Senaste nytt

Turkish Airlines - vilken lounge på Arlanda och i Istanbul?

fmansson

Medlem
Tar om en vecka 00.35 flyget till IST med TK från ARN.

Är A3G och undrar vilken lounge som gäller på ARN. SAS-loungerna verkar stänga 23.00.

Står jag utan lounge?

Flyger sedan vidare inrikes med TK. Finns det lounge i inrikesterminalen? Vill minnas att den är liten, stökig och rörig. Typ ett Starbucks och Burger King sen inte mycket mer.

Står jag utan lounge?
Min layover i IST är 1.20h
 
Kan ju först säga att 1 timme och 20 min byte kommer du inte hinna till en lounge i istanbul. Blir att gå direkt till gate. Istanbul flygplats är överbefolkad och om en försening från Arlanda på typ 30 min så lär du ändå få springa till flygplanet! Långa köer till säkerhetskontrollen är standard där!

Gällande Arlanda tror jag du inte har mycket till lounge vid den tiden. TK tjärran är bland dom sista planen som går för kvällen/natten.
 
Jag brukar ofta hinna med CIP lounge besök på IST, om du nu får den tid du räknar med på IST. Räkna med försening och gatebyte i sista stund på IST. Håll koll på varje TV du passerar för gate kan förändras fort.
 

fcx

Medlem
Sist jag flög TK ARN-IST var ankommande till ARN i tid, och boarding började på utsatt tid. Vid ordinarie avgångstid vällde det fortfarande in folk i planet. När alla väl var på upptäckte man att man hade fler passagerare än stolar (hur man nu kan ha missat det), så några flyttades från ekonomi till C. Och efter det upptäckte man att allt handbagage inte fick plats i kabinen, utan besättningen bar ut lass efter lass med väskor. Det var rena cirkusen ombord.

Slutsats, 1:20 i IST kan bli stressigt.

Som *G får du dock använda fast track i immigration, men bara om du har en voucher. Vouchern får du när du checkar in i businessdisken på ARN. Fast track går typ dubbelt så fort som vanliga kön, men det är ändå väldigt långsamt...

Ska du dessutom genom security så får du ha vassa armbågar och vara beredd på att tränga dig före i kön (jag har aldrig bytt till inrikes på IST, vet inte om det är security).
 

PYRZ

Medlem
Tänk på att ingången till TK's inrikes lounge är innan security. Den ligger till vänster i slutet av gången som tar dig till inrikesterminalen. Om du går igenom security i inrikesterminal så kan du inte komma in på loungen. (iaf var det så i somras)
 

Jacob

Medlem
I Stockholm får du klara dig utan lounge. SAS loungen stänger kl 23 i samband med de sista Finlandsavgångarna och Menziesloungerna stänger betydligt tidigare.
 

Markus

Medlem
Jag brukar alltid ta mig till CIP inrikes loungen på IST när jag ska vidare inrikes - som *G har du tillträde. Loungen ligger på vägen mellan utrikes- och inrikesterminalen och är ganska diskret skyltad med just "CIP". Det som är bra är att du checkar-in i loungen och sen får busstransport vidare direkt till planet så du slipper stöket i gaten.
I loungen finns lite plockmat och alkoholfritt att dricka.
 

fmansson

Medlem
Kan ju först säga att 1 timme och 20 min byte kommer du inte hinna till en lounge i istanbul. Blir att gå direkt till gate. Istanbul flygplats är överbefolkad och om en försening från Arlanda på typ 30 min så lär du ändå få springa till flygplanet! Långa köer till säkerhetskontrollen är standard där!

Gällande Arlanda tror jag du inte har mycket till lounge vid den tiden. TK tjärran är bland dom sista planen som går för kvällen/natten.

Hann med hela 45 minuter i inrikesloungen i Istanbul så ditt pessimisttips visade sig inte stämma med verkligheten.

Trevligt med boarding i loungen i Istanbul och direkttransport till gate.
 
Toppen