Senaste nytt

Vårresa till Ekaterinburg mars 2007

NotRyan

Medlem
Hej!

Jag hittade en gammal reseberättelse från en resa till Ryssland 2007 som jag hade liggande, som jag gärna vill dela med mig av..


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Stockholm - Moskva - Ekaterinburg, 2007-03-28

Den 28 mars bar det iväg till Ryssland, den här gången skulle jag åka via Moskva (SVO) till Ekaterinburg (SVX) som ligger i Uralbergen, just på gränsen mellan Europa och Asien.

Jag har varit där 3 gånger tidigare men då har jag alltid åkt med Lufthansa via Frankfurt på Eurobonus awardresor.

Nu skulle jag för första gången testa Aeroflot via Moskva och Sheremetyevo som av några utnämnts till "världens värsta flygplats".

Nåja, Aeroflot förresten.. Ingen av flygningarna utfördes egentligen av Aeroflot utan i code-share med SAS och Aeroflot Nord.

Priset blev 3255 kr totalt hos Travellink som jag tycker fungerar bra. Resan blev förresten bara 900 kr dyrare än den senaste Eurobonus award-resan, då "skatter" och avgifter då man reser via Frankfurt är sk*thöga.

Som en parentes kostar den billigaste ekonomibiljetten t.o.r ARN-FRA-SVX med Lufthansa 9100 kr om man bokar senast 21 dagar innan, men då har heller inte flighterna FRA-SVX varit ens
halvfulla de 6 flighter jag åkt...

Med Aeroflotbiljett kunde jag inte checka in på webben, utan var tvungen att gå till den manuella disken på Arlanda (testade inte om automaten funkade då det inte var någon kö)

Sedan blev det ett obligatoriskt stopp i Scandinavian-loungen med lite vin och smörgåsar samt lite ICQ-konversation med mina kompisar i Ekaterinburg innan det var dags att gå till F62 och SU 1430 (SK 730). Den flighten flögs för dagen med en B737-683, LN-RRO "Bernt Viking".

Det var som vilken annan SAS-flight i ekonomi som helst, förutom att det var första flighten för mig med SAS nya "Cloud-shop" vilket innebär lite nya menyer men annars "Same shit - different name". Jag köpte i alla fall en välsmakande pastasallad med mineralvatten och kaffe för 85 kr, som hittat

Efter start från 19L så hade vi 2 timmar framför oss, och en stor förväntan från min sida för att se om det verkligen var så bedrövligt att byta på Sheremetyevo som beskrivits.

Vid ankomsten till Sheremetyevo 2 så höll jag utkik tidigt efter connection-skyltarna och det lönade sig, för direkt vi kommit upp genom nosbryggan så satt det skyltar som visade vägen till "Connecting flights not more than 4 hours" och nästa check-in disk nästan vid glasväggen ut mot gateområdet, där jag fick boardingkort för nästa flight.

Sedan var det pass och visumkontroll direkt efter check-in disken och sedan ner en trappa till tullkontrollen, där frågade bara tullkillen om någon hade något att förtulla, alla sa nej och då försvann han och vi fick vänta på tjejen från transit-disken.

Hon följde sedan med i minibussen över till Sheremetyevo 1, hela tiden airside kan nämnas.
Terminal 1 ligger på motsatta sidan av runway, så vi fick runda banan på lite krokiga vägar, men det var intressant att se en massa Tupolev, Antonov, Ilyushin och en hel del andra plan. IL-86 ÄR mäktiga att se, Tu-134 är mest kul med dess glasnos...

Vid ankomsten till Terminal 1 kom vi till den speciella transitingången med säkerhetskontroll och passkontroll, där lämnade transit-tjejen oss, snyft... Men hon gav mig iallafall ett leende och vinkade åt mig när hon gick

Där var det sedvanlig säkerhetskontroll... I Ryssland är det ju inte så noga med hur mycket after-shave eller liknande vätskor du har med dig, men skorna åker alltid av.

Efter kontrollen var det dags att gå upp en trappa till den stora vänthallen, där satte jag mig vid ett café alldeles vid gate 9 som flighten till Ekaterinburg skulle gå från. Det kom en kille som skulle till Sochi och satte sig vid samma bord, och då han var rätt duktig på engelska så gick de där 2 timmarna rätt fort.

