Senaste nytt

Tjäna baspoäng på flygbiljett som brinner inne?

fleetheseen

Medlem
Hej!

Här kommer en kort men ack så viktig fråga.

Jag skulle flyga hem till Arlanda imorgon eftermiddag från Zagreb via Wien med Star Alliance men på grund av en eventuellt kommande strejk på Zagrebs flygplats så har min arbetsgivare bokat nya biljetter från en annan flygplats som jag transporteras till. Biljetterna är alltså inte ombokade utan det är helt nya biljetter varvid min ursprungliga biljett Arlanda-Wien-Zagreb kommer att brinna inne. Min fråga är; finns det något sätt jag kan rädda dessa baspoäng, trots att jag inte utnyttjar flygstolen? Om jag t.ex. checkar in men inte bordar? Registreras poängen då? Eller om jag checkar in och efterregistrerar poängen? Finns det något sätt att åtminstone få loss flygpoängen på denna resa som brinner inne?

Tacksam för svar!
 

agehall

Medlem
Det korta svaret är: Nej.

Det långa är: Om du gör OLCI och inte dycker upp samt har tur så kommer du att få poäng, men då kommer du att ställa till en massa för flygbolaget som väntar på dig och kanske tillochmed håller planet en stund för att se om du kommer. Jag skulle säga att det är fullkommligt idiotiskt att göra detta för poängens skull.

Retroregistrering kommer garanterat inte att fungera - ditt enda hopp står till att det råkar bli fel i den ursprungliga hanteringen och att du därigenom får poäng.
 

mry

Medlem
Om det blir strejk kan du dock väl få boka om dem till en annan dag eller få pengarna tillbaka oftast så det är ju ett sätt om du verkligen vill ha poängen.
 

fleetheseen

Medlem
Tack för svaren! Det blev ombokning till slut. SAS vägrade först då strejken inte var definitiv men sen när det väl blev strejk så fick jag åka från Ljubljana istället :cool:
 
Toppen