princip alltid sitter i Gold loungen. Vi har ju vår loungemeetingstråd så om någon som inte har tillgång till Guld-loungen är på samma ställe som en medlem som har tillgång går det ju att gästa in folk.

Har SAS några synpunkter på hur vi kan göra saker bättre?

1. Vi kan får "detta bord är reserverat" skylt på bordet.

2. Vi planerar att köra "lounge week" där vi flyttar redaktionen till loungerna i en vecka. Vi har även möjlighet att ha personal i loungen under en kortare period för att dela ut "startkit" (taggar / infomaterial osv).

3. Nackdelen med att inte synas överhuvudtaget i Business loungerna är att vi missar väldigt många potentiella (och existerande) medlemmar.


Självklart skulle det vara önskvärt att BC-hörna även finns i SAS Business-lounger. Jag är själv inte EBG och då har jag hittills inte kunna besöka någon "hörna". I min enfald trodde jag att det var där "BC-hörnorna" var belägna, men det är klart då missar man ju EBG m fl som ju självklart vill besöka den bättre av loungerna.

Ja precis, se ovan.


Måste BC Meeting Point vara synonymt med SAS och Star Alliance?
Skulle tycka att det var trevligt om det fanns en i Aurora Loungen på ARN T2 för oss som nästan bara flyger Oneworld och/eller Skyteam.

Självklart är det en möjlighet och något vi tittar på. Men jag vill ha ett success-case att visa upp och våra nya Meeting Points runt om i världen är en bra start.
 

dino_81

Medlem
Håller med agehall om att en förklaring eller redogörelse om businessclass.se och dess medlemmar kan vara bra. Tänker mig en skrift inramad i någon fin ram som står på bordet. Kan exempelvis avslutas med en inbjudan om att bli medlem i detta eminenta forum?

Även om det inte är medlemmar, eller kanske lite blyga sådana, kan någon form av information på bordet verka som en ice breaker och få igång samtalet.
 

palmen

Moderator
Jag har själv inget *G ännu (även om jag hoppas på det om ca 2 månader). Vid de gånger jag rest i SAS Plus eller business har jag med andra ord inte kommit åt BC-hörnan på ARN vilket jag tyckt varit lite tråkigt. Frågade första gången om det var möjligt att få komma in i Guld-loungen för att få sitta vid meeting pointen men fick nej på det. Även om jag inte har rätt att komma in i guldloungen när jag reser i SAS PLUS skulle jag se det som en fin gest om man kunde komma in till hörnan om man frågor om det och kanske visar upp att man redan har en tagg. Det är ingen dealbreaker på något sätt, men de små detaljerna är ofta det man kommer ihåg efter en resa :)

Det finns för och nackdelar med att ha den både i business-delen och i guld-delen av loungen. Stefan62 och agehall har båda nämnt bra anledningar till varför det ska vara på ena eller andra sättet.

När vi passerade OSL meeting point (där är det ju inga problem att komma in i gulddelen av loungen) fanns det ingen gästbok, eller så letade vi bara väldigt dåligt.

Det kanske går att ha någon form av flyers som finns vid BC-hörnan med texten "Varför du ska bli en medveten resenär". I foldern kan det sedan finnas info om BusinessClass.se vilka ni är och varför ni finns, samt några enkla tips på hur du blir en medveten resenär. Nu tänker jag inte direkt på att man ska tipsa om hur man köper 100k poäng med USDM och reser i F till Asien, snarare enklare tips på hur resandet kan bli bättre.
Går ju även att skriva lite mer ingående om vad BusinessClass.se ordnar i form av events, vill man träffa likasinnade kan man komma till en träff för att prata reser i allmänhet. Man skulle kunna ha en "intervju" med någon från forumet om hur BC.se har gjort deras resande bättre mm.
 

Storsteffe

Medlem
Måste BC Meeting Point vara synonymt med SAS och Star Alliance?
Skulle tycka att det var trevligt om det fanns en i Aurora Loungen på ARN T2 för oss som nästan bara flyger Oneworld och/eller Skyteam.

Ja det skulle uppskattas, det blir inte många besök i guld loungen(2 sen BC hörna) när man inte åker SAS så ofta och dessutom saknar guldkort.

För mig är hörnan en mötespunkt där jag helst skulle vilja möta medvetna resenärer (eller de som vill bli det). Dock möts man oftast av trötta personer som sover i soffan på ARN eller familjer som ska på semester och inte är det minsta intresserade av medvetet resande.

Lägger till några som varit 100% upptagna med laptoppen, hur mycket till lounge meetings blir det då?


Personligen skulle jag gärna se att man uppmuntrade lite mer till samtal kring medvetet resande. Kanske en liten förklaring om vad vi som går runt med en BC-tag på handbagaget är för filurer och varför det kan vara nyttigt att prata lite med oss när man ser oss.

En liten skylt och kanske ett litet infoblad att ta med vore bra, tror att det skulle väcka mångas nyfikenhet och otroligt många(inkluderar mig själv även om snappat upp grunderna) som skulle ha nytta av lite samtal om medvetet resande, speciellt eftersom de befinner sig i SAS loungen....

Mouhahahahaha :cool: Sry kunde inte låta bli ;)
 

Immelman

Medlem
Jag tycker det vore bra med lite "redaktionell närvaro" i loungerna. Jag passerar loungen i Stockholm, Köpenhamn och/eller Helsingfors ett par-tre gånger i veckan men har aldrig pratat med någon i på mötesplatserna. Iofs är det oftast i grisottan som jag passerar genom ARN-loungen...

I Köpenhamn ligger BC-delen lite svårupptäckt, kanske någon liten vägvisare/vepa i närheten av tidskriftsbokhyllan vore nåt?

Edit: det är ingen meeting point i Helsingfors, borde det inte vara det? Mtp att den loungen är så trist tror jag allt som piggar upp skulle uppskattas.
 
Toppen