Senaste nytt

En fråga om att inte nyttja samtliga bokade flygningar

Bryant

Medlem
Hej!

Vågar jag boka en biljett mellan HEL-DUS med sas via ARN, men bara nyttja ARN-DUS biljetten? Kan jag hoppa på på ARN eller blir biljetten avbokad då jag inte stiger på i Helsingfors?
 

Albin

Medlem
Hela biljetten brukar avbokas om man inte använder den första delen.

Alltså om du har bokat HEL-ARN-DUS så avbokas det om du inte använder HEL-ARN
 

Gnopps

Medlem
Jag har för mig att det var någon jappe i Tyskland som fick rätt mot Lufthansa då han inte använde första flyget i sin biljett. Men precis som Albin säger kommer resterande flyg automatiskt avbokas vilket leder till en massa besvär för dig. Dessutom tycker jag för en gångs skull att flygbolagen i det här fallet har rätt i att biljetten ska utnyttjas så som den är köpt.
 

Bryant

Medlem
Tack för svaren. Jag kommer inte att chansa. Men HEL-DUS via ARN 740:-, ARN-DUS direkt 2014:- :). Sitter och letar efter en bra/billig rutt den 8/12, ARN-ARN.. Får se om jag hittar något.
 

Gnopps

Medlem
Tack för svaren. Jag kommer inte att chansa. Men HEL-DUS via ARN 740:-, ARN-DUS direkt 2014:- :). Sitter och letar efter en bra/billig rutt den 8/12, ARN-ARN.. Får se om jag hittar något.

Svaret är enkelt: Båten är gratis! Har du tid över kanske vi kan ta en öl :)
 

jth

Medlem
Du kan i praktisk mening hoppa över den/de sista flygningarna, men inte de första.

Syftar du då på de sista flygningarna på återresan? I det fallet finns det ju inget mer att avboka så där är man ju "safe".
Men om man skulle vilja hoppa över den sista flygningen på utresan och sedan vilja resa tillbaka från den första punkten på återresan, vad händer då? (dvs göra en "open-jaw" av en punkt-till-punkt biljett), hur ser flygbolagen på detta.
Har nämligen en fundering på att göra detta...
 

Dr. Miles

Expert
Men om man skulle vilja hoppa över den sista flygningen på utresan och sedan vilja resa tillbaka från den första punkten på återresan, vad händer då? (dvs göra en "open-jaw" av en punkt-till-punkt biljett), hur ser flygbolagen på detta.
Har nämligen en fundering på att göra detta...

Det går inte. Hela biljetten måste användas i turordning.

T ex du har köpt Stockholm-Frankfurt-Milano(destination)-Frankfurt-Stockholm.
Flygbiljetten ser ut så här.
  1. Stockholm->Frankfurt
  2. Frankfurt->Milano
  3. Milano->Frankfurt
  4. Frankfurt->Stockholm

Om du hoppar över segment 2(Frankfurt->Milano), så kan du inte använda returresan.
 
Toppen