Flighten till Ekaterinburg, SU 627 (5N 571) kom upp på tavlan ovanför gaten och det var dags att boarda. Det är ett lite märkligt system. Passagerare från gate 8 (Astrakhan), gate 9 (E-burg) och gate 10 (Murmansk) slussades sedan ner till samma fålla en trappa ner där vi allihop fick stå och vänta tillsammans i ungefär en kvart.

Då kom en tjej ner och ropade Murmansk, Murmansk och tog dessa passagerare med sig i buss ut till planet, sedan kom en annan tjej och ropade Ekaterinburg och tog oss med i buss ut till vårt plan, där hon sedan rev av och samlade in boardingkorten (som hon kört genom maskinen uppe i gaten tidigare).

Flygplanet var en Boeing 737-5Y0 från Aeroflot Nord, VP-BQL, de 3 första raderna i business 2+2 konfiguration med breda lädersäten och resten vanlig 3+3 Ekonomiklass.

Under flighten bjöds det på en bricka med bröd, tomat, sallad, ost och lite skinka, till det kaffe och en bulle med äppelfyllning, lite gott att äta sådär på kvällskvisten, där har Aeroflot Nord ett "bättre" ombordkoncept i mina ögon än SAS, dessutom riktigt riktigt söta flygvärdinnor om man nu får nämna det, inget viktigt i sammanhanget, men...

Nåja, efter cirka 3 timmars flygning kommer vi in på finalen mot Koltsovo, flygplatsen i Ekaterinburg, då hörs en välbekant SMS-signal några rader längre bak, samt att killen på raden framför mig får ett samtal på sin mobiltelefon. Välkommen till Ryssland, ner kommer du alltid!!!!!

Han framför mig hade telefonen i handen så han hade säkert nyss slagit på den, men han stängde av den igen, ända till dess landningsstället tar mark, då åkde den på igen och han börjar ringa... Självklart såg ju värdinnorna det, men vad sjutton, inte brydde dom sig, vi var ju nere...

Som parentes kan nämnas att en kille slog på sin telefon en gång och började ringa ute på runway just efter landning på Arlanda under en SAS-flight jag åkte med. En passiv SAS-värdinna raden bakom var på väg att slå av hans telefon ÅT honom då han inte brydde sig i uppmaningarna...


Ekaterinburg - Moskva - Stockholm, 2007-04-03

Jag kom ut till Koltsovo ungefär 1,5 timme innan flighten och efter den vanliga pass och säkerhetskontrollen för att komma in i terminalen, gick jag till incheckningsdisken, den enda som finns. En lucka i väggen.

Jag undrar hur det ser ut där om det är flera fulla inrikesflighter... Jag fick mitt boardingkort och kollade gaten, gate 1....

Men vänta nu, stod det inte gate 3 på flight-departures tavlan? Jo, det gör det fortfarande, så jag gick till gate 3 där mitt flight-nummer står, 5N 734, där stämplade dom boarding-kortet och sedan var det ytterligare en säkerhetskontroll, skorna av som vanligt...

När dom hade bekräftat att jag inte hade nåt skumt med mig samt att mina skor bara var till för att gå med så var det dags att gå och sätta sig i avgångshallen.

Efter en stund trodde jag det var dags att boarda då en tjej kom till utgången, men hon ropade Nizhniy Novgorod så det var bara att sätta sig igen. En stund senare var det dags att visa boardingkorten och gå ut till bussen som tog oss till planet där markvärdinnan tog boardingkortet nedanför trappan.

Planet var samma som på ditresan, VP-BQL, och måltidsbrickan vi bjöds på en likadan som ditresan.

Flygningen till Moskva var en lugn tillställning på 3 timmar så jag slumrade till lite.

Under flygningen så hade någon passagerare hämtat nåt ur väskan i hyllan ovanför och den luckan var fortfarande öppen då vi landade så någon check av kabinen inför landningen hade uppenbarligen inte gjorts, lite skumt...

Under taxningen sen till uppställningsplatsen så började alla resa på sig, och sista biten innan vi stannade och kaptenen släckte fasten seat belt-skylten så var det i princip jag och flygvärdinnorna som satt med bälte, nästan alla andra hade ställt sig upp...

