Senaste nytt

Säkerhetskontrollen på Arlanda missade bombattrapp flertalet gånger

jth

Medlem
Tjaaa duktiga att indentifiera vätskor säger de ... jag har vid åtminstone 2 tillfällen råkat få igenom öppnade vattenflaskor som jag glömt i handbagaget, typ 0.5l pet.
 

Fredrik

Medlem
De fattar förstås att vätskor inte är farliga.

Kan någon säga vilken stabil blandning av vätskor som kan användas till en bomb? Kan detta inte tas in i lägre kvantiteter än 100ml?
 

Patrik

Medlem
Hela regeln tillkom vad jag minns när ett lands underrättelsetjänst kom ett gäng på spåret som hade tänkt ta typ en tredje del var ombord och sen blanda ihop det till lämpligt material väl ombord, vet dock inte vad det är för sprängmedel.
 

Fredrik

Medlem
Googla på "TATP".

Det var därför jag lade till det där om "stabil". Skobombaren Richard Reid är vad jag vet den ende som försökt och det gick inte så bra. Risken/chansen är stor att det smäller i förtid för en terrorist och därför kommer den logiskt tänkande terroristen att testa med något annat.

Från Wikipedia
Due to its high susceptibility to accidental detonation by shock, friction, or sparks, acetone peroxide has earned the nickname "Mother of Satan" among certain Islamist militant groups.
 

JonW

Medlem
Man bör också läsa vad Per Hellqvist har att säga om saken: Flygplatssäkerheten är en säkerhetsteater | Säkerhet & Sånt

.
Har jag länge misstänkt. Hur ska man t ex kunna upptäcka plastbaserad sprängdeg?
Och metall i mindre kvantiteter bryr man sig ju inte om. Jag har ett par skor med stora metallplattor på sidorna, och ingen bryr sig.
Likaså får man ju alltid klartecken efter lite handscanning om bågen larmar.
Fritt fram att ta ombord rakblad a la 9/11 alltså.
 
Toppen