Vid ankomsten till Sheremetyevo 1, så kollade jag efter connection-skyltarna igen och hamnade i transit-disken. Där gav dom mig uppenbarligen lite fel information för någon incheckning till nästa flight skedde inte där och någon separat buss till terminal 2 air-side erbjöds inte, utan dom beskrev att jag skulle ta Aeroflots transitbuss som väntade utanför terminalen, och det funkade ju bra, men jag fick nästan slå mig fram genom den väntande "taxi-maffian"

Jag har väl aldrig sagt "Njet" med sådan frekvens som då, till och med vid busshållplatsen kom dom, haha....

Bussen stod i varje fall där den skulle och tog oss utan kostnad till terminal 2, men eftersom dom inte hade orkat med att göra på det riktiga sättet i Terminal 1 så fick jag vänta i en och en halv timme på att incheckningen skulle starta...

Incheckningen gick bra, fick boarding-kortet samt inbjudan till "Sheremetyevo classic lounge" dit jag gick efter passkontrollen och fikade och relaxade ett tag.

Sedan var det dags att boarda SU 1429 (SK 731) LN-RMT "Jarl Viking" en MD-82 för hemresa till Stockholm, en lugn och mycket bekväm resa.

När vi kom in för landning 18.30 på 01L så kände jag bara för att åka iväg igen, tur att jag redan har bokat nästa resa, ARN-LHR om 2 veckor....

Iofs ska jag väl hoppa till SDL några gånger däremellan, men det räknas inte...

SAS MD-plan är nog för övrigt mina absoluta favoriter, det är något med dom stolarna, så otrooligt sköna, och bra med benutrymme...

Mina slutsatser av den här resan vad gäller själva resandet är att Sheremetyevo inte alls är en så hemsk flygplats att byta på, följ skyltarna så tar dom hand om dig på ett bra sätt, man ska bara tänka på att ha gott om tid mellan flighterna, och dubbelchecka informationen, det är inte säkert att det som står på boardingkortet stämmer ens när det skrivs där.

SAMT att det kan vara lite hur som helst på inrikesflygningarna..

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

vicce

Medlem
Tack för rapporten!
Känner inget sug efter att flyga inrikes i Ryssland, så därför är det ju kul när någon har gjort det åt mig :)
 

Ms. K

Ny medlem
Trevlig läsning, tack för den historien! Känner liksom vicce inte något jättebehov av att resa inrikes i Ryssland om jag kan undvika det. Troligen mest fördomar, jag vet, men det finns ju skräckhistorier. :rolleyes:
 

flybob

Medlem
Skoj med en rapport om lite annorlunda resmål. Precis som övriga är Rysslands inrikesflyg inte något som står högt på listan dessa dagar, säkerligen extra lågt på grund av gårdagens krasch.
 

maba

Medlem
Tack så mycket för en trevlig rapport, skulle nog tänka till både en och två gånger innan jag satt mig själv i en inrikeskärra i Ryssland även om jag tycker att Aeroflots internationella flighter är klart underskattade.
 

thh

Medlem
Som van resare västerut var det enda jag saknade på SVO terminal D en McDonalds eller ännu hellre en Starbucks (jag ville alltså ha en kaffe som jag på förhand visste hur den skulle smaka). Annars tycker jag det var en fin flygplats.

När min syster jobbade i Ryssland klagade hon alltid på SUs mat, men jag tyckte den var ganska okej. Efter en tid i Ryssland kan jag bara beklaga att potatispiroger inte finns som en naturlig del av måltiden, dock.
 

NotRyan

Medlem
Om man nu skall åka med något inrikes i Ryssland, så skall man nog hålla sig till Aeroflot, och inte driva ut till att flyga med de s.k babyflots som bildades när det "gamla" Aeroflot delades i det moderna Aeroflot samt en mängd småbolag, dom kan vara riktigt scary att åka med...

Mvh
/NotRyan
 

FF#1

Medlem
Om man nu skall åka med något inrikes i Ryssland, så skall man nog hålla sig till Aeroflot, och inte driva ut till att flyga med de s.k babyflots som bildades när det "gamla" Aeroflot delades i det moderna Aeroflot samt en mängd småbolag, dom kan vara riktigt scary att åka med...

Mvh
/NotRyan

Känns som att det är bäst att stå över om man inte har nått vettigt ärende.
Flygsäkerhet och "skumma" ryska bolag…

Kul i alla fall att läsa en annorlunda rapport till ett resmål som jag nog inte kommer att besöka i första taget, men vem vet.
 
Toppen